سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس خودش را باسوادترین مربی شاغل دنیا می داند.

برای تغییر سبک انگلیسی فوتبال به ایران آمدم/ باسوادترین مربی دنیا هستم!

به گزارش قدس آنلاین، برانکو ایوانکوویچ صحبتهای جدیدی را درباره حضورش در ایران با مهر انجام داده که بخشی از این گفتگو در زیر می آید:

* حدود ۱۵ سال از اولین حضور شما در فوتبال ایران به عنوان مربی تیم ملی می‌گذرد. در طول این مدت عملکرد خودتان را چگونه ارزیابی می کنید.

- اینکه بخواهم در مورد عملکرد خودم توضیح بدهم کاری نیست که بخواهم در مورد آن صحبت کنم شاید اگر بخواهم خودم را معرفی کنم باید بگویم در حال حاضر تنها مربی هستم که بالاترین مدرک مربیگری را در فوتبال دنیا دارد البته مربیان دیگری هم هستند که مدرکم را داشته باشند اما بین آنها تنها من مشغول به کار هستم. با سواد ترین مربی شاغل در دنیا هستم.

 هدفم این بود که روند فوتبال مدرن را در ایران دنبال کنم و باعث توسعه این صنعت شوم. در فوتبال ایران سنت قدیمی که انگلیسی بود حاکم بود. این موضوع طبیعی بود چرا که انگلیسی‌ها توپ فوتبال را وارد ایران کرده بودند من می خواهم روند مدرن فوتبال دنیا را جایگزین چنین سیستمی کنم.

* فکر می‌کنید به این هدف هم نزدیک شده اید؟
- نتایج عملکردم در تیم ملی و پرسپولیس نشان می‌دهد که تغییرات را ایجاد کردم. پس باید بگویم راضی هستم البته هنوز آنچه که در ذهنم بود ایجاد نشده است اما هر روز تلاش می‌کنند تا به این هدف برسند. همیشه سعی می کنم بهتر از دیروزم باشم. حتی اگر در اوج باشم باز هم برای بهبود آن تلاش می‌کنم.

* سبک بازی پرسپولیس را همه با سیستم برانکویی معرفی می کنند. خودتان چنین نظری دارید؟
- هدفم ارائه کیفیت بالا در فوتبال است. این تنها موضوعی است که دنبال می کنم.

* مربی خاصی را به عنوان الگو در ذهن خودتان قرار داده اید.
- تقریباً کار همه مربیان دنیا را دنبال می‌کنم. همیشه سراغ تیم های موفق می روم؛ اما اینکه بگویم از گواردیولا و مورینیو الگو برداری می کنم درست نیست. این حرف درست نیست که در طولانی مدت فقط از یک سبک و فلسفه استفاده کنم. فوتبال روز دنیا یعنی بهتر شدن در جهت موفقیت تیمی. فرمولی هم ندارد که شما هر سال آن را تکرار کنید.

* اما شما نشان دادید که در تاکتیک هایی که در نظر می گیرد اصول بسیار پررنگی دارید و حتی حاضر نیستید به هر قیمتی به دروازه حریف برسید.
- من در فوتبال روز دنیا دنبال فلسفه خودم هستم. البته مربیانی هستند که افکاری شبیه به من دارند. مثلاً گواردیولا از سیستم کاملاً هجومی استفاده می‌کند و نتایج خوبی را هم کسب می کند؛ مورینیو هم به عنوان مربی ای که تیم‌هایش محکم بازی می‌کند همراه من است.

* برخی کارشناسان هم می‌گویند برانکو از ضعف فنی فوتبال ایران استفاده می کند و به موفقیت در رده باشگاهی می رسد.
- دوست دارم دوباره حرفم را تکرار کنم. من برای تغییر فوتبال ایرانی که انگلیسی بوده است آمده ام. دلیلی ندارد حالا به این موضوع فکر کنم که سیستم تیم های ایرانی چه ضعف‌هایی دارد.

* نحوه برخورد هواداران فوتبال با مربیگری شما در تیم ملی نسبت به پرسپولیس کاملا متفاوت است. زمانی که سرمربی تیم ملی ایران بودید برای رفتن شما پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان لحظه‌شماری می‌کردند اما حالا خیلی ها نگران رفتن شما از پرسپولیس هستند فکر می کنید چه اتفاقی در برانکو یا هواداران فوتبال ایران افتاده است که چنین برداشتی می‌شود؟
- راستش را بخواهید خوشحالم این را می‌شنوم که هواداران پرسپولیس و فوتبال ایران دوست دارند که من اینجا بمانم. من فکر می کنم طرفداران فوتبال ایران به کار صادقانه و سالم ارزش قائلند. باید قدر این هواداران را بدانم پس وظیفه دارم تجربه خودم را ارائه دهم من با سنت و فرهنگ مردم ایران زندگی کردم. من فکر می کنم آنها خیلی خوب متوجه شدند که برانکو برای تخلیه تجربیاتش در ایران و مدرن کردن فوتبال تلاش کرده است. من با سنت و فرهنگ مردم ایران آمیخته با عشق و احساس است زندگی کردم این بهترین حس است که به یک مربی خارجی داده می شود تا بتوانند نهایت تلاش خود را برای موفقیت تیم ها به خرج دهد.

* اما در زمان تیم ملی چنین چیزی حس نمی شد.
- در زمان تیم ملی هم من احساس می کنم مردم نسبت به شرایط تیم حس خیلی خوبی داشتند و اگر برخی فشارها و اتفاقات نبود همراهی به مراتب بیشتری داشتند. نمی‌خواهم وارد گذاشته شود اما خیلی خوب می‌دانم الان در پرسپولیس می بینند که هرچه ذره ای کوتاهی رخ نمی دهد.

* هنوز مشخص نشده است که تصمیم خود را برای ماندن در پرسپولیس گرفته اید یا نه؟
- هنوز چیزی مشخص نیست من نمی‌توانم در مورد این موضوع به طور قاطعانه صحبت کنم.

* این موضوع ربطی به ماندن یا رفتن آقای طاهری ندارد؟
- با آقای طاهری توانستیم به نتایج خوبی برسیم بدون شک مدیریت بازیکن و مربی سه ضلعی هستند که یک تیم را به موفقیت برساند من همیشه گفتم که پرسپولیس بزرگترین اسم در همین باشگاه است ماندن یا نماندن برانکو چیز مهمی نیست که بخواهیم بگوییم بزرگ تر از نام پرسپولیس است. مشخص است دوست دارم در تیمی که با آن خاطره دارم و به موفقیت های زیادی رسیده ام بازهم باشم.

* اگر تصمیم به رفتن بگیرید چه چیزی را با خودتان از ایران به یادگار می برید.
- عشق را. من در ایران سرد و گرم های روزگار را چشیدم. با مردم این سرزمین زندگی کردم. اگر قرار باشد در چمدانم چیزی بگذارم و برای خانواده‌ام ببرم عشقی است که از مردم ایران گرفتم. خوبی های بی حد و حصری که آنها برای من و موفقیت فوتبال ایران انجام داده اند. فرهنگ غنی ایران و روش زندگی مردمان این سرزمین شما را به عمق انسانیت می برد. من در ایران بهترین خاطره ها را دارم.

* دوست دارید مردم ایران چه چیزی را از شما به یادگار نگه دارند.
- من جوانی ام را در ایران گذاشتم بهترین سالهای عمرم را در تهران بودم. من حداکثر عشقم را در ورزش ایران ارائه دادم. آنها می‌دانند که چقدر دوست شان دارم و من هم خیلی خوب می‌دانم که این ارتباط کاملاً دو طرفه شده است. مردمی که من را خیلی راحت پذیرفتند تا  در صنعت فوتبال فعالیت کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.