یزد- رئیس بهزیستی اردکان گفت: اگرچه پدیده سالمندی اجتناب‌ناپذیر است لیکن می‌توان با برنامه‌ریزی درست و بکارگیری روش‌های اصولی آن را به تعویق انداخت یا کیفیت زندگی را بهبود داد.

پدیده سالمندی را می توان با روش‌های اصولی به تعویق انداخت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در راستای توانمند سازی دانشجویان پرستاری سالمندی، بازدید علمی از سرای سالمندان مجد شهرستان اردکان  با حضور دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.

رئیس بهزیستی اردکان در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مراقبت از سالمند بخش مهمی از وظایف حرفه ای پرستا است و سالمند به فردی اطلاق می‌گردد که بیش از ۶۰ سال سن داشته و به علت پیامدها و عوارض ناشی از کهولت سن و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن وی در اثر افزایش سن بوجود می‌آید نیاز به مراقبت و توانبخشی دارد.

دکتر عضدزاده  گفت: اگرچه پدیده سالمندی اجتناب‌ناپذیر است لیکن می‌توان با برنامه‌ریزی درست و بکارگیری روش‌های اصولی آن را به تعویق انداخت یا کیفیت زندگی را بهبود داد.

وی افزود: امروزه سالخوردگی جمعیت در ممالک پیشرفته که برای آن چاره اندیشیده اند و آن را به بهترین شیوه مدیریت کرده اند، نه تنها معضل نیست بلکه فرصتی است در اختیار این جوامع تا از تجارب و توان بالای این قشر به بهترین شکل ممکن بهره برده و در راستای پیشبرد امور ، توسعه پایدار، متوازن و رشد و ترقی روزافزون استفاده کنند.

رئیس بهزیستی اردکان تعداد افراد بالای ۶۰ سال این شهرستان را بر اساس سرشماری سال  ۱۳۹۵هشت هزار و ۲۳۳ نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد شامل ۸ و ۴ دهم درصد جمعیت شهرستان است.

عضدزاده  گفت: گرچه این درصد آمار بالایی نمی‌باشد ولی در صورتی که به نیازهای اجتماعی و روحی و روانی و سلامت این قشر اهمیت خاص داده نشود جامعه با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد و میانگین سن سالمندی نزول می‌یابد.

وی هزینه های بالای درمان و مراقبت از سالمندان را دلیلی بر غیر علمی بودن رفتارها و سبک زندگی افراد در طول زندگی بر شمرد و بر لزوم ترویج سبک زندگی سالم و برنامه ریزی مستمر و طولانی مدت در این حوزه تاکید کرد.  

در این بازدید علمی -پژوهشی دانشجویان با اشتیاق سوالات خود را در ارتباط با پرستاری سالمندی، نحوۀ نگهداری و مراقبت از سالمندان از دکتر عضدزاده ،کارشناس امور سالمندان و مسئولین بخش مطرح نمودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.