اگر واردکنندگان آزاد باشند تا به هر میزانی که می‌خواهند برنج وارد کنند، معلوم نیست چه اتفاقی در بازار برنج رخ خواهد داد. برخی کشاورزان از این اقدام دولت در آزاد کردن واردات برنج انتقاد کرده‌اند و معتقدند در حالی که برنج داخلی تولید خودمان در انبارها مانده و کسی نمی‌خرد، دولت با چه منطقی واردات برنج را از یکم آذر آزاد کرده است؟

 تبعات بخشنامه آزاد شدن واردات برنج از امروز/ مشکی ‌پوشانِ برنج‌کار ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، واردات برنج از خارج آزاد شد. طبق بخشنامه‌ای که دیروز رسانه‌های خبری کشور منتشر کردند واردات برنج از امروز یکم آذر ۹۶ آزاد شد و تمام واردکنندگان کشور می‌توانند به هر میزانی که دل‌شان می‌خواهد برنج خارجی وارد کشور کنند. این اتفاق بدون‌شک مورد گلایه کشاورزان و برنجکاران شمالی است. در حالی که میزان مصرف برنج در میان ایرانی‌ها سالی سه میلیون تن است و از این رقم ۲.۳ میلیون تن را برنجکاران داخلی تولید می‌کنند، نیاز به واردات برنج در کشور سالی حدود ۷۰۰ هزار تن برآورد می‌شود. نکته جالب اینکه در نیمه نخست امسال ۱/۱ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شده است و اگر واردکنندگان آزاد باشند تا به هر میزانی که می‌خواهند برنج وارد کنند، معلوم نیست چه اتفاقی در بازار برنج رخ خواهد داد. برخی کشاورزان از این اقدام دولت در آزاد کردن واردات برنج انتقاد کرده‌اند و معتقدند در حالی که برنج داخلی تولید خودمان در انبارها مانده و کسی نمی‌خرد، دولت با چه منطقی واردات برنج را از یکم آذر آزاد کرده است؟

 ممنوعیت واردات برنج هم کمکی به ما نکرد!

علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج ایران در واکنش به آزاد شدن واردات برنج گفت واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است، اما باید اذعان کرد ممنوعیت واردات در این چند ماه نیز کمکی به کشاورز نمی‌کند. درخواست من این است که ممنوعیت چندماهه واردات را به کلی بردارند تا دلالان و واردکنندگان بتوانند به‌راحتی برنج وارد کنند! وی با بیان اینکه مشکل اصلی واردات بی‌رویه است نه ممنوعیت و آزاد شدن واردات، گفت: «مقدار مصرف کشور با در نظر گرفتن سرانه ۳۷ کیلو برای هر نفر، سه میلیون تن در سال است. برابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۲.۳ میلیون تن تولید داخل داریم، در نتیجه نیاز واردات ۷۰۰ هزار تن داریم که با در نظر گرفتن ذخیره استراتژیک به یک میلیون تن می‌رسد. در حالی که در ۶ ماهه اول امسال ۱/۱ میلیون تن وارد شده است.»

 از دست افرادی مثل من کاری ساخته نیست!

نایب‌رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال بیشتر از حد نیاز برنج وارد کشور شده است، گفت: «باز هم می‌خواهند وارد کنند، کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. از من و امثال من هم کاری ساخته نیست.»

 واردات برنج ضد اقتصاد مقاومتی است

 اکبریان واردات بی‌رویه برنج را اقدامی برخلاف اقتصاد مقاومتی می‌داند و معتقد است: «واردات بی‌رویه برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و تاکیدات رهبری است. از یک طرف می‌گویند تولید ملی را اضافه کنیم تا رونق اقتصادی ایجاد شود، ایجاد اشتغال شود، کشاورز بیکار نشود و مهاجرت از روستا به شهر کم شود و از طرفی اقدام به واردات بی‌رویه می‌کنند. من که اهرم جلوگیری ندارم فقط می‌توانم در رسانه‌ها اعلام کنم، همین.»

 احجاف به کشاورز

وی بهانه گرانی برنج داخلی را نیز بی‌مورد می‌داند: «یکی از بهانه‌های واردات برنج، گرانی برنج داخلی است. بهترین نوع برنج در شمال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. البته برنج پنج هزار تومانی هم داریم. در حالی که برنج شمال در تهران ۱۶ هزار تومان قیمت دارد. باید دستگاه‌های نظارتی، نظارت خود را بیشتر کنند و جلوی دلالی‌ها را بگیرند.»  نایب رئیس انجمن برنج ایران در ادامه آزاد شدن رسمی واردات برنج خارجی را احجاف به کشاورز و نابودی برنجکار ایرانی می‌داند و معتقد است به جای حمایت از برنجکار ایرانی واردات را علنی می‌کنند. این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد.

 واردات برنج باعث ارزانی برنج ایرانی می‌شود

محمد نیک نژاد، کارشناس کشاورزی صدور و رسانه‌ای شدن بخشنامه واردات برنج را باعث پایین آمدن قیمت برنج داخلی و ضرر و زیان بیشتر کشاورز می‌داند و معتقد است: «من به‌عنوان یک کشاورز که در مازندران زندگی می‌کند، می‌بینم که برنج در انبار کشاورزان مانده و فروش نرفته است. این باعث دلسردی کشاورزان برای سال آینده می‌شود.» این کشاورز برنجکار بهانه گرانی برنج داخلی برای واردات را مغایر با خودکفایی می‌داند: «درست است قیمت برنج وارداتی ارزان است، ولی ما بحث خودکفایی را داریم. متاسفانه هزینه تولید در کشور ما بالاست، کشاورز تک‌شغله راهی برای حل این مشکل ندارد.»

 در ژاپن دولت به برنجکار سوبسید می‌دهد

این کارشناس برنج که تحصیلکرده کشور ژاپن است، با بیان اینکه در ژاپن نیز به‌رغم صنعتی بودن کشور، قیمت برنج بالاست، افزود: «دولت با وجود اینکه عضو سازمان تجارت جهانی است به کشاورز سوبسید نیز می‌دهد.»

نیک‌نژاد از تجربه‌ای جالب در زمینه واردات برنج در ژاپن می‌گوید: «در سال ۱۹۹۱ در ژاپن به علت توفان محصول برنج از بین رفت و دولت مجبور به واردات شد. نماینده کشاورزان در یک کلیپ یک دقیقه‌ای که از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش شد، خطاب به مردم کشورش گفت: ما به خاطر شما تولید کرده‌ایم، اگر به ما احترام می‌گذارید از برنج وارداتی استفاده نکنید. در نتیجه محموله‌های وارداتی را عودت دادند.   به‌رغم قیمت بالای برنج در ژاپن کسی از برنج وارداتی ارزان‌تر استفاده نمی‌کند.»

این کارشناس ارشد کشاورزی اقدامات دولت برای فرهنگ‌سازی مصرف برنج داخلی و دادن سوبسید به کشاورز را ضروری می‌داند و معتقد است: «می‌توان برنج را از کشاورز خرید و در مناطق محروم کشور با قیمت پایین‌تر به فروش رساند. حتی می‌توان برای زلزله‌زدگان کرمانشاه نیز برنج داخلی ارسال کرد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.