اهواز- گردو خاک روزهای سه شنبه و چهارشنبه در خوزستان ۳۲۹ نفر را روانه مراکز درمانی استان کرد.

گرد و خاک و باران در خوزستان حادثه ساز شد

به گزارش قدس آنلاین،  سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به دنبال وقوع گرد و غبار و بارندگی پاییزی در خوزستان، از روز سه شنبه تا ظهر چهارشنبه، ۳۲۹ نفر با عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.

فرهاد حمزه لویی اظهار کرد: از این تعداد مراجعه کننده، ۲۰ مورد بستری و بقیه ترخیص شدند.
وی با بیان اینکه نیمی از مراجعه کنندگان بیماری های زمینه ای تنفسی از جمله آسم و آلرژی داشتند افزود: آمار مراجعه کنندگان نسبت به مدت مشابه پارسال یک پنجم کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش گردو غبار روز سه شنبه برخی از نقاط خوزستان و با شدت زیاد اهواز را فرا گرفت و بارندگی نیز در بیشتر نقاط خوزستان گزارش شد.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار اهواز در ساعت ۱۳ دیروز به ۵۸ برابر حدمجاز رسید.
تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.
اما در نخستین شب بارندگی پاییزی در سال ۱۳۹۵ در کل خوزستان کمتر از یک هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به سال های گذشته را داشت.
۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شد و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.
با توجه به تمهیدات انجام شده از جمله رعایت نکات پیشگیرانه توسط مردم و همچنین هرس درختان کنوکارپوس پیش از گل دهی در خوزستان با توجه به مصوبه شورای سلامت آمار بیماران مراجعه کننده تنفسی به مراکز درمانی خوزستان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وقوع ۲۰ حادثه واژگونی در بارندگی‌های دیروز خوزستان 

سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به بارش باران و برف در محورهای خوزستان اظهار کرد: با وجود بارندگی در محور ایذه – دهدز، به دلیل اینکه این بارندگی‌ها نخستین بارش‌ها در این محور نیست، جاده کمتر دچار لغزندگی است.  
وی افزود: در حال حاضر در محور ایذه – دهدز مشکل خاصی وجود ندارد و تردد در این مسیر روان است.  
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به بارش برف در محور اندیکا – شهرکرد در گردنه‌های تاراز تصریح کرد: در حال حاضر در محور اندیکا – شهرکرد شاهد بارش برف هستیم و رانندگان سعی کنند تا حد امکان از این مسیر تردد نکنند و برای سفر به چهارمحال و بختیاری از محور ایذه به دهدز عبور کنند.  
دولتشاهی توصیه کرد: افرادی که قصد سفر از محور اندیکا – شهرکرد را دارند حتما خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.  
وی گفت: توصیه می‌شود رانندگان تا حدامکان از سفرهای غیرضروری در وضعیت جوی ناپایدار خودداری کنند.  
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به واژگونی‌های روز گذشته در پی بارندگی و آلودگی هوا عنوان کرد: روز گذشته بیش از ۲۰ مورد حادثه واژگونی در محورهای خوزستان رخ داد که بیشتر این واژگونی‌ها خسارت مالی در پی داشت.
دولتشاهی افزود: روز گذشته تنها یک تصادف منجر به فوتی رخ داد که در این حادثه در محور اهواز – رامشیر دو نفر کشته شدند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.