مشهد- شاید باورش سخت باشد که «ساس» با جثه‌ای در حد 3 تا 5 میلی متر از دراکولای فیلم‌های ترسناک هم خطرناک‌تر و مشکل سازتر باشد،حشره‌ای که اگر گرفتار آن شده باشی تازه متوجه خواهی شد که چرا به آن خون آشام خانگی می‌گویند.

بازگشت «ساس» پس از نیم قرن به مشهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته‌نیا: این باور زمانی نیز به یقین تبدیل خواهد شد که نه تنها به سختی می‌توان از شر «ساس» خلاص شد، بلکه به راحتی نیز نمی‌توان به آن دسترسی داشت.
حمله این حشرات ریز زمانی نیز بغرنج‌تر خواهد شد که بدانی متأسفانه این خون آشام‌ها پس از یک دوره وقفه حدود ۵۰ ساله دوباره بازگشته‌اند و موجبات نگرانی مردم را فراهم ساخته‌اند.
در این میان مشهد نیز با توجه به موقعیت زیارتی شرایط بحرانی تری دارد، زیرا «ساس» براحتی در اماکن اقامتی بویژه واحدهای اقامتی غیرمجاز، کمد لباس استخرها آپارتمانها، خوابگاه‌ها، مغازه‌های خرده فروشی و وسایل حمل و نقل عمومی در حال انتقال است.
از سوی دیگر تغییر روش کنترل ساس، مقاومت نسبت به سموم و نبود آگاهی نسبت به نحوه مبارزه با این حشرات موجب افزایش شمار آن‌ها شده است.
تماس شماری از شهروندان گرفتار به «ساس» سبب شد گزارشگر ما به سراغ کارشناس مرکز بهداشت خراسان رضوی برود.

ساس ناقل بیماری نیست

مهندس مجید جلالی کارشناس ارشد مبارزه با ناقلین بیماری‌های معاونت بهداشتی مرکز بهداشت خراسان رضوی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: «ساس» حشره‌ای خونخوار، بدون بال و در حد و اندازه یک هسته سیب است که با چشم معمولی هم دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه این حشره در حالت عادی به رنگ خاکستری است، اما بعد از خون خواری به رنگ قهوه‌ای و یا قرمز تیره در خواهد آمد، می‌افزاید: در گرفتاری با این حشره تنها نگرانی که وجود ندارد ابتلا به بیماری است چراکه «ساس» هیچ نوع بیماری را منتقل نمی‌کند و بیشتر وجود خودش مشکل ساز خواهد بود.
وی با اشاره به گسترش جمعیت این نوع حشره در خانه‌های مسکونی اظهار می‌دارد: «ساس» تمایل زیادی به زندگی در وسایل چوبی دارد و براحتی در شکاف‌های کمتر از یکی میلی متری وسایل و دیوارها تکثیر پیدا می‌کند.
وی بزرگ‌ترین مشکل مبارزه با این حشره را مخفی ماندن از چشم و مصون ماندن از سموم عنوان می‌کند و می‌گوید: این حشره روزها در شکاف و ترک‌های در و دیوار پنهان و شب‌ها با خاموش شدن چراغ فعال و شروع به خون آشامی می‌کند.
به گفته این کارشناس «ساس» یک انگل خارجی برعکس «شپش» که مدام روی سر است و هر 15 دقیقه خون آشامی می‌کند فقط هر 24 تا 48 ساعت خون می‌خورد.
وی با بیان اینکه هر انسان تا 100 مرتبه در شب ممکن است مورد گزش «ساس» قرار بگیرد، می‌افزاید: به همین دلیل کودکانی که محل زندگی شان مورد حمله «ساس» قرار بگیرد، قطعاً با کم خونی مواجه خواهند شد.
وی اظهار می‌دارد: گرچه «ساس» بیماری منتقل نمی‌کند، اما التهاب پوستی در محل گزش این حشره، ورم و مشکلات پوستی از عوارضی است که در بدن افراد دیده خواهد شد.
این کارشناس می‌گوید: «ساس» برخلاف سایر حشرات به کندی تکثیر پیدا می‌کند به طوری که هر «ساس» بالغ 3 تا 4 تخم می‌گذارد که از زمان تخم گذاری دو ماه طول می‌کشد تا بالغ شود.
مهندس جلالی اساس کار مبارزه با «ساس» را حذف فیزیکی به جای شیمیایی عنوان می‌کند و می‌گوید: درصورت ضرورت مبارزه شیمیایی باید حتماً اقداماتی را انجام داد تا این مبارزه بی نتیجه نماند.
به گفته وی اول باید کوچک‌ترین شکاف‌ها حتی در حد میلی متر برطرف شود به گونه‌ای که از کفپوش خانه تا قاب دیوار گرفته شود سپس از آب جوش استفاده شود. اگر این روش امکانپذیر نبود با پارچه خیس برای پاک کردن سطوح و مبارزه با تخم‌ها استفاده کرد.

ساس دوست بی نظمی

وی با تأکید بر پرهیز از بی‌نظمی و جلوگیری از کثیفی وسایل خانه اظهار می‌دارد: هر چه بی‌نظمی در وسایل خانه بیشتر باشد محیط پناهگاه بهتری برای این حشره خواهد بود.
وی استفاده از جاروبرقی را دومین راهکار مبارزه با «ساس» برمی‌شمارد و می‌افزاید: درصورت نظافت با جاروبرقی می‌تواند تا حدودی نسبت به جمع‌آوری تخم این حشره در گوشه و کنار وسایل اقدام کرد.
این کارشناس با اشاره به جابه‌جایی «ساس» با وسایل آلوده به تخم این حشره می‌گوید: به همین جهت حتماً در موقع خرید وسایل بویژه اسباب‌های دست دوم باید این موضوع را مورد اهمیت قرار داد چراکه «ساس» چون بال برای پریدن ندارد بیشتر به طریق چسبیدن به وسایل جابجا می‌شود.
کارشناس ارشد مبارزه با ناقلین بیماری‌های معاونت بهداشتی مرکز بهداشت خراسان رضوی در تشریح چگونگی مبارزه شیمیایی با «ساس» می‌گوید: در نخستین گام برای مبارزه شیمیایی با این حشره مراجعه به مراکز بهداشتی و انجام مشاوره ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.