قوچان - مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲.۵ افراد جامعه در خراسان رضوی به عنوان دومین استان پرجمعیت در کشور دارای معلولیت هستند.

۲.۵ درصد جمعیت خراسان رضوی را معلولان تشکیل می دهند

به گزارش قدس آنلاین، حمید رضا پور یوسف ظهر چهار شنبه در حاشیه همایش علمی کاربردی مدیران بهزیستی استان در قوچان در جمع خبرنگاران گفت: معلولیت در خراسان رضوی ۱۰ درصد بیشتر از کشور بوده و ۱۵ درصد جمعیت آن دارای ناتوانی سالمندی، موقت و دائم هستند.  

وی معلولیت مادرزادی را شایع ترین علل معلولیت در استان خواند و افزود: این معلولیت مادرزادی به طور ژنتیکی و یا در حین بارداری برای جنین رخ می دهد.

وی ادامه داد: برخی از علل معلولیت ها مادرزادی است اما خود را در سال های بعد از تولد نشان می دهد و اینطور نیست که هر نوزاد فاقد معلولیت در هنگام تولد سالم خواهد ماند.

حمید رضا پور یوسف تصریح کرد: مشاوره های ژنیتکی پیش از ازدواج، تولد و بارداری می تواند در پیشگیری از معلولیت موثر بوده که این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه دیده شده تا حتی المقدور از تولد نوزاد معلول جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه باید از ایجاد معلولیت ها در محیط کار و جاده ها جلوگیری شود گفت: دومین علل در ایجاد معلولیت، معلولیت های اکتسابی است که سالانه حدود ۸۰ هزار نفر معلول به دلایل حوادث جاده ای و ترافیکی به معلولین کشور افزوده می شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید اینکه عوامل معلولیت زا بیشتر از عوامل کنترل معلولیت در کشور و استان است، گفت: یکی از حیطه های ایجاد معلولیت حوادث طبیعی است و متاسفانه در زلزله اخیر کرمانشاه و غرب کشور تا به امروز نزدیک به هزار نفر معلول شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش جمع بندی نظرات مدیران ستادی و اولویت های کاری با توجه به برنامه ششم توسعه در جهت رسیدن به اهداف بهزیستی است.

حمید رضا پور یوسف مناسب سازی محیط های شهری و عمومی برای معلولین را یکی از مواردی که توسط بهزیستی دنبال می شود یاد کرد و افزود: طبق قانون جامع حقوق معلولین، بهزیستی با همکاری دستگاه هایی همچون شهرداری و... باید محیط شهری را برای دسترسی آسان معلولین آماده سازی نمایند.

وی تاکید کرد: مناسب سازی معابر شهری مشهد در معابر پرتردد در اولیت کاری قرار گرفته است که با تغییر و تحولات شهرداری مشهد امیدواریم این موضوع وارد فاز عملیاتی بیشتری شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مشهد ۱۰ درصد از معابر مناسب و ۹۰ درصد غیرقابل دسترس و استفاده است که این معضلی بزرگی بشمار می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.