دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: معتقدم با توجه به آسیب های که حبس و زندان بر روی خانواده ها دارد باید مجازات ها را جایگزین حبس کنیم.

تلاش می کنیم مجازات را جایگزین حبس کنیم

به گزارش قدس آنلاین، شهین دخت ملاوردی ظهر پنجشنبه در نشست تخصصی بررسی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت اظهار کرد: ما می‌خواهیم به این فرهنگ برسیم که خشونت‌های خانگی قسمتی از زندگی خانواده‌ها نیست.

وی افزود: خشونت در تعریفی که به طور کلی ارائه شده است مبتنی بر جنسیت، انگاره و کلیشه‌های است که صرف زن بودن علیه زنان اعمال می‌شود.در سال ۲۰۱۶ ، حدود ۸۰ کشور در زمینه خشونت و ۱۲۵ کشور در زمینه آزار جنسی قانون تصویب کردند با وجود این ما این برداشت را داریم که تصویب قوانین بدین معنا نیست که استاندارد ها رعایت شده باشند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: اشکالی که برای خشونت در نظر می‌گیریم می‌توانند چارچوب‌های خاصی داشته باشند و در منابع مختلف می‌توان آن‌ها را یافت به همین دلیل تعریف خشونت  در لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» ضمن ترکیب با اقتضائات بومی و ملی کشورمان ارائه شده است.

وی ادامه داد: خشونت یک پدیده چند عملی و پیچیده است که  طی سالیان متمادی الگوی ارتکاب آن نیز تغییر کرده است.پیامدهای این پدیده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند و به نوعی هم علت است و هم معلول اند. تاثیر و تاثر متقابل قانون و فرهنگ را نمی توان نادیده گرفت و لایحه«تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» مجموعه ای از تدابیر را به همراه دارد که در بحث قانون و عدالت قضایی چند وظیفه را در نظر می گیریم و تلاش می شود تغییر قوانین به نحوی باشد تا زنانی که در دام روابط سوء استفاده گرانه می افتند حمایت شوند.

ملاوردی با اشاره به اینکه  در گذشته موضوع  خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان یک امر خصوصی تلقی می‌شد و دولت‌ها و به افراد  اجازه مداخله در امور خانوادگی داده نمی‌شد و مسئولیت دولت‌ها نیز در این امر بسیار محدود بود ابراز کرد:  امروزه این نگاه در دنیا تغییر کرده است و دولت‌ها سعی می‌کنند علاوه بر جلوگیری از تشویق به اعمال خشونت علیه زنان از اعمال آن  نیز جلوگیری کنند که این خود تحولی در امر خشونت به زنان تلقی می‌شود. 

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد:  یکی از مباحث مهم شکستن سکوت در مقابل خشونت است و ما کمک می کنیم تا از قربانی شدن جلوگیری شود و افراد بتوانند به وضعیت عادی خود باز گردند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در پرداختن به موضوع خشونت علیه زنان، بلافاصله لایحه«تامین امنیت زنان در برابر خشونت» را دستور کار خود  قرار دادیم.

ملاوردی گفت: معتقدم با توجه به آسیب‌های که حبس و زندان بر روی خانواده‌ها ممکن است داشته باشند ما باید مجازات‌ها را جایگزین حبس کنیم و این موضوع را ترویج دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.