حکومت بحرین از اختلافات موجود با ایران در منطقه و جهان استفاده کرده و اتهام تصمیم ایران به گسترش نفوذش را مطرح می­کند. این ادعاها فاقد صحت است و دلیل واقعی برای ادعاهای خود ندارند.

«آل خلیفه»؛ کودک شیرخواری که به حمایت سعودی‌ها وابسته است

قدس آنلاین- رژیم آل خلیفه اخیرا اقدامات خصمانه خود علیه انقلابیون بحرینی را تشدید کرده اند. بازداشت شمار زیادی از کودکان بحرینی و شکنجه اسرای سیاسی در زندان های آل خلیفهخود گویای این واقعیت است. رژیم آل خلیفه در برابر انتقاداتی که از آن به دلیل شکنجه زندانیان می شود، از اسراء به عنوان افراد مجرم یاد می کند؛ اقدامی که در واقع به نوعی فرار رو به جلو محسوب می شود. تمامی این اقدامات در حالی انجام می شود که منامه همچنان از ورود کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به بحرین برای نظارت بر وضعیت حقوق بشری در این کشور ممانعت می کند.

این در حالی است که جامعه جهانی همچنان به سکوت خود در برابر اقدامات خصمانه آل خلیفه ادامه می دهد. در آن سوی، ایالات متحده آمریکا نیز بدون توجه به هشدارهای نهادهای حقوق بشری به حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از رژیم آل خلیفه ادامه می دهد. تمامی این تحولات در حالی است که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکنون نتوانسته است رضایت مقامات بحرینی برای بازدید از وضعیت حقوق بشری در این کشور را به دست آورد.

در همین ارتباط با «غسان خمیس» رئیس مرکز حقوق بشر و دموکراسی در خلیج فارس و از فعالان حقوق بشری بحرین گفتگو کردیم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

در خصوص آخرین اخبار از وضعیت و سرنوشت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین توضیح دهید.

آیت­الله عیسی قاسم در آگاه­سازی دینی و سیاسی مردم بحرین نقش حیاتی را ایفا می کنند و به همین دلیل نیز حکومت بحرین ایشان را سردمداران معارضان می داند. بر همین اساس نیز شیخ عیسی را هدف تهاجم خود قرار داده اند تا بدین صورت جبروت و عظمت معارضانی که خواستار اصلاحات سیاسی در بحرین هستند را بشکند. در همین راستا در سال گذشته اقدام به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم کرد و پس از آن نیز ایشان را به یک سال حبس محکوم نمود. پس از آن نظامیان آل خلیفه با هجوم به منزل شیخ عیسی قاسم، به سوی تحصن کنندگان تیراندازی کرده و شیخ عیسی را در اقامت جبری قرار دادند.

اخیرا گزارش هایی از وضعیت وخیم زندانیان بحرینی در زندان های آل خلیفه و انتقام نظامیان حکومت از این زندانیان از طریق شکنجه آنها منتشر شد. در این رابطه توضیحاتی بفرمایید.

بحرین در نبود قانون با مشت امنیتی حکومت می کند و حکومت کشور مسائل امنیتی را به دادگاه های نظامی منتقل می کند. در همین راستا نیز دفتر جمعیت­­­های سیاسی معارضان مانند الوفاق و وعد را پلمپ کرد. از سوی دیگر شکنجه زندانیان نیز بدون هیچ بازدارندگی در جریان است و ما در مرکز دموکراسی و حقوق بشر ده ها شاهد و گواه بر وجود شکنجه های جسمی و روحی و جنسی را رصد و ثبت کردیم که این مشاهدات در گزارشی تحت عنوان اتاق­های مرگ منتشر شد.

رژیم حاکم بر بحرین معمولا ایران را به برهم زدن ثبات و امنیت بحرین متهم می کند. علت این دروغ پراکنی های آل خلیفه چیست؟

حکومت بحرین بدین صورت در تلاش است تا جامعه بین­المللی را قانع کند که انقلاب بحرین، انقلاب مردمی که خواهان اجرای قانون اساسی است، نمی باشد. به همین دلیل نیز با مطرح کردن ادعاهایی بیان می کند که انقلاب مردمی ما، فقط به دنبال از میان بردن حکومت بحرین در جهت منافع ایران است؛ زیرا اکثر معارضان از فرقه تشیع هستند. حکومت بحرین از اختلافات موجود با ایران در منطقه و جهان استفاده کرده و اتهام تصمیم ایران به گسترش نفوذش را مطرح می­کند. این ادعاها فاقد صحت است و دلیل واقعی برای ادعاهای خود ندارند.

 به نظر شما علت تنش‌های پیش آمده میان بحرین و چند کشور عربی با قطر چیست؟ آیا آل خلیفه در این موضوع مجری اوامر سعودی ها است؟

در بحران به وجود آمده میان کشورهای حوزه خلیج فارس دو قطب وجود دارد؛ یک طرف سعودی­ها و امارات و بحرین هستند که علاوه بر قطع روابط خود با قطر، اقدام به محاصره زمینی و دریایی و هوایی این کشور کردند و بدین وسیله در صدد فشار بر دوحه بودند تا تسلیم سیاست­های ریاض شود. در طرف دیگر نیز عمان و کویت بودند که گفتگو برای حل بحران سیاسی را پیشنهاد کردند. ­ بحرین و قطر از زمان­های گذشته و دور اختلافاتی داشته اند و بحرین نمی­تواند از محور امارات و سعودی­ها دور شود؛ زیرا این دو کشور حامیان اصلی اقتصاد بحرین به ویژه در جلوگیری از کمبود بودجه سالانه بحرین هستند. منامه نیز دوحه را به حمایت از معارضان سیاسی بحرین از زمان آغاز انقلاب ۲۰۱۴ متهم کرده است.

اخیرا سید حسن نصرالله در سخنرانی خود تاکید کرد که آل خلیفه با ورشکستگی اقتصادی مواجه است و از سعودی­ها و امارات استقراض می­کند. در این خصوص توضیح دهید.

وزارتخانه های کشور، دفاع و حتی وزارت آموزش و پرورش مصرف­کننده هستند و بازده اقتصادی برای کشور ندارند. از طرفی وارد کردن نیروهای امنیتی به بحرین به صورت سالانه نیز هزینه­های سنگینی را بر بودجه کشور تحمیل می کند اما حکومت بحرین همانند کودکی می ماند که هنوز از شیرگرفته نشده است و به حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز دارد. زیرا بحرین کمترین سود را از ثروت های نفتی می برد.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.