جلسه ی تبادل نظر میان دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم و دکتر مجتبی زارعی، ریاست سازمان بسیج اساتید کشور و جمعی از معاونان سازمان، در محل وزارت علوم برگزار شد.

قدس آنلاین- به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، در این جلسه که به عنوان اولین دیدار رسمی دکتر زارعی و وزیر علوم دولت دوازدهم برگزار شد، نسبت به همکاری وثیق و تعامل موثر میان سازمان بسیج اساتید و وزارت علوم در راستای "حل مشکلات کشور و جامعه"، با بهره گیری از تخصص و تجارب شبکه عظیم اساتید متعهّد سازمان بسیج اساتید کشور، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در این جلسه ریاست سازمان بسیج اساتید ضمن تأکید بر سوابق علمی موفق و روشن دکترغلامی، نسبت به سپهر تعامل میان این دو نهاد سازمان دهنده ی علمی در کشور اظهار امیدواری کرده و گفت: سازمان بسیج اساتید کل کشور آمادگی کامل خود را برای همکاری همه جانبه و تعامل موثر و پایدار با قوه مجریه و بخش های علمی، سیاست گذار و اجرایی آن همچون وزارت خانه ها، استانداری ها و فرمانداری ها اعلام می کند.
دکتر زارعی در تبیین نگاه جدید در سازمان بسیج اساتید افزود: بسیج اساتید مطالبات صنفی از وزارت علوم ندارد بلکه مطالبه گری اساتید در این شبکه عظیم سراسری و پرتوان، برمبنای مطالبات حاکمیت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مردم شکل گرفته و پیگیری می شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر توان و ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و سرمایه انسانی اساتید و نخبگان ایرانی در دست یابی به موفقیت های چشمگیر در حوزه های متنوع علم، فرهنگ و فناوری، اظهار داشت: امروز مسئله ما در کشور اینست که چطور در صنایع موشکی موفقیت های فراوان و چشمگیر داریم و به عنوان مثال با کمترین خطای ممکن موشک های تولید داخل و بومی می تواند مواضع دشمنان اسلام و تروریست ها را نابود کند، اما در اداره امور کشور علی الخصوص بخش هایی که به صورت مستقیم با زندگی و امور روزمره مردم سروکار دارد، کارنامه موفقی نداریم. لذا مسئله شناسی بسیج اساتید در دوران جدید، تأکید بر «معضله تدبیر امور» است.

ایشان همچنین با عنایت بر نگاه و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ظرفیت های بومی و سرمایه انسانی گسترده در کشور، تصریح کرد: مفروض مقام معظم رهبری در نگاه کلان و راهبردی اینست که اقلیم ایران با این گستره ی وسیع، تنوع کم نظیر و سرمایه های انسانی زبده و خلاق، بستری مناسب و فرصتی مهیا برای نیل به جامعه و تمدّن اسلامی است. در این فرآیند، «روش شناسی» را علم و آموزه های علمی عهده دار است؛ بستر و زیرساخت تحقق در این فرآیند نیز، جایی جز دانشگاه و محیط های آموزشی نیست. بر این اساس، همه ظرفیت های وزارت علوم، ساختار آن، اساتید، متون آموزشی، فضای عمومی در دانشگاه، نسبت ثبات و تولید علم، وجود شجاعت و حریّت در حرکت علمی، نظریه پردازی و آزاداندیشی، دیپلماسی علمی، نسبت علم و قدرت و نیز تجمیع کننده همه این عناصر یعنی علوم انسانی و الگوی پیشرفت، بایستی با این مفروض بنیادین رهبر حکیم انقلاب تنظیم شده و هدایت شوند. 

دکتر زارعی جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحوّل آفرینی و تعالی جویی -که مسیر تحقق جامعه و تمدّن اسلامی است- را ممتاز و پیشتاز برشمرده و تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است. این نگاه تحولی با محور قرار دادن مسائل اساسی مردم و جامعه، بسیج اساتید را به عنوان یار صدیق و نقطه اتکاء دولت و کشور در حل و رفع مشکلات و مسائل به شمار می آورد. این یک تلقی انحرافی است که نقش آفرینی بسیج اساتید برای ورود به حل مسائل کشور بر پایه نگاه علمی و فناوری در رقابت با وزارت علوم و ارکان آن تعریف شود؛ بلکه بالعکس، بسیج اساتید قرار است در ماموریت های علمی و توسعه ای وزارت خانه و کشور، به یاری آن بشتابد.

رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر ظرفیت عظیم بسیج اساتید در سراسر کشور، آرایش جدید در نگاه و روش عملکرد این سازمان را در مسیر تعامل و هم افزایی با وزارت علوم و ارکان اجرایی کشور چنین تشریح کرد: با عنایت به اینکه تاکنون بالغ بر 35 هزار استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در سازمان بسیج اساتید عضو شده و بیش از 700 کانون بسیج اساتید در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به فعالیت می باشند، این ظرفیت عظیم زین پس در دو سطح سازماندهی شده و خدمت رسانی خواهد نمود؛ نخست، شکل گیری «اندیشکده های راهبردی اقلیم محور»، که در کنار کانون های بسیج اساتید در سراسر کشور فعالیت می کنند و مأموریت آنها براساس مزیت های اقلیمی بر مدار توسعه و تعالی هر منطقه و استان در کشور تعریف می شود؛ و دوم، «اندیشکده های راهبردی موضوع محور» که در سطح دانشگاه های تهران بزرگ فعال شده و محوریت مأموریت خود را بر موضوعات کلان ملّی قرار می دهد. طبعاً به فراخور موضوع و اهمیت مسائل، دستاورد اندیشکده های موضوع محور ملّی در استان ها و اقلیم های مختلف نیز مورد استفاده و توجه قرار خواهد گرفت. 

دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار به ایراد نکاتی مهم در نسبت با تعامل و هم افزایی وزارت علوم و سازمان بسیج اساتید پرداخته و نگاه موجود در این سازمان را با دیدگاه خود و ساختار جدید وزارت علوم، همسو و مثبت ارزیابی کردند.

در این دیدار همچنین دکتر ابن الدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج اساتید، دکتر احمد نادری معاون سرمایه انسانی، دکتر مرندی معاون بررسی و تحلیل و دکتر شفیعی فر معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.