ایلام- در اثر زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه سال جاری، بخشی از زمین های مسکونی شهر چوار در ۱۵ کیلومتری شهر ایلام فرونشست و ۵ واحد مسکونی را به کام فرو برد، این حادثه خوشبختانه هیچ تلفات جانی در بر نداشت اما وضعیت این قسمت از شهر چوار کماکان مبهم است و هر لحظه احتمال فرونشست مجدد و گسترده شدن را دارد.

بحران فرونشست!

قدس آنلاین گروه استان ها وحید صدر: فرونشست زمین خود به خود حادثه ای خطرناک محسوب می شود که از لحاظ زیست محیطی، کشاورزی و ... پیامدهای منفی دارد، حال اگر این فرونشست در مناطق مسکونی رخ دهد که فاجعه آمیز خواهد بود.

* تمام زندگیمان را زمین فرو برد! / دولت به دادمان برسد

یکی از افرادی که در حادثه فرونشست زمین چوار تمام زندگی خود را از دست داده است در گفتگو با خبرنگار ما، می گوید: متأسفانه به بیماری سرطان مبتلا هستم، روز حادثه برای شیمی درمانی به ایلام رفته بودم که با ما تماس گرفتند و گفتند که زمین ترک خورده و احتمال فرونشست وجود دارد، تا خودم را به محل رساندم چند خانه کاملاً از بین رفته بود.

سعید چراغی با اشاره به اینکه به خاطر بیماریم تمام زندگیم را کردم و در این خانه مستأجر بودم، اظهار می دارد: برای تأمین هزینه های زندگی از طریق صندوق کارآفرینی تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده و یک دستگاه بسته بندی عسل خریداری کرده بودم که در این حادثه به همراه ۳ تن عسل به عمق زمین فرو رفت و اکنون نه جایی برای زندگی کردن و نه وسیله ای برای کار و اشتغال دارم و از طرفی بدهکار بانک هم شده ام.

وی به گذران لحظات سخت زندگی خود و خانواده ۴ نفره اش در داخل کانکس در این فصل سرد سال اشاره می کند و بیان می دارد: کانکس هایی به ما داده اند که سقف آن چکه می کند و نمی دانیم در این روزهای سرد به کجا پناه ببریم، دولت به ما کمکی نکرده و نمی دانیم چه کنیم.

* ساختمان ۴ واحده مخابرات چوار خالی است، اما به ما نمی دهند

این آسیب دیده حادثه فرونشست شهر چوار در ادامه با اشاره به ساختمان ۴ واحده مخابرات چوار می افزاید: علی رغم درخواست مکرر چند خانوار آسیب دیده رانش زمین در چوار، مخابرات از تحویل این واحدها برای اسکان موقت این خانوارها سر باز می زند و حاضر به انجام این کار نیست.

سعید چراغی با استمداد از دولت برای رفع مشکلشان، ادامه می دهد: وضعیت خانوارهای آسیب دیده رانش زمین در چوار بسیار بحرانی است، حتی مسکن اجاره ای هم در این فصل از سال وجود ندارد که اجاره کنیم، کاملاً بلاتکلیفیم و نمی دانیم با بچه های کوچکمان در این سرما به کجا پناه ببریم.

وی ضمن درخواست از مسئولان برای تعلیق بازپرداخت اقساط کارآفرینی خود، یادآور شد: من بایستی مرتب شیمی درمانی شوم و با وضعیتی که پیش آمده دیگر نمی توانم شیمی درمانی را ادامه دهم چرا که پس از شیمی درمانی باید در مکانی گرم قرار بگیرم تا مراحل درمان کامل طی شود.

* خرما و کنسرو دوای درد ما نیست!

یکی دیگر از این آسیب دیدگان فرونشست زمین چوار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کانکس هایی که به ما داده اند، مستعمل بوده و در هنگام بارندگی چکه می کنند، می گوید: تاکنون تنها چند پتو به ما داده و حواله های نفتی که تحویل ما داده شده نه مخزنی برای ذخیره داریم و نه نفتی دریافت کرده ایم.

آقا جان ملکی پیرمرد ۶۰ ساله که خانه و کاشانه اش در این حادثه از بین رفته است، ادامه می دهد: با خانواده ۴ نفری در داخل کانکس روزگار می گذرانیم، در این حادثه وسایل زندگی پسرم که قرار است به زودی ازدواج کند، همراه دیگر وسایل زندگی ام به عمق زمین فرو رفته، به هر جایی مراجعه می کنیم می گویند باید لیست بدهید که چه خسارتی دیده اید، ما تمام زندگیمان را از دست داده ایم، هر آنچه که داشته ایم و نداشته ایم، فقط خودمان زنده مانده ایم و بس.

وی به از بین رفتن دو واحد مسکونی اش در این حادثه اشاره می کند و می افزاید: کارگر روزمزدم و از زمان حادثه تاکنون حتی یک ریال هم درآمد نداشته ام، به ما خرما و کنسرو می دهند، دستشان درد نکند، اما این برای ما دوای درد نیست، دیگر زمینی هم ندارم که بخواهم در آن ساخت و ساز کنم، ما نیاز به خانه و مسکن داریم، دولت و کسانی که از دستشان بر می آید به ما کمک کنند.

* ۶ خانه به طور کامل از بین رفته است/ بیش از ۶۰ خانه دیگر در معرض خطر فرونشست

شهردار چوار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه به محض وقوع این حادثه نشست ستاد بحران با حضور استاندار، فرماندار ایلام، بخشدار چوار و دیگر مسئولان در شهر چوار تشکیل شد، می گوید: در این اتفاق ۶ منزل مسکونی شهروندان چوار به طور کامل از بین رفته و زمین این مناطق دیگر قابل سکونت نیست،

علی احمد آقابابایی با اشاره به اینکه با بررسی های کارشناسی مشخص شده محدوده وسیعی در امتداد این فرونشست در معرض خطر هستند، اظهار می دارد: حدود ۶۰ خانه دیگر در معرض خطر فرونشست قرار دارند و به صاحبان آنها اخطار داده شده که خانه های خود را ترک کنند و برای سکونت به جای دیگری نقل مکان کنند.

وی به تخلیه حدود ۸۰ درصد از این خانوارها اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر ۶ دستگاه کانکس و تعدادی چادر برای این خانوارها تهیه شده و در اختیار آنان قرارداده شده و بصورت موقت اسکان داده شده اند، هر چند که بسیاری از خانوارهایی که منازل آنها در معرض خطر فرونشست قراردارد هنوز چادر و یا کانکس تحویل نگرفته اند و انتظار می رود که جمعیت هلال احمر با این افراد نهایت همکاری و مساعدت را داشته باشد.

* شهرداری چوار آماده همکاری با خانوارهای آسیب دیده رانش زمین برای ساخت و ساز مجدد است

شهردار چوار با تأکید بر اینکه شهرداری چوار برای ساخت و ساز مجدد خانه های این افراد نهایت همکاری و مساعدت را خواهد کرد، تصریح می کند: انتظار می رود که نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد به این خانواده ها کمک رسانی کند و علاوه بر این هلال احمر و دیگر دستگاه های متولی، چادر، وسایل گرمایشی، پتو و ... را با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال، در اختیار این شهروندان قرار دهند.

علی احمد آقابابایی به ورود شورای فنی آب منطقه ای، استانداری، فرمانداری و دیگر نهادهای متولی به این موضوع اشاره می کند و ادامه می دهد: با توجه به آبخیز بودن این منطقه از شهر چوار از قدیم الایام، شرکت آب منطقه ای استان سریعاً کار مطالعه کنترل این منطقه را به مشاوران خود ارجاع داده که به صورت دقیق و علمی وضعیت تثبت و کنترل آن را بررسی کنند.

* حاشیه رودخانه بهمن آباد در معرض خطر فرونشست است

وی به دیگر مناطق در معرض فرونشست شهر چوار اشاره می کند و ادامه می دهد: حاشیه رودخانه بهمن آباد هم در معرض خطر است و به ساکنان این مناطق هم هشدار داده شده است که بایستی این افراد هم مراقب فرونشست زمین باشند.

* امکان کنترل و تثبت منطقه وجود دارد/ اعتبارات قطره چکانی دوای درد نیست

شهردار چوار با بیان اینکه از لحاظ علمی و فنی، تثبت و کنترل این منطقه کاملاً وجود دارد، تصریح می کند: ایران از بزرگترین سدسازان خاورمیانه و جهان است و وقتی می تواند بزرگترین سدها را بسازد، مهار این منطقه کار سختی نیست، اما به بودجه و اعتبار کافی نیازمند است و بودجه های ستاد بحران و شهرداری و بخشداری کفاف کنترل این فرونشست را نمی دهد.

علی احمد آقابابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک ریال بودجه برای ایمن سازی منطقه فرونشست نداریم، تأکید می کند: پیمانکار سیل بند بهمن آباد چوار که کار خود را انجام داده اما ۸۰۰ میلیون ریال معوقات دارد و امیدواریم مسئولان برای پرداخت معوقات این پیمانکار اهتمام کنند تا ایمن سازی این قسمت را انجام دهد و از وقوع بحرانی دیگر جلوگیری شود.

وی به لزوم کنترل و تثبت منطقه فرونشست اشاره می کند و بیان می دارد: پیش بینی می شود بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل و تثبت این قسمت از اراضی شهر چوار مورد نیاز باشد که امیدواریم این اعتبار به زودی مصوب و تزریق شود.

* ۶ دستگاه کانکس به حادثه دیدگان داده ایم

بخشدار چوار نیز در گفتگویی با بیان اینکه تاکنون ۶ کانکس به حادثه دیدگان تحویل داده شده است، می گوید: با کمک هلال احمر حادثه دیدگان را اسکان داده ایم و منطقه را کاملاً بررسی کرده ایم و با هماهنگی شورای شهر، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی، به ساکنان آن منطقه هشدار داده ایم که سریعاً دیگر منازل را تخلیه کنند.

ایوب چراغی به تشکیل ستاد بحران در بخشداری با حضور استاندار و دیگر مسئولان در بدو حادثه اشاره می کند و اظهار می دارد: برای اسکان موقت ابتدا، سالن ورزشی تدارک دیده شد، اما اکنون ۷ خانوار در پارک جنب بخشداری سکونت داده شده اند.

وی با تأکید بر تخلیه سریع دیگر واحدهای مسکونی منطقه، یادآور شد: عمده مشکل ما تخلیه مابقی خانه های در معرض خطر است که بایستی چاره اندیشی شود.

* پرداخت وام به شرط داشتن پروانه ساخت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام نیز درباره حادثه دیدگان رانش زمین در چوار در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: برای این افراد ۳۰ میلیون تومان وام ۵ درصد به همراه ۶ میلیون تومان بلاعوض داده خواهد شد.

فریادرس شهبازی با اشاره به اینکه افراد بایستی پروانه ساخت داشته باشند تا بتوانند از تسهیلات این بنیاد استفاده کنند، اظهار می دارد: تسهیلات بلاعوض هم به شرط پیشرفت فیزیکی کار داده خواهد شد.

* دولت ایلام را فراموش نکند!

هر چند زلزله مهیب ۲۱ آبان سرپل ذهاب به استان ایلام خسارت چندانی وارد نکرده اما ایلام هم از آسیب های آن بی نصیب نمانده و نمونه کوچکش رانش زمین در شهر چوار بوده که در حال حاضر حدود ۶۰ خانوار را آواره کرده است، که یکی از بزرگترین مشکلات آنها نبود زمین برای ساخت و ساز مجدد است، با اطلاعی که یافتیم تعدادی از این افراد از لحاظ مالی در وضعیت بغرنجی قرار داده و تاکنون تحت حمایت نهادهای حمایتی بوده اند و انتظار می رود که دولت به صورت جدی به یاری این افراد و حادثه دیدگان بشتابد تا واقعه ای بغرنج تر صورت نگیرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.