۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 575669

این روزها شنیده می‌شود که وضعیت اورژانس کشور، اورژانسی شده و خود نیازمند دریافت کمک است؛ چرا که به گفته مسئولان و به خاطر مشکلات و کمبودهایی که با آن روبه رو است، تنها ۲۰ درصد خدمات آن استاندارد است.

کمبود ۱۰ هزار نیرو در اورژانس کشور

قدس آنلاین- این روزها شنیده می‌شود که وضعیت اورژانس کشور، اورژانسی شده و خود نیازمند دریافت کمک است؛ چرا که به گفته مسئولان و به خاطر مشکلات و کمبودهایی که با آن روبه رو است، تنها ۲۰ درصد خدمات آن استاندارد است.

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور درباره این مشکلات به خبرنگار ما می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل پیش روی اورژانس کشور، کمبود نیروی انسانی است؛ به طوری که هم اکنون، برای حفظ وضعیت موجود دست کم ۱۰ هزار نیرو کم داریم. البته بخشی از این نیروها باید خانم باشند. متأسفانه نیروی عملیاتی خانم نداریم، در حالی که به عنوان یک کشور مسلمان و برای حفظ موازین شرعی و دینی باید نیروی عملیاتی خانم را به جمع تکنسین‌های اورژانس کشور اضافه کنیم.

وی می‌افزاید: تأمین این نیروها کار آسانی نیست. امیدواریم دولت و مجلس شورای اسلامی موانع اصلی جذب تکنسین فوریت‌های پزشکی خانم که مجوز استخدام، تربیت نیرو و تأمین نشدن منابع مالی است را حل کرده و در زمینه دریافت مجوز جذب تعدادی تکنسین فوریت‌های پزشکی و پرستار خانم را تسهیل کند.

رئیس اورژانس کشور یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امداد رسانی را نداشتن بالگرد دید در شب دانسته و توضیح می‌دهد: هنگام بروز حوادث غیرمترقبه و برای انجام خدمات و فوریت‌های پزشکی به بالگردهایی برای دید در شب نیاز است که باید برای جبران این کمبود بودجه‌ای در نظر گرفته شود و برای تهیه آن اقدام شود. علاوه بر آن هر چند که حدود ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده شده، اما هنوز هم بیشتر آمبولانس‌ها فرسوده بوده و بیش از ۱۰ سال عمر کرده‌اند که به تغییر نیاز دارند. به همین منظور در حال حاضر قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید منعقد شده و مجوز خرید ۱۰۰۰دستگاه دیگر را از دولت گرفته‌ایم.

کولیوند تأکید می‌کند:با وجود تمام اقدامات انجام شده، همچنان نیاز به تقویت ناوگان زمینی، هوایی، دریایی و ریلی وجود دارد. متأسفانه هنوز در کشور یک واگن اورژانس یا امداد و نجات برای امدادرسانی وجود ندارد و اگر حوادثی ریلی اتفاق بیفتد، تا زمان رسیدن به محل حادثه زمان زیادی را از دست خواهیم داد که باید در این زمینه اقداماتی جدی اندیشیده و اجرا شود.

اورژانس هوایی کشور زمینگیر است

علاوه بر موارد ذکر شده، نبود امنیت، فرسودگی شغلی و سختی کار در اورژانس‌ها از مواردی است که نیاز دارد تا دولت و نماینده‌های مجلس برای حل آن آستین‌ها را بالا بزنند.

عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح مشکلات این حوزه به خبرنگار ما می‌گوید: با تصویب مجلس و به منظور ساماندهی بهتر فعالیت‌های اورژانس، سازمان اورژانس کشور به تصویب رسید. البته می‌دانیم که صرفاً تغییر ساختار مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه با توجه به وضعیت کشور و بخصوص مشکلاتی که در جاده‌ها وجود دارد، نیاز به ساخت پایگاه‌های بیشتر احساس می‌شود. هنوز هم نیاز به نوسازی ناوگان کشور وجود دارد. علاوه بر آن در بخش نیروی انسانی، کمبود نیروی انسانی وجود دارد. هر چند که فعالیت هایی با تربیت کاردان و کارشناس فوریت‌های پزشکی انجام شده که می‌تواند کمک کننده باشد، اما نیاز به تقویت بیشتر احساس می‌شود. علاوه بر آن همچنان که در کشور کمبود نیروی پرستار و کادر درمانی داریم، در اورژانس هم با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم.

نماینده نائین ادامه می‌دهد: در اورژانس هوایی کشور مشکل بسیاری داریم و نیاز است این اورژانس به جد تقویت شود. در حال حاضر ناوگان اورژانس هوایی پوشش زیادی نداشته و در برخی نقاط بندرت وجود دارد. به طور مثال، شهرستان نائین ۳۵هزار کیلومتر وسعت داشته، یک سوم استان اصفهان را شامل شده و جاده‌های مواصلاتی بسیاری دارد، اما از خدمات اورژانس هوایی بی‌بهره است.

وی تأکید می‌کند: باید برای رفع تمام نیازهای اورژانس کشور تلاش بیشتری صورت گیرد. نباید از یاد ببریم که در مأموریت‌های اورژانس، زمان فاکتوری مهم و اثرگذار است. باید شرایط را طوری هموار کنیم تا تکنسین‌های اورژانس در کمترین زمان بر بالین بیمار یا شخص حادثه دیده حاضر شده و زمان طلایی حیات و نجات از بین نرود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.