زاهدان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ایران تنها کشوری است که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک را دارد و مصرف ۱۶/۵ برابری نسبت به دیگر کشورها را از آن خود کرده است.

ایران بیش از ۱۶ برابر دنیا مصرف آنتی بیوتیک دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید مهدی طباطبایی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته اطلاع رسانی آنتی بیوتیک برگزار شد، اظهار داشت: ۹۰ سال از کشف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های عفونی می گذرد و از سال ۱۹۴۰ بحث مقاومت میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها آغاز شد و روز به روز در حال افزایش است که این یک تهدید بزرگ برای سلامت همه افراد جامعه محسوب می شود.  

وی با تاکید بر خطر جدی مصرف این داروها بیان کرد: همیشه بیش از استفاده آنتی بیوتیک ها باید با پزشک مشورت و بدون تجویز دکتر از مصرف این دارو پرهیز شود.  وی افزود: ۳۰ سال از کشف آخرین گروه آنتی بیوتیک های موثر برای بیماری های عفونی انسان گذشته است.  

طباطبایی با تاکید بر اینکه خیلی از میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند سالیانه ۷۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به عفونت ها و میکروب های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند و اگر مسئولان بهداشتی درمانی دنیا کاری نکنند تا سال ۲۰۵۰ این مرگ و میر به بیش از ۱۰ میلیون نفر می رسد که از مرگ و میر ناشی از سرطان ها بیشتر خواهد بود.  

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین بیماری های عفونی را دارد، گفت: ۹۰ درصد آمار بیماران مالاریا در کشور (حدود ۱۳۴ نفر) مربوط به این استان می شود که ۸۰ درصد آن وارداتی از کشورهای همسایه است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: افزایش هزینه های سرسام آور درمان، طولانی شدن مدت درمان و عوارض شدید جانبی داروهای جایگزین از مهمترین مشکلات مقاوم شدن میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک هاست.  

طباطبایی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد دنیاست یعنی در کشور سالیانه به اندازه کل اتحادیه اروپا این دارو استفاده می شود.  

وی با بیان اشاره به خلاء های موجود در زمینه مقابله با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها گفت: امسال وزارت بهداشت برنامه هایی را برای مقاومت میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته که با همکاری رسانه ها تلاش داریم مضرات مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها را به مردم اطلاع رسانی کنیم. 

وی در پایان آموزش پزشکان و دامپزشکان برای تجویز اصولی آنتی بیوتیک ها، اطلاع رسانی از مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها به مردم و بررسی وضعیت میکروبی بیماری ها با توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از افزایش سطح مقاومت بیماری ها در مقابل آنتی بیوتیک برشمرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.