جوین - رئیس اداره اوقاف شهرستان جوین از واقفان جدید در خوست کرد، موقوفات خود را به سمت حوزه فرهنگی وقرآنی سوق دهند.

وقفیات جدید شهرستان جوین تا پایان سال به ۲۰ موقوفه می رسد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جوین درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین گفت: این شهرستان دارای ۴۰۰ موقوفه و ۱۲۶۴رقبه می باشد که در سال ۹۵ تعداد ۱۱وقف جدید با نیت اهل بیت فرهنگ قرآنی و بقاع متبرکه ثبت شده است.  

حجت الاسلام بلقان آبادی خاطر نشان کرد: در شش ماهه نخست سال ۹۶ نیز ۱۱ وقف جدید به ثبت رسیده و پیش بینی می شود، تعداد موقوفات در سال جاری از ۲۰ مورد تجاوز کند.  

وی تصریح کرد: از مجموع ۱۲۶۴ رقبه حدود ۱۰۴ رقبه دارای سند مالکیت است، که در سال ۹۵ تعداد ۲۸ سند مالکیت اخذ  و تعداد ۵ سند دفترچه به تک برگی تبدیل شده است.  

بلقان آبادی گفت: در شش ماهه نخست سال ۹۶ با توجه به پیگیری های مستمر تعداد ۲۲ سند مالکیت اخذ و ۸ رقبه در حال انتشار آگهی می باشد.  

وی افزود: برای ۱۱۰ رقبه در سال ۹۵  نقشه یو تی ام تهیه و مختصات مکانی از طریق جی پی اس انجام شده است.  

بلقان آبادی ادامه داد: از محل موقوفات ۳۰۰ میلیون تومان در ماه رمضان محرم و صفر و سایر مناسبت های ملی و کمک به مساجد و حمام های دارای موقوفه و مراکز درمانی هزینه شده است.  

رئیس اوقاف وامور خیریه اظهار داشت: وقتی یکی از کارساز ترین و سالم ترین شیوه‌هایی که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار در خدمت نیازهای جامعه قرار می دهد و اراده نیک، ادامه راه را پس از دوران زندگی همچنان زنده و کارساز نگه می دارد وقف اموال است.  

  بلقان آبادی افزود: خدمات وقف برکسی پوشیده نیست، و چه کسی ازثمرات وقف بهره مند است، به جز واقف وقتی که  رضایت الهی نصیب شود،  اگر بخواهیم،  پا جای پای اولیای الهی بگذاریم باید وقف ‌کنیم، تا زمانی که ثمرات و اثرات وقفمان آشکار است، زنده باشیم، یا نباشیم، وقف ارتباط تنگاتنگی با مصالح عمومی دارد، در جوامعی که اختلاف طبقاتی در آن زیاد باشد از راه وقف کردن ثروتمند به فقیر می اندیشد توانا به سراغ ناتوان می رود و خیلی از نیازهای عمومی می‌تواند برطرف گردد.  

وی اهداف عمومی وقف را دستگیری مستمندان و کمک به محرومان، تعدیل اقتصادی، هم سطح  کردن زندگی مردمان، نشر علم و دانش، تعلیم و تربیت رایگان، معالجه بیماران و درمان، کمک به زائران و مسافران، ساخت مساجد و حسینیه ها کتابخانه ها و مدارس و  بیمارستان ها بر شمرد.  

رئیس اداره اوقاف گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ با توجه به سه محور مهم قرآنی، امامزادگان و بقاع متبرکه حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، باز سازی امامزاده آدم روستای بهر آباد، ساخت سالن چند منظوره امامزادگان علی وابراهیم روستای بداغ آبادوتخریب وباز سازی تربت خانه امامزاده قاسم روستای کلاته عرب ازعمده فعالیت های اوقاف جوین می باشد.  

در حوزه فرهنگی بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی ملی و مذهبی در بقاع متبرکه و مساجد سطح شهرستان توسط مبلغین و عوامل اجرایی اداره اوقاف و چهره‌های شاخص کشوری برگزار شده است.  

بلقان آبادی شاخص ترین وقفیات شهرستان جوین را مربوط به موقوفه مرحوم اروجعلی و مرحوم محمد اسماعیل اعلام کردکه مجموعا بیش از ۲۰۰۰۰متر زمین در بهترین نقطه شهر نقاب واقع شده، واین املاک به صورت استیجاری به آموزش وپرورش، هلال احمر، بهزیستی، مراکز بهداشتی و کانون پرورش فکری شهرستان جوین واگذار شده است.  

وی نیازهای وقفیات درشهرستان جوین رادرحوزه های قرآنی مطرح کرد، و افزود:بیشتر وقفیات سطح شهرستان جوین درامور مذهبی بویژه سید الشهداء است، وباید درحوزه قرانی واقفان وارد میدان شوند تا در نشر محتوای قرآنی پیشرفت حاصل شود.  

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه درپایان این گفتگوی اختصاصی درآمد سال جاری را  یک میلیارد تومان اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.