انور عشقی ضمن اظهار نظر درباره نشست اخیران سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی مدعی شد که ریاض اهداف استراتژیکی را در سوریه دنبال نمی کند و فقط خواستار صلح در این کشور است.

انور عشقی: ریاض اهداف استراتژیکی را در سوریه دنبال نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، «انور عشقی» رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه و ژنرال بازنشسته سعودی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به نشست اخیر روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی واکنش نشان داد.

ژنرال بازنشسته سعودی گفت با توجه به اینکه روسیه، ایران و ترکیه نیروی نظامی به سوریه اعزام کرده اند، دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سوچی به جزئیات حل پرونده سوریه پرداخته است در حالی که عربستان با آمریکا وضعیت استراتژیک در خصوص بحران سوریه را مورد بررسی قرار می دهد.

عشقی که عضو کمیته مشاوران ویژه شورای وزیران عربستان است اعلام کرد که بعد از نشستی که در سوچی میان سران ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده قرار است نشست گسترده تری هم برگزار شود و پس از آن هیأت معارضان سوری که اخیرا در نشست ریاض۲ حضور پیدا کرده بودند برای توافق با طرف دولت سوریه راهی ژنو خواهند شد تا موضوعاتی مانند قانون اساسی جدید سوریه و دیگر اقدامات برای حل بحران را بررسی کنند.

در حالی که ریاض یکی از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی در سوریه به شمار می رود و نقش این کشور در شعله ور کردن بحران سوریه انکار شدنی نیست، انور عشقی ادامه داد که عربستان بخشی از بحران سوریه نیست و اهداف استراتژیکی در این کشور دنبال نمی کند و از تحولات سوریه سودی نمی برد، اما خواستار تحقق صلح در این کشور و حفظ تمامیت ارضی آن است.

او در خصوص مسائل داخلی عربستان و تحولاتی که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به اسم اصلاحات و مقابله با فساد انجام می دهد نیز اظهار نظر کرد و گفت که وزرای سابق، تجار و بازرگانان سعودی که در هتل «ریتز کارلتون» در بازداشت به سر می برند با اینن فرصت مواجه هستند که با پذیرش توافقی با دولت اتهاماتشان رفع شود یا اینکه پرونده هایشان به نهاد قضایی عربستان ارجاع داده شود.

به گفته او آنهایی که قبول کنند تا اموالی که از راه غیرقانونی و اختلاس به دست آورده اند را به خزانه دولت بازگردانند، محاکمه نخواهند شد و مشکل آنها حل و فصل می شود اما افرادی که با این پیشنهاد مخالفت کنند به دادگاه ارجاع داده خواهند شد.

وی در خصوص مصاحبه اخیر محمد بن سلمان با روزنامه نیویورک تایمز هم گفت که وضعیت موجود برای خانواده حاکم در عربستان شرح داده شده است و خاندان آل سعود از اصلاحات محمد بن سلمان حمایت می کنند و افرادی که در بازداشت به سر می برند این فرصت را دارند که با بازگرداندن اموال دزدیده شده به خزانه دولت به فعالیت های اقتصادی خود بازگردند.

عشقی گزارش های منتشر شده درباره شکنجه شاهزادگان و تجار سعودی را رد کرد و گفت: این اتهامات از سوی ایران ترویج داده می شود، اگر عربستان می خواست آنها را مجازات کند در هتلی ۷ ستاره اسکانشان نمی داد.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.