دیدار ســران قوا بــرای ســومین بــار در یک مــاه را باید به فال نیــک گرفت زیرا قبلا فاصله افتادن های طولانی در این جلســات ســبب تجمیع موضوعاتِ در دســتور کار جلسات ســران قوا و بالتبع تأخیر در حل بسیاری از این مشکلات شده بود.

عزم سران قوا برای انجام مأموریت بر زمین مانده!

قدس آنلاین- دیدار ســران قوا بــرای ســومین بــار در یک مــاه را باید به فال نیــک گرفت زیرا قبلا فاصله افتادن های طولانی در این جلســات ســبب تجمیع موضوعاتِ در دســتور کار جلسات ســران قوا و بالتبع تأخیر در حل بسیاری از این مشکلات شده بود. فواصل طولانیدیدار سران ۳ قوه دستاویز برخی جریان ها و رسانه های خاص در داخل و خارج قــرار می گرفت که آن را دلیلی بر اختلاف قوا و سران آن درباره مسائل اصلی و بعضاً حاشیه ساز در کشور جلوه دهند. نکته ای که نباید از نظر دور داشت، میزان تأثیرگذاری و برون داد این نوع نشســت ها و هماهنگی های در سطح مسئولان ارشد قواست.

حشــمت الله فلاحت پیشه با بیان اینکه تشکیل جلســات هماهنگی و همــکاری بین ســران قوا مطالبه ای بود که مقام معظم رهبــری از قوا برای مبارزه با فساد داشتند و این مأموریت را به این ۳ شخصیت حقوقی واگــذار کردنــد، می گوید: اینکه سران قوا به این نتیجه رسیده اند که جلسات خود را فشرده تر برگزار کنند، جای خوشحالی دارد زیرا مأموریت آنها برای مبارزه با فساد نیاز به سطح بســیار بالاتری از همکاری موجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملــی و سیاســت خارجی مجلس می افزاید: مهمتر از نفس این دیدار، خروجی آن است و اگر مأموریت رهبری را به عنوان مالک نشســت های سران قوا در نظر بگیریم، این جلســات تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته و این مسئله سبب ایجاد نوعی بی اعتمادی در مردم شده است. وی با بیان اینکه امیدواریم با جدیت سران قوا و مذاکرات فشرده ترِ آنها اتفاق جدی در این زمینه شکل بگیرد، به موضوعات مطرح شده در نشســت های اخیر از این دســت اشاره کــرده و می گوید: مهمتریــن نقیصه این نشســت ها ضعف در اطلاعرســانی است که چون به درســتی انجام نمی شود، اکثر حوزه های نظارتی مثل مجلس و غیره واقعاً اطلاعی ندارند که چه موضوعاتی مطرح و چه تصمیماتی اتخاذ شده و قرار است نحوه همکاری قوا به چه شکلی صورت بپذیرد. متأســفانه حتی رئیس مجلس گزارشی از نتایج نشســت ها و جزئیات توافق های این جلسات را به نمایندگان ارائه نمی دهد.

فلاحت پیشــه می افزاید: در نظام جمهوری اسـلامیکه نه تفکیک قوای کامل اســت و نه پیوستگی قوا و یک نظام خاص سیاســی بر آن حاکم است، طبیعی است که ما نیاز به نشست های هماهنگی بین قوا داشته باشــیم تا در مواردی که ممکن است خللی در امور ناشی از سیاهچاله های بین قوا شکل بگیرد، راه حلی اتخاذ شود. اما به دلیل عدم انتقال نتایج این نشست ها به بدنه قوا، این هماهنگی ها در مسیر اجرا با اخلال مواجه می شود. در نتیجــه، ما بــرای ارزیابــی، حوزه های موضوعی مثل مبارزه با فســاد را بررســی می کنیم و اســتدلال می کنیــم که این جلســات نتایج لازم را نداشــته است.

وی نارضایتی مقام معظم رهبــری و مردم از وضعیت معیشــتی و مفاســد اقتصادی و رانت ها را عامل محرک ســران ۳ قوه برای هماهنگی های فشرده تر عنوان می کند.

چالش های داخلی و منطقه ای در کانون هماهنگی قوا

با وجود این انتقادها، اینکه ســران قوا در فاصله ای کمتر از یک ماه برای سومین بار با هم دیدار می کنند، موضوعی اســت که دلایل آن حایز اهمیت می باشــد؛ بویژه آنکــه در هفته های اخیر هم در برخی مسائل و موضوعات داخلی، ۳ قوه درگیر معضلات و چالش های مهمی همچون مؤسســات مالی و اعتباری غیرمجاز و سرگردانی صدها هزار نفر از سپرده گذاران این مؤسسات بوده اند و هم در عرصه سیاست خارجی و منطقه ای با توجه به پیچیدگی و ســرعت تحولات و چالش های نوظهور برای ایجاد کانون های جدید فشــار علیه جمهوری اســلامی ایران، یک دیپلماسی همه جانبه با افزوده شــدن ظرفیت ۲ قوة دیگر به اقدامات دولت شکل گرفته است.

تصمیم سازی درباره توافق هسته ای و روند اجــرای برجام پــس از اقدامات خصمانه دولــت آمریکا، راهه ای حمایــت ۳ قوه از سرمایه گذاری خارجی، تعیین نماینده ویژه ۳ قوه برای رسیدگی به موضوع مؤسسات مالــی و اعتبــاری غیرمجــاز و پرداخت سپرده های مردم و امثالهم و البته چالش ها و تحولاتمنطقه ای موضوعاتی هســتند که در ۲ نشســت قبلی بررســی و درباره آن تصمیم گیری شــده اســت که نشان می دهد فراتر از موضوع مفاسد اقتصادی اولویت های دیگری هم در دستور کار آنها قرار گرفته است.

از حاشیه تا شایعه

این جلسات البته حاشیه هایی هم داشت. از جمله اینکــه مذاکرات و تصمیم گیری سران ۳ قوه درباره مصوبات شورای عالی فضای مجازی بار دیگر در شــرایطی که موضوع فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها مثل اینستاگرام و تلگرام با بحث فراگیر و روز در رسانه ها و فضای مجازی بدل شد. امــا اتفاقی که بیش از دیگر موضوعات در کانون توجه رســانه ها قرار گرفت، انتشار برخی اخبار درباره توافق حسن روحانی با علی لاریجانی در مورد تغییرات در ساختار دولت بود. این موضوع بلافاصله با واکنش رئیس دفتر روحانی روبه رو شــد. محمود واعظی اما اصل طرح موضوع را انکار نکرد و گفت اینکه میان رئیس جمهور و رئیس مجلس بحثی صورت گرفته باشــد، امری طبیعی اســت ولی توافقی صورت نگرفته است بلکه با هم تفاهم کرده اند.

نشست سوم با چه دستور کاری؟

شب گذشته ســران قوا برای سومین بار به منظور پیگیری موضوعات گذشــته و مســائل جدید با هم دیدار کردند. به نظر می رسد که این دیدار بعد از اقدام پیوسته و مشــترک دولت و مجلس پس از اعلام شکست داعش که در قالب دیدارهای مهم روحانی در سوچی و رایزنی های دیپلماتیک لاریجانی در مجمع مجالس آسیایی، نشان از یک همکاری هماهنــگ و جدیِ بینِ قوه ای درباره راهبردهای جدید کشور در منطقه و ائتلاف سازی محور مقاومت برای مقابله با چالش های جدید دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.