بجنورد- استاندار خراسان‌شمالی گفت: برگشت اعتبارات پژوهشی استان نشانگر ضعف مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

برگشت اعتبارات پژوهشی خراسان‌شمالی نشانگر ضعف مدیران دستگاه‌های اجرایی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان اظهارکرد: طی سال گذشته بخشی از اعتبارت پژوهشی دستگاه های اجرایی استان برگشت خورده این در حالیست که اعتبار برخی از دستگاه ها ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال بوده که امکان تجمیع پژوهش ها با این میزان اعتبار نیست.

وی اضافه کرد: اما اعتبارات پژوهشی برخی از دستگاه ها نیز که ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال بوده برگشت خورده که این وضعیت نقطه ضعف مدیر آن مجموعه است.

وی با بیان اینکه انجام کارهای پژوهشی کاربردی کمرنگ است، افزود: انجام پژوهش برای اجرای طرح و یا آغاز یک کار می تواند منبع درآمد خوبی را در آینده برای آن دستگاه رقم بزند.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان بیکاری این استان از متوسط کشوری پایین تر است و در فصل گذشته ۹.۹ دهم درصد بوده باید تلاش شود تا این رقم به پنج درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اختصاص شش هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی در استان، گفت: در یک تحقیقات میدانی باید دلایل اینکه چرا با وجود اعطای این میزان تسهیلات در استان با کارمزدهای یک رقمی، اثر گذاری کافی در کاهش نرخ بیکاری مشهود نیست، بررسی شود.

صالحی با تاکید بر تقویت انجام تحقیقات کاربردی، عنوان کرد: هر کاری که بدون تحقیق و پژوهش انجام شود راکد خواهد ماند و راه به جایی نمی برد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در سطح کشور پژوهش جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته پژوهش مبنای پیشرفت و آغاز کار است در حالی که در ایران آن طور که باید و شاید به آن بها داده نشده است.

صالحی با اشاره به اینکه باید انجام پژوهش بنیادی مبنای کار در محیط های علمی باشد، یادآورشد: باید پژوهش های کاربردی به بیرون و محیط جامعه انتقال یابد.

رئیس دانشگاه جامع پیام نور خراسان‌شمالی نیز در این آیین اظهارکرد: نمایشگاه هفته پژوهش در قالب ۷۰ غرفه در سوله ورزشی دانشگاه پیام نور مرکز استان دایر شده است.

جلیل مسعودی فر افزود: دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و دستگاه های اجرایی آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند.

وی با اشاره به برپایی جشنواره های ویژه هفته پژوهش در استان، افزود: در آیین اختتامیه از پژوهشگران برتر دانش آموزی، دانشجویی، مستقل و دستگاه های اجرایی تقدیر خواهدشد.

مسعودی فر ادامه داد: در حاشیه نمایشگاه برپایی نشست های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در دستور کار قرار دارد. 

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان شمالی از پنجم تا ۹ آذرماه سال جاری از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر برای بازدید عموم دایر است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.