اهواز- خوزستان مهد فوتبال کشور است و کمتر کسی پیدا می شود که این ادعای به حق را رد کند؛ اما طی سال های اخیر فوتبال خوزستان فراز و فرودهای بسیاری داشته و قهرمانی ها و ناکامی های بسیاری در کنار هم به چشم دیده و لمس کرده است.

فوتبال خوزستان در «فراز و فرود»

قدس آنلاین- گروه استان‌ها- حدیث کریمی: فصل ۹۵-۹۴ فصلی بود که عبدالله ویسی، پس از دو سال توانست استقلال خوزستان را با تمام کمبودها و با حضور جوانان به قهرمانی برساند؛ تیمی را که سه سال از عمر لیگ برتری آن می گذشت. در همین فصل نیز سرخپوشان خوزستانی که از دیرباز باشگاهی مجهز و آکادمی حرفه ای داشته‌اند، در این فصل توانستند در رده دوازدهم جدول رده‌بندی قرار بگیرند و استقلال اهواز هم که تازه لیگ برتری شده، با تمام مشکلات مالی و عدم مدیریتی نتوانست دوام بیاورد و باز به لیگ یک سقوط کرد.

در فصل ۹۵-۹۶ نیز استقلالی که سکوی قهرمانی را به خود اختصاص داده بود، با مشکلات بسیاری مواجه شد ولی توانست به دور حذفی جام باشگاه های آسیا صعود کند و در لیگ برتر نیز هفتم شد.

اکنون که در فصل ۹۶-۹۷ به سر می‌بریم، تیم‌های فوتبال خوزستان بازهم با کمبودهای مالی مواجه هستند، به‌گونه‌ای که در چند هفته گذشته بارها شاهد اعتصاب بازیکنان استقلال خوزستان و حتی رفت و برگشت‌های کمالوند به خاطر نبود امکانات و مشکلات مالی بوده‌ایم، البته امسال نیز فولاد با کاهش بودجه مواجه شد و شاید مدیریت صحیح منابع باعث شده که تا این‌جای رقابت‌ها به مشکل مالی برنخورند.

نگاه به تیم صنعت نفت که اکنون دو سال است به لیگ برتر برگشته، نشان می‌دهد این تیم نیز در روند نتیجه‌گیری خود فراز و فرود داشته است؛ نفتی‌ها در حال حاضر رده ششم را تصرف کرده‌اند. همچنین تیم استقلال خوزستان هم که تا پیش از هفته دوازدهم با مشکلات مالی و عدم مدیریت صحیح دست و پنجه نرم ‌می‌کرد و با کوچ بازیکنان بسیار خود مواجه بود، تاکنون نتوانسته نتایج قابل قبولی کسب کند و البته این به جز هفته سیزدهمی است که با مشخص شدن مالک باشگاه، کمی شرایط تیم تغییر کرده و استقلالی‌ها موفق به شکست حریف خود شدند.

برای بررسی وضعیت تیم‌های خوزستانی با مدیرکل ورزش و جوانان استان، رییس هیات فوتبال خوزستان و کارشناس این رشته به صحبت پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

تیم‌های خوزستانی تاکنون نتایج خوبی گرفته‌اند

کارشناس فوتبال خوزستان در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر فولاد در رده چهارم و نفت آبادان در رده ششم جدول رده‌بندی قرار دارند و به نظر من خوب نتیجه گرفته‌اند. تیم استقلال خوزستان هم به دلیل این‌که در شروع مسابقات ۸ تا ۱۲ بازیکنان خود را از دست داد و به تیم‌هایی از جمله فولاد خوزستان پیوستند، استقلال خوزستان ضعیف شد و در مقابل یکی از دلایل نتیجه‌گیری فولاد، حضور بازیکنان آماده استقلال خوزستان در ترکیب این تیم است.

حسن سالمی ادامه می‌دهد: آبی‌پوشان خوزستانی متاسفانه نتوانستند به جای بازیکنان آماده خود که از تیم جدا شدند، بازیکنان شاخصی را جذب کنند و به همین دلیل بازیکنان جذب شده این تیم در ابتدای لیگ هماهنگی لازم را نداشتند و اکنون بعد از گذشت ۱۲ و ۱۳ هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر، تقریبا در حال رسیدن به آمادگی لازم هستند.

او می‌گوید: امیدوارم آبی‌پوشان خوزستانی نتایج داخل خانه را با برد پشت سر بگذارند. در حال حاضر می‌بینیم که تیم فولاد خوشبختانه بیرون مساوی می‌گیرد و در داخل خانه، ۳ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل این تیم اکنون در رده چهارم قرار گرفته است.

مدرس AFC اظهار می‌کند: تیم صنعت نفت آبادان با توجه به این‌که چهار بازیکن خارجی جذب کرد که شاخص هم هستند، این موضوع به این تیم کمک کرده است. برد سوم آذرماه نفتی‌ها برابر سپاهان به صورتی حاصل شد که یکی از شاخص‌ترین بازیکنان نفت، کرار جاسم بود که دو گل این بازی را به ثمر رساند.

سالمی اضافه می‌کند: تیم استقلال خوزستان نیز اگر می‌خواهد در ادامه لیگ جایگاهش را بهبود ببخشد، حتما باید سه تا چهار بازیکن در نیم فصل، به خصوص در بخش هافبک وسط و حمله به کار بگیرد.

او تصریح می‌کند: اکنون در تیم استقلال خوزستان متاسفانه بازیکن سرزن وجود ندارد و باتوجه به این‌که ۳۶ درصد گل‌ها از طریق ارسال از جناحین انجام می‌شود و  ضربه سری که مهاجمان می‌زنند و درصدی زیادی از این ضربات به گل ختم می‌شود، این تیم نیاز به جذب یک مهاجم سر زدن دارد.

کارشناس فوتبال خوزستان می‌گوید: امیدوارم استقلال بتواند این نقایص را تا نیم فصل برطرف و در جایگاه بهتری در لیگ برتر فوتبال ایران قرار بگیرد.

سالمی با اشاره به این‌که در حال حاضر هفده دوره از برگزاری لیگ برتر می‌گذارد و متاسفانه از اولین دوره تا این لحظه لیگ برتر فوتبال، همیشه تیم های خوزستان مشکل مالی داشته اند، می‌گوید: علاوه بر این تیم استقلال اهواز هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد، به گونه‌ای که این تیم در لیگ برتر حضور داشت و به علت نداشتن وضعیت مالی مناسب، عدم اسپانسر و مدیریت صحیح، به لیگ دسته یک کشور و بعد هم به لیگ دسته دوم سقوط کرد و اکنون نیز در حذف شدن از لیگ دسته دو است.

او با بیان این‌که مدیریت در فوتبال حرف اول را می زدند، تصریح می‌کند: اکر در کار فولادخوزستان ثبات وجود دارد و به صورت مستمر در لیگ برتر است و دو فصل قهرمانی و یک فصل سومی را در کارنامه خود دارد و اکنون نیز در رده چهارم قرار گرفته است، همه این موفقیت‌ها ناشی از مدیریت خیلی خوبی این تیم و باشگاه بوده است که در گذشته دهکردی و اکنون نیز اژدری هستند. بنابراین این مدیریت است که می‌تواند یک تیم را سطح خاصی نگه دارد.

کارشناس فوتبال خوزستان اضافه می‌کند: امیدوارم تیم استقلال خوزستان نیز به یک انسجام برید. در حال حاضر یک روز می‌گویند گروه ملی اسپانسر تیم است و یک روز دیگر از بانک ملی شاد می‌شود و به همین دلیل بازیکنان تیم، آن‌طوری که باید و شاید سرپرست و مدیریت خود را نمی‌شناسند؛ نیاز است که این تیم و باشگاه، مدیریت صحیح و سرآمدی داشته باشند تا همچنان به حیات خود ادامه دهند.

حسن سالمی می‌گوید: تیم‌هایی که در رده های پایین‌تر تیم‌های خوزستانی قرار دارند، تراکتورسازی، ذوب آهن و سپاهان هستند که تیم‌های خوب کشور محسوب می‌شوند و سال‌های نیز قهرمان لیگ برتر و جام‌حذفی بوده‌اند. همچنین ذوب‌آهن و سپاهان سابقه جام باشگاه‌های آسیا را هم در کارنامه های فوتبالی خود یدک می‌کشند که اکنون در رده‌های پایین‌تری قرار دارند؛ به همین دلیل می‌گویم تیم‌های خوزستانی خوب نتیجه گرفته‌اند اما به این معنی نیست که بتوانند به همین شکل باشند، چراکه در روند نتیجه‌گیری خود تزلزل داشته‌اند. بنابراین امیدوارم بردشان مستمر باشد تا بتوانند جایگاه بهتری را ازآن خود کنند.

او در پایان عنوان می‌کند: متاسفم برای هیات فوتبالی که مرا با سابقه ۲۲ سال خدمت در کمیته آموزش به همراه افراد شاخصی همانند بحرینی، شهربازی و بارانی کنار می‌گذارد در صورتی که رییس هیاتی که از فوتبال بویی نبرده، در راس قرار می‌گیرد.

۳ تیم خوزستانی باتوجه هزینه کردشان، شرایط بدی ندارند

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در ارتباط با نتایج تیم‌های فوتبال خوزستان در ۱۳ هفته سپری شده از فصل جاری لیگ برتر کشور، می‌گوید: تیم‌های خوزستانی مثل فولاد باتوجه به این‌که ریشه‌دار و دارای برنامه و مدیریت مناسب هستند، آرام آرام با اتکا به ظرفیت‌های بومی استان، خود را به بالای جدول ‌کشانده است.

افشین حیدری اضافه می‌کند: سیداکبر پورموسوی از جمله مربیان بزرگ کشور است که سکان هدایت این تیم را برعهده دارد. اکنون جایگاهی که فولاد خوزستان دارد به نسبت آن‌چه هزینه کرده، جایگاه خوبی است، زیرا  فولاد نسبت به خیلی از تیم‌های دیگر در این فصل هزینه زیادی نداشته است.

او در ادامه بیان می‌کند: تیم صنعت نفت آبادان نیز با توجه به این‌که سوم آذرماه توانست تیم خوب سپاهان را با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب کند، نشان داد می تواند ارتقای بیشتری در جدول رده‌بندی داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به مشکلات فراوان تیم استقلال خوزستان هم می‌گوید:  این تیم تا چندی پیش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد؛ بلاتکلیفی مالکیت شرکت گروه ملی باعث شده بود که هیچ کسی حاضر نشود، مالکیت این باشگاه را بگیرد ولی آقای موسوی اخیرا مالکیت شرکت و باشگاه را برعهده گرفته است و در بدو ورود او و با حمایتی که از تیم داشت، استقلال توانست پیکان را شکست دهد.

حیدری عنوان می‌کند: طبق آن‌چه شنیده‌ام، قرار است این تیم در نیم‌فصل تقویت شود و چند بازیکن جدید به لیست خود اضافه کند.

او با بیان این‌که در مجموع تیم‌های خوزستانی شرایط خیلی بدی ندارند، اظهار می‌کند: این سه تیم نسبت به آن‌چه هزینه داشته‌اند، شرایط بدی ندارند. اگر دقت کرده باشید پولی که تیم‌های تهرانی و اصفهانی خرج کرده‌اند، تیم‌های خوزستانی خرج  نکرده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان تصریح می‌کند: تیم استقلال خوزستان نیز شرایط بحرانی داشت ولی اکنون خودش را آهسته آهسته پیدا کرده و موسوی، مالک شرکت هواپیمایی زاگرس، شرکت گروه ملی را خریداری کرد. او همچنین  اعلام تیم‌داری کرده و برنامه‌های خوبی برای تیم استقلال خوزستان و باشگاه دارد.

تیم‌های خوزستانی نیازمند حمایت هستند

رییس هیات فوتبال خوزستان در ارتباط با نتایج تیم‌های خوزستانی در لیگ برتر فصل جاری، اظهار می‌کند: این موضوع نیاز به بررسی دارد. تیم استقلال خوزستان تا پیش از بازی در هفته سیزدهم، عملکرد ضعیف‌تری داشت ولی در نهایت با این روحیه‌ای که جدیدا به دست آورده است، امیدوارم بتوانند از جایگاه پایین جدول خود را به سمت بالا بکشانند.

عبدالکاظم طالقانی می‌گوید: تیم‌های فولاد و صنعت نفت آبادان نیز عملکرد خوبی در این فصل داشته‌اند. امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند و به جایگاه‌های بالاتری از جایگاه فعلی خود برسند.

او عنوان می‌کند: امیدواریم که تیم‌های فوتبالی استان در لیگ بمانند و ما نیز آن‌ها را همانند گذشته در هر شرایطی که نیاز باشد، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم تا در لیگ ماندگار باشند.

رییس هیات فوتبال استان خوزستان در پایان خطاب به رسانه‌ها و مطبوعات خوزستانی می‌گوید: باید از تیم‌های فوتبال‌مان حمایت کنند تا زمانی که برای آن‌ها مشکلات حادث می‌شود، بتوانیم کمک کنیم که این مشکلات کمتر شوند و تنش و دلسردی نیز در بین بازیکنان و خود باشگاه‌ها از کانال رسانه‌ها صورت نگیرد. 

تیم‌های خوزستانی تاکنون در فصل جاری لیگ برتر نتایج متفاوتی به دست آورده‌اند و نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که روند ثابتی در نتیجه‌گیری نداشته‌اند ولی همین تیم‌ها نشان داده‌اند که رفته‌رفته با بهتر شدن شرایطی از جمله مالی و امکاناتی و همچنین قرار گرفتن در وضعیت مناسب‌تری از نظر حمایت از سوی مسوولان، توانسته‌اند به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنند، چیزی که این هفته‌ها در سه تیم خوزستانی دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.