آرگون گفت: دولت‌ها در هیچ دوره‌ای نباید در تصمیمات مربوط به بانک مرکزی دخالت کنند. این تصمیمات باید از سوی متخصصان بانک مرکزی انجام شود. از همین رو است که ایفای نقش دولت‌ها در بانک مرکزی منجر به هرج و مرج خواهد شد.

استقلال بانک مرکزی پایین‌تر از حد معمول است

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی نسبت به آنچه باید از منظر اقتصادی واقع باشد، خیلی پایین‌تر است و این درحالی است که بانک مرکزی باید به عنوان یک مجموعه کاملا مستقل عمل کند و متاثر از تصمیمات دولت نباشد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، در صورت عملکرد مستقل بانک مرکزی کیفیت ساختار پولی کشور بالاتر خواهد رفت و این روند مقدمه خوبی است برای دست‌یابی به روند اقتصادی رو به توسعه و پیشرفت. همین روش به طور جدی پله‌های ثبات را به سمت و سویی پیش می‌راند که در نهایت منجر به ثبات قیمت‌ها شود.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه افزود: دولت‌ها در هیچ دوره‌ای نباید در تصمیمات مربوط به بانک مرکزی دخالت کنند. این تصمیمات باید از سوی متخصصان بانک مرکزی انجام شود. از همین رو است که ایفای نقش دولت‌ها در بانک مرکزی منجر به هرج و مرج خواهد شد.

همچنین وی در ادامه افزود: باید کنترل و نظارتی جدی بر موسسات مالی و اعتباری وجود داشته باشد. هر چند مشکل اصلی از زمانی آغاز شده که بی‌توجه به عواقب نسبت به مجوز دادن اقدام شده است. هرچند در دولت فعلی هیچ اقدام اینچنینی وجود نداشته است و مجوزهایی نیز باطل شده اما بار مسوولیت دولت‌های پیشین را دولت‌های بعدی به دوش خواهند کشید.

وی تاکید کرد: همین موضوع موجب شده است نسبت به رفتار مستقل بانک مرکزی اصرار بیشتری وجود داشته باشد و از تکرار مشکلات موسسات مالی و اعتباری پیشگیری شود. بنابراین فقط بانک مرکزی اجازه ورود به این مسایل را دارد.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.