۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 575966

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زلزله‌زدگان، بخصوص در فصل سرما، مشکل مسکن است. هموطنان زلزله‌زده در استان کرمانشاه نیز هم‌اینک دچار این مشکل هستند و در سرمای ۱۰ درجه زیر صفر این شب‌ها، چادرهایشان به هیچ وجه گرم نمی‌شود.

قدس آنلاین- یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زلزله‌زدگان، بخصوص در فصل سرما، مشکل مسکن است. هموطنان زلزله‌زده در استان کرمانشاه نیز هم‌اینک دچار این مشکل هستند و در سرمای ۱۰ درجه زیر صفر این شب‌ها، چادرهایشان به هیچ وجه گرم نمی‌شود. بدتر از سوز سرما، نفوذ آب مربوط به بارش‌های چند روز گذشته به داخل این چادرهاست که زندگی بحرانی این عزیزان را بحرانی‌تر می‌کند. شما فکر کنید در سرمای زیر صفر، داخل چادر و آن هم در حالی که فرش و پتو و رختخواب انسان خیسِ آب شده است، چطور می‌توان زندگی کرد؟

خوشبختانه به یاری همه نهادهای خدمت‌رسان، بخصوص با محوریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تولید کانکس و نصب آن به صورت فوری در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است، اما با توجه به نیاز گسترده خانوادههای بی‌مسکن و شب‌های بسیار سرد این روزها، این حرکتِ جهادی هم در کوتاه مدت مشکل همه نیازمندان به مسکنِ فوری را حل نمی‌کند.

یکی از پیشنهادهای مطرح شده که به طور جدی می‌تواند هم برای این حادثه و هم برای آینده مورد بررسی قرار گیرد، استفاده از اتاق اتوبوس‌های فرسوده‌ای است که به تعداد زیاد در شهرهای مختلف دپو شده و بدون هیچ استفاده‌ای زیر باد و باران و آفتاب رها شده است.

یکی از دوستان که در حادثه زلزله وحشتناک سال ۵۷ طبس حضور داشته و آسیب‌دیده این واقعه است، توضیح می‌داد، آن زمان از این اتوبوس‌ها برای اسکان فوری زلزله‌زدگان طبس استفاده شد و تجربه خوبی هم بود. بسیاری از مردم که کانکس به آن‌ها نرسیده بود و در نقاط دور افتاده‌تر بودند در همین اتوبوس‌ها که با برداشتن صندلی‌ها به یک سالن بزرگ تبدیل می‌شد، اسکان یافتند. این در حالی بود که باد و باران‌های پاییزی، چادرهای مردم را از جا می‌کند و طبیعتاً چادر فضای مناسبی برای زندگی در شب‌های سرد پاییز نبود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سالانه هزاران دستگاه اتوبوس در کلانشهرها و شهرهای نسبتاً بزرگ در چرخه‌های زمانی معین، از رده خارج و راهی پارکینگ‌ها می‌شوند، می‌توان با یک برنامه‌ریزی و هماهنگی، این اتوبوس‌ها را برای روزهای سخت زلزله و بحران‌های طبیعی آماده کرد و کنار گذاشت. اتاق این اتوبوس‌ها سالیان سال قابل استفاده است و دست‌کم می‌توان مطمئن بود در شرایط اضطراری که سرمای ۱۰درجه زیر صفر و باران‌های سیل‌آسا را در مناطق زلزله‌زده داریم، این اتوبوس‌ها خیلی امن‌تر و راحت‌تر از چادرهایی است که نه گرما دارد و نه در برابر برف و باران مقاوم است.

هم‌اینک هزاران دستگاه از این اتوبوس‌ها در پارکینگ‌های حومه تهران، مشهد، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ زیر آفتاب و باران رها شده و می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر و زمانی بسیار سریع‌تر نسبت به کانکس، این خانه‌های کوچکِ موقت را به مردم آسیب‌دیده رساند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.