خرم آباد- رئیس دانشگاه لرستان به ایجاد خودباوری و اعتماد بین فن‏ آوران و بخش خصوصی تاکید کرد.

خودباوری و اعتماد بین فن‏ آوران و بخش خصوصی ایجاد شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه پژوهش و فناوری استان صبح روز یکشنبه با حضور استاندار لرستان، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، روسای دانشگاه‌های استان، مراکز علم و فناوری، کارآفرینان و پژوهش‌گران برجسته در دانشگاه لرستان افتتاح و تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری جهت بازدید دانشجویان و علاقمندان به حوزه پژوهش و فناوری دایر خواهد بود.

دکتر خسروی عزیزی در حاشیه افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران توجه به فناوری‏ها و ایده‏ها را منشا خیر و برکت برای استان دانست و گفت: از ‏آن‏جا که دولت به تنهایی نمی‏تواند تجاری سازی را سر و سامان بخشد لذا بایستی اعتمادسازی و خودباوری بین فن آور و بخش خصوصی ایجاد گردد.

عزیزی ضمن تبریک آغاز هفته پژوهش و فناوری به جامعه دانشجویان و نخبگان، محققین، پژوهشگران، صاحبان ایده از دانش آموزان تا اساتید دانشگاه، فلسفه وجودی تشکیل و برگزاری ستاد هفته پژوهش و فناوری را تجلیل از مقام شامخ پژوهشگران و فناوران عنوان کرد و گفت: سایر محققین با بازدید از این نمایشگاه اعتمادی در آن‏ها ایجاد می‏شود که می‏توانند خلاقیت‏های خود را به ایده و نوآوری تبدیل کرده و در نهایت تجاری سازی کنند.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان این‏که دستاوردهای پژوهش و فناوری در این هفته به معرض نمایش گذاشته می‏شود، افزود: از بخش خصوصی و شرکت‏هایی که در استان هستند انتظار می‏رود ضمن بازدید از این نمایشگاه، توانمندی‏ها را ببینند و از آن‏ها استفاده کنند بلکه بازویی توانمند برای تجاری سازی این فناوری‏ها باشند.

وی یکی از چالش‏های اصلی در بحث پژوهش‏هایی که منجر به فناوری می‏شود را عدم بنیه مالی صاحبان آن‏ها برای تجاری سازی عنوان کرد و ادامه داد: گسستسی بین محققین جامعه دانشگاهی، شرکت‏ها و دستگاه‏های اجرایی وجود دارد که نیاز است در این راستا اعتماد سازی و خود باوری دو جانبه‏ای برای رفع چالش‏های پیش رو ایجاد شود.

رئیس دانشگاه لرستان خاطر نشان کرد: اگر به بخش پژوهش و فناوری و البته تجاری سازی آن‏ها توجه شود بخش عمده‏ای از دغدغه اشتغال این استان حل خواهد شد.

عزیزی اضافه کرد: سیاست‏های ابلاغی وزارت علوم هم در این راستا بوده که دانشگاه‏ها به سمت مهارت آفرینی حرکت کنند، یعنی زمانی دانشجو فارغ التحصیل شد نه تنها خودش مشغول به کار شود بلکه عامل اشتغال نیز باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام برنامه‏های نمایشگاه پژوهش و فناوری، افزود: در روز اختتامیه نمایشگاه ۶۴ پژوهشگر برتر از بین دانشگاه‏های مختلف، دانش آموزان و بخش خصوصی و دستگاه‏های اجرایی که پژوهشگران خود را برابریک سری شاخص‏ها معرفی کرده‏اند، تجلیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به راه یابی ۱۲ ایده برتر به دبیرخانه جشنواره و انتخاب یک ایده برتر دانشجویی از بین آن‏ها، اضافه نمود: علاوه بر این، ۵۰ مخترع، اختراعات خود را ارائه و یکی از مخترعین که مقام کشوری نیز دارد از بین آن‏ها انتخاب شد، هم‏چنین از بین ۱۵۰ فناوری معرفی شده به این نمایشگاه، دو فناوری برتر از بین آن‏ها انتخاب شده است.

عزیزی هم‏چنین به معرفی غرفه‏های حاضر در نمایشگاه پرداخت و گفت: از تعداد ۵۵ غرفه‏ حاضر و فعال در این نمایشگاه، ۱۸ غرفه در بخش پارک علم و فناوری و فن بازار، ۹ غرفه در بخش کارآفرینی و ۲۸ غرفه در بخش دستاوردهای پژوهشی، داشته‏ها و توانمندی‏های خود را به معرض نمایش گذاشته‏اند.

وی به طرح‏های منجر به اشتغال در دانشگاه لرستان اشاره کرد و اظهار نمود: در چند سال اخیر طرح‏هایی به اشتغال منجر شده است اما در کل ایده آل ما نیست.

رئیس دانشگاه لرستان به رشد ۵۰ درصدی مقالات در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز شتاب دهی و کارآفرینی it، مرکز آپا که به امنیت شبکه و پشتیبانی و آگاهی و فضای سایبری کمک می‏کند و تست‏های مختلفی را انجام داده و با تمامی دستگاه‏ها همکاری دارد از جمله اقدامات مهم در دولت تدبیر و امید است.

عزیزی افزود: با به روز رسانی آیین نامه‏ها در راستای جنبه‏های تشویقی و ترغیب هیات‏های علمی، تفاهم نامه‏هایی با دانشگاه برلین آلمان بسته شده و طرح‏های برون دانشگاهی را افزایش داده‏ایم.

وی با اعلام این‏که دفتر ارتباط صنعت با جامعه نشان می‏دهد در دولت تدبیر و امید به کیفی سازی آموزش و پژوهش و فناوری توجه شده است، چند مورد از ایده‏ها در دانشگاه لرستان فناوری شده‏اند که یکی از آن‏ها در گروه مکانیک و عمران این دانشگاه که تست مقاومت را انجام می‏دهند با وجود این‏که نمونه خارجی آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است با حمایت‏های مالی دانشگاه این دستگاه با ۹۰ میلیون تومان ساخته شده است که با وزارت دفاع قرارداد فروش آن بسته شده و به تولید انبوه خواهد رسید.

عزیزی با بیان این‏که این طرح در دانشگاه لرستان در مرحله اشتغال سازی است، یادآور شد: یکی از برندهای یک دانشگاه این است که دستاوردهای فناوری آن معلوم و مشخص باشد.

رئیس دانشگاه لرستان در ادامه به حمایت‏های مادی و معنوی از هیات علمی دانشگاه اشاره کرد و افزود: اگر هیات‏ علمی بتواند فناوری تولید و شرکت دانش بنیان ایجاد کند مورد تشویق قرار خواهند گرفت که در حقوق و مزایای آن ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی در این رابطه اضافه کرد: دانشگاه لرستان در هفته پژوهش و فناوری علاوه بر مراسم کلی، کسانی را که از مرتبه دانشیاری به استادیاری و پرفسوری ارتقا پیدا می‏کنند و در مجموع از پژوهشگران برتر از نظر تولید مقاله نیز تجلیل به عمل خواهد آورد.

عزیزی تصریح نمود: در صورتی‏که استانداری، پارک علم و فناوری، دستگاه‏های اجرایی و بخش خصوصی حمایت و همکاری لازم را به عمل آورند و ایده‏های به فناوری تبدیل شده بلافاصله تجاری سازی شوند به تعبیری علم به ثروت تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.