گرگان- احداث هتل ۲۰ طبقه در نهارخوران گرگان مدت هاست که ذهن بسیاری از دولتمردان و البته صد مرتبه بیشتر دوستداران محیط زیست را به خود مشغول کرده است.

احداث هتل نهارخوران چالش جدید دوستداران محیط زیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: مهر ماه امسال شهرداری گرگان زمین این پروژه را که مدتها در کش و قوس میان سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری و شورای شهر گرگان قرار داشت با پرداخت  مبلغ ٢٦ میلیارد و ٨٠٥ میلیون و ٨٧٠ هزار ریال خریداری کرد تا به این مناقشه پایان دهد اما دغدغه ای که همواره دوستداران طبیعت و مردم را می ازارد تبعاتی است که احداث این هتل بر این منطقه و جنگل های گرگان تحمیل می کند.

تخریب بافت جنگلی

در این رابطه یکی از اعضای شورای پژوهش و فن‌آوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان اظهار می کند: وقتی به یک محیط طبیعی بیش‌ازاندازه فشار بیاوریم به‌مرور زمان جذابیت خود را از دست می‌دهد، ساخت این هتل باعث بروز آلودگی صوتی، محیط زیستی، تخریب بافت جنگلی ومی‌شود؛ بنابراین وقتی جذابیت یک منطقه زیرساخت و سازهای بی‌مورد از بین برود دیگر مسافر و گردشگری برای دیدن آن رغبت نمی‌کند به آن منطقه سفر کند.

 دربیکی با مقصر خواندن شهرداری و منابع طبیعی در این امر بیان می کند: منابع طبیعی و شهرداری باید پاسخگو باشند که چرا یک منطقه بکر طبیعی به منطقه گردشگری و شهری تبدیل شده است؟

وی  با انتقاد از اینکه مدیریت یک منطقه جنگلی به دست شهرداری سپرده‌شده است، گفت: زمانی که به‌اشتباه مدیریت یک فضای گردشگری را به نهادی که صلاحیت و توان کارشناسی لازم را برای اداره آن ندارد سپرده شود و رویکرد آن نهاد سازه‌ای باشد باید منتظر این باشیم که یک روز صحبت از تله‌کابین مطرح شود و روز دیگر از شهربازی و غیره.

تیشه به ریشه طبیعت

وی اظهار می کند:  این درست است که ساخت هتل رزومه سازمان را بالا می‌برد اما باید توجه داشت با ساخت این هتل درواقع  تیشه به ریشه این منطقه زده می‌شود.

وی همچنین به رانش زمین نیز اشاره کرده و ادامه می دهد: موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که با توجه به رانش زمین دور میدان ناهارخوران و موقعیت زمین‌شناسی منطقه چه اصراری است هتل در آن منطقه ساخته شود.

وی بابیان اینکه مکان‌یابی هتل یکی از نکات کلیدی است که باید به آن پرداخته شود، گفت: با ساخت این هتل مباحث دیگری مانند آلودگی صوتی، دیوار سازی، فاضلاب و ... مطرح می‌شود که هرکدام از این‌ها در جایگاه خودش می‌تواند محیط‌زیست آن منطقه را تحت شعاع قرار دهد .

تعیین تکلیف شورای عالی شهرسازی

در حالی که گمانه زنی ها برای ایجاد و احداث هتل ۲۰ طبقه در استان گلستان بسیار است اما دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار گلستان، مصوبه شورا را درباره احداث هتل پنج ستاره ناهارخوران در حریم شهر گرگان با تاکید بر مخالفت شورا با احداث هتل در ۱۹ طبقه و موافقت با احداث حداکثر پنج طبقه، ابلاغ کرده است.

احداث هتل ۲۰ طبقه در نهارخوران گرگان مدت هاست که ذهن بسیاری از دولتمردان و البته صد مرتبه بیشتر دوستداران محیط زیست را به خود مشغول کرده استطبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به صادقلو استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان، مصوبه شورا را درباره احداث هتل پنج ستاره ناهارخوران در حریم شهر گرگان، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار گلستان، آمده است: موضوع احداث هتل پنج ستاره در ۱۹ طبقه در جلسه مورخ ۹۶.۴.۱۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مورد بررسی قرار گرفت و لذا باید توجه داشت اراضی موردنظر در محور ناهارخوران و در فاصله ۴ کیلومتری از شهر گرگان واقع است و بارگذاری سنگین در این مقیاس، موجب تحریک توسعه در این محور و زمینه ساز درخواست های مشابه بعدی خواهد شد.

در این ابلاغیه آمده است: ساخت و سازهای فعلی در طول محور زیارت به اذعان مسئولین محترم استان بسیار فراتر از توان اکولوژیک منطقه است.

همچنین در این نامه ذکر شده است: احداث هتل مذکور موجب افزایش قابل‌ملاحظه تقاضای سفر در طول محور زیارت خواهد شد و قطعا مشکلات ترافیکی برای کل محور ایجاد خواهد کرد.

طبق این گزارش تاکید شده است: افزایش بارگذاری هتل بدون هرگونه ارزیابی زیست‌محیطی و رصد تاثیرات طبیعی آن صورت گرفته است.

در این ابلاغ مخالفت با افزایش بارگذاری هتل مذکور اعلام شده و تاکید شده است: هتل جدید حداکثر در سطح اشغال هتل تخریب‌شده قبلی در ۴ طبقه روی همکف یا زیرزمین احداث شود.

مجوزی صادر نشده است

در همین رابطه نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با با یادآوری اینکه نه تنها برای ساخت این هتل هنوز مجوزی صادر نشده بلکه اقدامی جهت ساخت هم صورت نگرفته است می گوید: این ملک تحت مالکیت شهرداری است و در صورت اخذ مجوز به سرمایه گذار جهت ساخت هتل واگذار می شود.

تربتی نژاد اظهار می کند: البته شهرداری سال‌های گذشته در بخشی از قسمت اراضی اجاره‌ای، هتلی به نام هتل شهرداری ناهارخوران ساخته اما هم‌اکنون با تملک کل زمین و تخریب هتل قدیمی قصد ساخت هتل جدید و با امکانات به روزتری دارد.

وی اذعان می کند: هرچند در سالهای گذشته قصد بنای جدید را داشته که به دلایل عدم رعایت قانونی و مخالفت سازمان جنگل ها، آبخیزداری ومنابع طبیعی نه تنها موفق به ساخت و ساز نشده بلکه بنای نیمه ساخته شده غیر قانونی را هم تخریب کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می افزاید: هرچند ساخت این هتل به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی برای منطقه مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.