زاهدان-مردم سیستان و بلوچستان در آذرماه امسال با خواسته‌های ریزودرشت که بر روی کاغذ نوشته بودند به استقبال رئیس‌جمهور رفتند تا شاید با برجسته‌سازی دل نوشته‌های خود بتوانند نظر دکتر روحانی را به این استان جلب کنند، استانی که بنا بر گفته نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه زاهدان کارهای زمین‌مانده زیادی دارد.

سیستان و بلوچستان محروم نیست؛ مظلوم است

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم استان امیدوارند پروژه‌هایی ازجمله خط آهن، گازرسانی از زاهدان به زابل و طرح ۱۴۶ هکتار آبیاری دشت سیستان به‌سرعت به نتیجه برسد و نتیجه آن را شاهد باشند.

بسیاری از مرزنشینان به این امید دل بستند که هر چه زودتر بازارچه‌های مرزی فعال شود.

کشاورزان سیستان که سال‌هاست خشک‌سالی نان آن‌ها را بریده است چشم به تدبیر دولت دوختند تا شاید دیپلماسی برای تأمین حقابه بین‌المللی تالاب هامون کارساز باشد.

تشکل‌های اسلامی دست‌به‌قلم شدند

در همین رابطه اعضای تشکل جامعه اسلامی دانشگاه زابل هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهوری ایران اسلامی دست‌به‌قلم شد تا مشکلات مردم این منطقه را به گوش عالی‌ترین مقام دولت برساند و شاید بتوان گفت متن این نامه برگرفته از درد مشترک بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان باشد.

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل با انتشار نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به مسائل و مشکلات منطقه سیستان شد.

در متن نامه جامعه اسلامی دانشگاه زابل به رئیس‌جمهور آمده است:« آقای رئیس‌جمهور ان‌شاءالله در این سفر گرد بی‌تدبیری نشسته بر لیست وعده‌هایتان زدوده شود و بارقه‌های امید بر چهره ملت سیستان آشکار شود.

جامعه اسلامی دانشجویان به‌عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه سیاسی دانشجویی کشور و به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل سیاسی دانشگاه زابل،  تکلیف و وظیفه شرعی خود می‌داند که مشکلات ملت شریف سیستان را بیان کند.

در این نامه آمده است: آقای دکتر روحانی یکی از وعده‌هایتان احصاء حق‌آبه مردم سیستان است که به لطف دستگاه دیپلماسی دولت در حال حاضر شاهد احداث سدهای جدیدی از سوی کشور افغانستان هستیم که همین مقدار آب هم از مردم دریغ می‌شود.

در این نامه ذکرشده است: آیا آخرین وعده شما در رابطه با منطقه آزاد تجاری و اقتصادی سیستان را یادتان است؟ آیا به وعده خود در گازرسانی به سیستان صادق هستید؟ و کی به وعده رفع  مشکلات محیط زیستی جامع عمل می‌پوشانید؟ تا کی باید شاهد بی‌تدبیری مسئولین دولتی دربسته بودن بازارچه‌های مرزی باشیم؟

در این نامه آمده است: آقایان، سیستان محروم نیست، سیستان دارای ظرفیت نیروی کار جوان و ارزان انقلابی است، سیستان دارای ظرفیت تولید انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی است؛ مرز سیستان ظرفیت است نه تهدید ... جناب رئیس‌جمهور شما  آمده‌اید باری را از دوش مردم بردارید نه آنکه باری بر دوش مردم اضافه کنید.

این نامه می‌افزاید: ریاست محترم جمهور برادرانه و خاضعانه یادآور می‌شویم آن مسئولی که در روز قبل ورود شما مسیر احتمالی عبور جناب‌عالی را گل‌آرایی، تزیین و آسفالت می‌کند و آن مسئولی که بیت‌المال را صرف خرج  چهره سیاسی‌اش می‌کند به دنبال فریب شما و پوشاندن کم‌کاری‌ها و تخلف‌های خود است.

در این نامه آمده است: این‌چنین مسئولی نه به دنبال رضای خداوند و نه به فکر مردم و نه شما است، بلکه در جاه‌طلبی و چاپلوسی به دنبال پست و مقام است؛ جامعه اسلامی دانشجویان همواره در ادوار مختلف پشتیبان ولایت و دولت بوده است. اکنون هم از آحاد ملت شریف خواهشمندیم تا با حضور خود در مراسم استقبال ریاست محترم جمهور و هیئت همراه خون گرمی و مهمان‌نوازی خود را به منصه ظهور برسانند.

 وضع معیشتی مردم خوب نیست

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه  گفت: حل مشکل اشتغال جوانان سیستان و بلوچستان مهم‌ترین اولویت این استان است.

حسینعلی شهریاری اظهار کرد: با توجه به سفر  رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان درخواست ما از ایشان این بود که مشکل اشتغال جوانان را حل کند و یک کار جدی و عملی و واقعی در این زمینه انجام دهد.

وی بیان کرد: همچنین مسئله مشکل آب شهر زاهدان یکی از مشکلات جدی شهر زاهدان است که باید حل شود.

شهریاری ادامه داد: مردم انتظار دارند در این زمینه منابع کافی برای حل مشکل آب تخصیص دهند و اگر این دو مشکل را حل کنند یک کار بزرگ برای مردم شهرستان زاهدان انجام می‌دهند.

وی گفت: متأسفانه وضع معیشتی مردم منطقه خیلی بد است و این خود باعث دل‌زدگی مردم از مسئولان می‌شود.

محروم از توسعه

وی در توضیح شاخص‌های استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به وجود ۲۸۵ هزار کیلومتر کل راه‌های کشوری، سهم این استان تنها ۲۲ هزار کیلومتر است و باوجود ۱۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور سهم استان سیستان و بلوچستان ۲۴۵ کیلومتر با داشتن ۱۱.۵ درصد از مساحت کشور است. همچنین شاخص استان سیستان و بلوچستان به جهت آسفالت راه‌های روستایی تنها ۳۲ درصد است.

شهریاری با اشاره به کشته شدن ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر به‌طور سالانه در جاده‌های استان سیستان و بلوچستان، وضعیت آمورش و پرورش در این استان را یادآور شد و گفت: نرخ سواد استان سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد است که متأسفانه هنوز به نرخ متوسط کشوری نرسیده، همچنین ۶ هزار و ۸۰۰ مدرسه در این استان وجود دارد که ۵۰۰ مدرسه فرسوده، کپری و خشتی و گلی است.

فضای آموزشی غیراستاندارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فضای آموزش به ازای هر دانش‌آموز در کشور ۵.۲ مترمربع است، اما در این استان ۳.۲ مترمربع است. این استان همچنین از کمبود ۱۲ هزار معلم رنج می‌برد، لذا مشکل ما با به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی حل نمی‌شود.

وی بابیان اینکه ۹۰ هزار بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، تصریح کرد: منابع نیز بر اساس نیاز استان‌ها و شهرستان‌ها تقسیم‌نشده است، استان سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان و ۳۷ شهر، ۴۷ بخش، ۱۱۲ دهستان و ۹۴۷ آبادی به هندوستان کوچک باوجود شرایط اقلیمی متنوع و جاذبه‌های گردشگری معروف است، اما به لحاظ تشکیلات سازمانی زیر ۵۰ درصد است.

شهریاری تأکید کرد: مسائل سیاسی و امنیتی نباید همانند چماقی بالای سر استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد.

وی اذعان کرد: استان سیستان و بلوچستان به‌اندازه یک شهرستان از امکانات برخوردار است، درحالی‌که ۱۰ هزار کشت گلخانه‌ای در جنوب استان و ۳۰۰ کیلومتر با دریای عمان ارتباط دارد، اما از پتانسیل آن‌ها بی‌بهره است، ازاین‌رو وزارت کشور باید به این استان کمک کند تا تمام شاخص‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب همانند قبل هیچ رشدی نداشته اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.