قزوین_ دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» آماده شد که در حال حاضر این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه قرار دارد که امیدواریم بعد از تأیید نظر قوه قضائیه، توسط دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

تصویب  لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» در انتظار تأیید قوه قضائیه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، شهیندخت مولاوردی ظهر سه شنبه در دومین همایش ملی«منع خشونت علیه زنان» در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار داشت: اگر به برخی از آیات قرآن کریم از جمله آیه ۷۰  سوره اسرا بپردازیم در می یابیم که خشونت علیه زنان به عنوان یک نقض بارز حفوق بشر و اساسی محسوب می شود چراکه این امر کرامت ذاتی انسان ها را خدشه دار می کند و همین امر کافی است تا برای خشونت مقابله کنیم.

وی افزود: یک روزی در تاریخ به نام «خشونت» نامگذاری شده که به مناسبت این روز، اقداماتی برای رسیدگی  به وضعیت خشونت علیه زنان انجام می شود؛ این روز فرصتی را فراهم می کند تا مسؤولان گفت و گوهای عملی را در دستور کار قرار دهند و نسبت به مقابله با آن اقدام کنند.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی بیان کرد: در آستانه سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی هستیم که این روز فرصتی برای همدردی با قربانیان عالم در برابر خشونت ها است و اینکه بدانیم که چه تعداد زنان در برابر خشونت ها مورد اذیت و ازار قرار می گیرند.

مولاوردی بیان کرد: محدود بودن تعداد نمایندگان در مواضع قدرت، سیاست، رسانه های گروهی و حرفه ای پزشکی عاملی در عدم جدی نگرفتن زنان در برابر خشونت ها است.

وی اضافه کرد: آثار روانی خشونت ها علیه زنان مخرب تر و اثرگذارتر از عوامل جسمی است؛ در تبیین مسؤولیت جامعه بین المللی در برابر خشونت علیه زنان می توان گفت که جامعه بین المللی در ترویج همکاری های بین المللی، تبادل تجربه و سرمایه ها می تواند نقش داشته باشد که البته همکاری سازمان های مردم نهاد نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به اینکه خشونت در حال حاضر به عنوان یک معضل جهانی است، بیان کرددر دوره اصلاحات، علاوه بر پژوهش ملی مبنی بر بررسی اشکال  مختلف خشونت در 28 استان کشور، در دولت دهم یک لایحه از پیش نویس آماده شده که به دلیل ماهیت قضایی، در کمیسیون قضایی دولت متوقف شده بود و در دولت یازدهم این لایحه به جریان افتاد و بعد از سه سال، لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» آماده شد که در حال حاضر این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه قرار دارد که امیدواریم بعد از تأیید نظر قوه قضائیه، توسط دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

استاندار قزوین نیز در این همایش بیان کرد:  در برخی فرهنگ‌ها برخی از زنان خشونت را پذیرفته‌اند و وقتی موضوع خشونت علیه زنان به میان می‌آید، خشونت جسمی و جنسی در اذهان خطور می‌کند؛  خشونت علیه زنان ابعاد و انواع گسترده‌ای دارد و صرفاً محدود به خشونت فیزیکی، جسمی و جنسی نیست.

عبدالمحمد زاهدی عنوان کردنخستین راه مقابله و کاهش و پیشگیری از خشونت علیه زنان، آشنایی زنان به حقوق خود و در ادامه آموزش حل مهارت مسئله با مردان است.

وی با اشاره میزان افزایش طلاق در جامعه توضیح داد: برای پیشگیری از این روند باید مهارت زندگی و حل مسئله به بانوان آموزش داده شود تا زنان با سبک زندگی و قانون آشنا شوند.

استاندار قزوین با بیان اینکه قوانین حمایتی از حقوق زنان وجود دارد، تأکید کرد: این قوانین ضمانت اجرایی ندارد و اگر اجرا نشود، اتفاقی رخ نمی‌دهد که باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.