تبریز- طرح دوخطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز به‌عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شد و در شرایطی که انتظار می‌رفت اجرای آن در سال‌های پردرآمدی کشور از محل فروش نفت، سرعت گرفته و به اتمام برسد اما این اتفاق رخ نداد.

خط آهن میانه –تبریز در ایستگاه تأخیر

قدس آنلاین-گروه استان ها: خط آهن تبریز- میانه ازجمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به‌هم‌پیوسته و درمجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت‌های آن به پایان رسیده است.

قراراست با احداث راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری – ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و این امر به‌خوبی اهمیت فرا منطقه‌ای این پروژه را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه این خط راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است. ‌

مسیر فعلی که عمدتاً از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و درنتیجه طبق وعده مسئولین با احداث خط آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت. ‌

احداث این خط آهن باعث صرفه‌جویی در سوخت، کاهش توقف‌های مکرر قطار به دلیل دوخطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده‌های محیطی می‌شود.

شاید وقتی دیگر

 عملیات اجرایی این پروژه از سال ۷۹ آغازشده و بارها مسئولان استانی و ملی خبر از اتمام این پروژه در آینده نزدیک داده‌اند، آینده‌ای که هنوز هم فرانرسیده و هم‌اکنون نیز زمان افتتاح آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تکمیل این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که با توجه به وضع اقتصادی دولت نمی‌توان شاهد تحقق این مبلغ بود و مسئولین استانی در طی سالیان گذشته وعده دنبال فاینانس برای تکمیل پروژه را داده‌اند، وعده‌ای که عملیاتی شدن آن نیز در هاله‌ای از ابهام بوده و مجدداً دلهره و نگرانی را بر دل روستاییان در میسر این خط آهن انداخته است.

دراین‌ بین روستاییانی که راه کشاورزی آن‌ها توسط راه‌آهن میانه – تبریز قطع‌شده است، در صورت ریل‌گذاری این مسیر دیگر نخواهند توانست به اراضی زراعی خود دسترسی داشته باشند.

۷۶ درصد پیشرفت

اینکه دولت امسال اعتبار چشمگیری برای بهره‌برداری از این خط آهن در فاصله میانه تا بستان‌آباد اختصاص داده، اما انتظار افکار عمومی برای قرار دادن اتمام آن در اولویت طرح‌های بخش ریلی است تا به‌این‌ترتیب انتظار طولانی‌مدت برای برخورداری از مزایای این طرح مهم به سر آید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی دراین‌ارتباط می‌گوید: این طرح در قالب ۱۰ قطعه تعریف‌شده که ۵ قطعه آن به اتمام رسیده است.

محمدصادق پور مهدی می‌افزاید: طول خط آهن میانه - تبریز ۲۰۳ کیلومتر و زیرسازی‌ آن دارای ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی بابیان اینکه برای این خط تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال هزینه شده و در سال ۱۳۹۶ نیز دو هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر به تصویب رسیده است، اضافه کرد: تا پایان پاییز امسال ۱۳۵ کیلومتر از این طرح از میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری آزمایشی

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان شرقی نیز بیان می‌کند: مسیر ۱۳۲ کیلومتری راه‌آهن ۲ خطه میانه - بستان‌آباد تا بهمن امسال تکمیل و به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری می‌شود.

طرح دوخطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز به‌عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شد و در شرایطی که انتظار می‌رفت اجرای آن در سال‌های پردرآمدی کشور از محل فروش نفت، سرعت گرفته و به اتمام برسد اما این اتفاق رخ ندادحمید علی‌محمد زاده با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن دوخطه میانه - بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه کنونی میانه واقع در مسیر راه‌آهن کنونی تهران - تبریز شروع و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه کنونی تبریز متصل می‌شود اظهار می‌کند: ۳۰ کیلومتر از ادامه مسیر حدفاصل ۷۲ کیلومتری بستان‌آباد تا تبریز هم ریل‌گذاری شده و عملیات اجرایی به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال ۱۳۹۸ و ایستگاه تبریز در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی شده است اذعان می کند: دو هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح اختصاص یافته و تا زمان حاضر یک هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

علی محمدزاده با بیان اینکه بهره برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می شود، ادامه می دهد: پس از این مرحله طول مسیر دوباره بالاست گیری و ویبره می شود تا سرعت نهایی ۱۶۰ کیلومتر برای سفر قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.

وی اعتبار هزینه شده برای راه آهن ۲ خطه میانه - تبریز را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام  می ند و می گوید: برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

احتمال طولانی شدن طرح

اما آنچه نگرانی از احتمال طولانی تر شدن اجرای کامل این طرح را دوچندان می کند، اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور است که اعلام کرد طرح دوخطه کردن راه آهن تبریز- میانه در اولویت آخر طرح های امسال این شرکت است.

خیرالله خادمی در اظهاراتی که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده بیان کرده است:  برنامه تکمیل مراحل باقی مانده راه آهن میانه - تبریز دراولویت آخر و بعد از استان های همدان،‌ کرمانشاه، ‌گیلان و آذربایجان غربی قرار دارد.

برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در اولویت ندادن به اتمام طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز در حالی اتفاق می افتد که اجرای این طرح بسیار زودتر از طرح های راه آهن استان های فوق الذکر آغاز شده، ضمن اینکه با اتمام آن، اتصال ناوگان ریلی کشور به اروپا بهتر می شود.

خادمی درباره وضعیت خط آهن میانه - تبریز نیز به این عبارت بسنده کرده که در استان آذربایجان شرقی هدف اتصال به بستان‌ آباد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.