همدان- در استان همدان به دلیل وجود همدان ۲۷۲ معدن و رنگین‌کمانی از فلزات و کانی‌ها ازجمله سیلیس، فلدسپات، معادن غنی لاشه آهکی، سنگ‌آهن، پگماتیت، میکا، آندالوزیت، گارنت، انواع گرانیت‌ها، پوزولان، پوکه معدنی، دولومیت، تراورتن و شن و ماسه موجب شده تا این استان در زمره استان های معدن خیز قرار گیرد.

دست معدن کاران همدان زیر سنگ است

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وجود برخورداری از بهترین ذخایر و همچنین انبوهی از ذخایر سیلیس اما هنوز مشت مشت این مواد معدنی خام فروشی می‌شوند.

مردادماه سال ۹۳ بود که محمدناصر نیک‌بخت استاندار همدان با تعیین ضرب‌الاجل ۳ ماهه برای خام فروشی خط‌ ونشان کشید  و اظهار کرد: بعدازاین مدت اجازه خام فروشی داده نمی‌شود چراکه ارزش‌افزوده آن مربوط به استان همدان است.

وی در دومین کارگروه صادرات غیرنفتی استان همدان  تأکید کرد: دیگر بنای خام فروشی نداریم و سنگ نباید به‌صورت لاشه فروخته شود.

حال باوجود تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از این موضوع اما ظاهراً این خط‌ونشان‌ها فقط در حد حرف باقی‌مانده وتاثیری برای جلوگیری از خام فروشی نداشته است.

صنعت قدیمی

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بابیان اینکه معدن داران همدان از فناوری‌های نسل دوم استفاده می‌کنند اظهار می‌کند: این در حالی است که در دنیا از فناوری‌های نسل چهارم استفاده می‌شود.

قانون معادن کشور که بر اساس آن دولت متعهد شده نهایت همکاری را با بخش معدن داشته باشد، بسیار جامع و عالی است اما متأسفانه این قانون رعایت نمی‌شود

محمد خاکی اظهار با اشاره به این موضوع که اغلب معادن همدان به‌صورت سنتی و غیر فنی بهره‌برداری می‌شود یادآور می‌شود: انتظار می‌رود معدن کاران استان همدان در راستای بهینه‌سازی عملیات در راستای کاهش هزینه‌های عملیاتی گام بردارند  اما واقعیت این است که این مهم تحقق‌نیافته است.

خاکی  با تأکید بر اینکه در استان همدان ۲۷۲ معدن وجود دارد، اظهار می‌کند: در حال حاضر به علت مشکلات و رکود موجود در بازار ۴۰ درصد از معادن استان همدان تعطیل‌شده و مابقی نیمه تعطیل است.

وی اذعان می‌کند: تعداد ۱۶۰ معدن مصالح ساختمانی و ۵۳ معدن سنگ‌های تزئینی در استان وجود دارد که ارتباط مستقیمی با بخش مسکن دارند و به علت رکود این بخش تعطیل‌شده و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

معاون معدن سازمان صنعت و معدن و تجارت استان همدان بابیان اینکه استفاده از روش‌های سنتی هزینه معدنکاری را در همدان افزایش داده ادامه می‌دهد: نگرش مهندسی به فعالیت‌های معدنی اصلی ضروری است.

توان اندک معدن داران

در این راستا البته یکی از اعضای هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن همدان گرانی ادوات و وسایل معدن را یکی از موانع مهم و بزرگ بر سر راه معدن داران عنوان می‌کند و می‌گوید: به دلیل تحریم‌ها معدن داران استان همدان توانایی خرید ادوات جدید را ندارند که این مشکل تأثیر بسزایی در کاهش تولیدات داشته است.

بشیری در واکاوی مشکلات پیش روی معدن کاران اظهار می‌کند: متأسفانه در حال حاضر معدن کاران به دلیل مشکلات فراوان به‌ویژه در بخش استخراج و مواد معدنی، انگیزه‌ای برای گسترش و توسعه کار ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که به‌روز نبودن ماشین‌آلات و بالابود میزان سوخت‌ حامل‌های انرژی، هزینه‌های هنگفتی را برای واحدهای تولیدی به همراه دارد ادامه می‌دهد: این مشکلات انگیزه تولید را از بسیاری فعالان این صنعت گرفته است.

این معدن کار همدانی مبادلات ارزی در صادرات را از دیگر مشکلات بخش معدن برمی‌شمرد و می‌افزاید: تجار و بازرگانان به دلیل اخذ نکردن دلار در مبادلات، متحمل ضرر و زیان سنگینی می‌شوند که این در کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران بسیار مؤثر است.

بشیری تأکید می‌کند: قانون معادن کشور که بر اساس آن دولت متعهد شده نهایت همکاری را با بخش معدن داشته باشد، بسیار جامع و عالی است، اما متأسفانه این قانون رعایت نمی‌شود.

وی ناهماهنگی بین سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی با معدن داران و مسائل محلی روستایی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرده و گفت: با توجه به این‌که اداره منابع طبیعی به دنبال حفظ مراتع است، این امر فعالیت معدن داران را محدود می‌کند.

وی در خصوص صادرات ذخایر معدنی نیز تصریح کرد: با توجه به وجود ذخایر معدنی غنی در همدان نباید اجازه داد تا این مواد به‌صورت خام از استان صادر شود.

سرمایه‌های خام

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که نهاوند سرشار از ظرفیت‌های معدنی ازجمله منیزیم و ‌دولومیت است می‌گوید: متأسفانه منیزیم و دولومیت نهاوند خام‌فروشی می‌شود.

حسن بهرام‌نیا اظهار می کند: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در نهاوند وجود دارد که با طرح و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند گام‌های بسیار مثبت و مناسبی برای تولید و ایجاد ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در استان و کشور بردارد.

وی در خصوص ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استان و شهرستان نهاوند برای تولید و اشتغال در کشور، تصریح می کند: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب و حمایت از سوی دولت این ظرفیت‌ها در شهرستان نهاوند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که نهاوند سرشار از ظرفیت‌های معدنی از جمله منیزیم و ‌دولومیت است که می‌تواند اشتغال‌زایی فراوانی با صنایع وابسته و تبدیلی داشته باشد، افزود: متاسفانه به‌دلیل عدم حمایت و رسیدگی، این معادن به صورت خام مواد خود را به فروش می‌رسانند و از ارزش افزوده و ارزآوری آن‌ها استفاده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.