کرج- تفاوت شهرهایی چون کرج و تهران در این است که فرد در هنگام حضور و سکونت در این گستره جغرافیایی به واسطه تنوع وتعدد بالای جمعیت خیلی به چشم نمی آید وبه قول برخی ها در دریای بزرگ جمعیتی ساکن در این دو شهر گم می شود .

کلانشهرکرج باید از رشد کاریکاتوری فاصله بگیرد

قدس آنلاین، گروه استان ها: استان نوپای البرز در حالی اولین دهه عمر خود را پشت سر می گذارد که به نظر می رسد نتوانسته به لحاظ اجتماعی خود را به سطحی قابل قبول و استاندارد برساند و نیاز است موضوعات مختلف اجتماعی در البرز با نگاهی جدی تر و اقداماتی اثربخش تر مورد پایش وبررسی قرار گیرد.

دکترسیدحسن اینانلواز چهره های علمی و فعال فرهنگی واجتماعی در این خصوص گفتگویی با خبرنگار قدس آنلاین داشته که در ادامه می خوانید:

وی در آغاز با اشاره به تنوع قومیتی استان البرز و میزان نرخ رشد مهاجرت ها به این استان گفت: در آمارها اعلام شد ۶ درصد مهاجرت در کشور به البرز اختصاص دارد واین یعنی همچنان کرج و در دایره وسیع تر البرز جذابیت های زیادی برای اقشار مختلف مردم در استان های مختلف کشور دارد و این خطه یکی از گزینه ها برای کسانی است که در جستجوی زندگی بهتر و آینده روشن تر به این نقطه از کشور ترک وطن می کنند.

اینانلو با طرح این سوال که جاذبه های البرز چیست که زمینه ساز این مهاجرت ها می شود گفت: متاسفانه فضای کسب وکار در بخش زیادی از نقاط کشور مساعد نیست و در نهایت بخشی از افراد جامعه با این نگاه که حضورشان در البرز متضمن یافتن شغل و بهتر شدن شرایط زندگی می شود آن را انتخاب می کنند.

این فعال فرهنگی اجتماعی تصریح کرد: تفاوت شهرهایی چون کرج و تهران در این است که فرد در هنگام حضور و سکونت در این گستره جغرافیایی به واسطه تنوع وتعدد بالای جمعیت خیلی به چشم نمی آید وبه قول برخی ها در دریای بزرگ جمعیتی ساکن در این دو شهر گم می شود و این به چشم نیامدن مجوز و مولفه ای است تا فرد برای گذران عمر شغل  و سبک زندگی ای را انتخاب کند که در تضاد با تفکرات، آداب، سنن و رسومات وی است.

اینانلو با تاکید براینکه این نگاه و رویکرد سبب نوعی عدم تعلق خاطر در نزد شخص می شود گفت: به همین دلیل است که بسیاری از ساکنان شهر کرج و اطراف با گذشت نزدیک به ۲۰ سال و در مواجهه با این سوال که شما کرجی هستید خودرا مبرا می کنند ودرنهایت نام زادگاه و موطن اصلی خود را بیان می کنند.

وی ماحصل این نگاه و تفکر را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنچه امروز از حیث فرهنگی در کرج شاهدهستیم مبتنی بر همین نگاه و رویکرد است، شهروندان خود را از این شهر نمی دانند و به تبع آن در ساختن وآبادانی شهر خود را سهیم نمی کنند.

وی در توضیح بیشتر این فرآیند گفت: به تدریج فرد مهاجر در اثر برآورده نشدن انتظارات اعتماد به نفس خود را از دست می دهد وهویت خویش را در بین قومیت ها فراموش شده می پندارد وپس از آن برخی از آن ها در صورت فقر یا مشکلات خانوادگی به سمت اعتیاد وبزه های اجتماعی سوق پیدا می کند.

این چهره علمی تصریح کرد:در این مرحله است  که به علت عدم وجود برنامه ریزی های اجتماعی وفرهنگی لازم وعدم وجود حمایت های مدنی مطلوب خود را در بین جمعیت انبوه ساکن بی اهمیت می یابد، پدیده ای که به طور قطع احتمال وقوع آن در شهر  وزادگاه فرد مهاجر کمتر بوده است.

اینانلو در توضیح بیشتر گفت: با همین خط فکری ما با شهری مواجه هستیم که شهروندش مطالبه گر نیست و از کنار معضلات و مشکلات شهر به راحتی می گذرد و جای تاسف آنکه در پاره ای موارد به مقابله با شهری بر می خیزد که برای یافتن آرزوهای دست نیافته اش به آنجا نقل مکان کرده است.

این چهره فرهنگی اجتماعی با تاکید براینکه استان البرز به عنوان یک استان متفاوت از ۳۰ استان دیگر بایستی دیده شود گفت: شکل گیری استان البرز تنها سطح توقعات در آن را بالا برد واز زوایه دیگر جاذبه ای کاذب برای کسانی ایجاد کرد که به دنبال یک زندگی بهتر بودند در حالی این استان در حال حاضر در برخی ابعاد فرهنگی و ورزشی به اعتراف آمارها آخرین استان کشور است و حداقل ها در زیرساخت های شهری را ندارد.

اینانلو با بیان اینکه توسعه فرهنگی باید در راس امور قرار گیرد گفت: کرج از تمام مولفه های یک کلانشهر، تنها تراکم جمعیتی را داراست و دیگر امکانات استاندارد لازم را در خود ندارد و در این آشفته بازار متاسفانه یک برنامه راهبردی برای همگن کردن جمعیت ساکن در آن هم  دیده نشده است.

تنوع قومیتی در کرج و استان البرز به جای مدیریت شدن و تبدیل به یک فرصت در این سالها به شکل عجیبی زمینه ساز مشکلات ساختاری برای این شهر شده است و حال در این آشفته بازار باید یک داروی شفابخش برای آن تجویز کرد.

وی به برخی کاستی ها و مشکلات بارز استان البرز از حیث اجتماعی اشاره کرد و گفت: استان البرز در حال حاضر با رکود و تعطیلی بخش زیادی از واحدهای صنعتی خود روبروست.

وی خاطر نشان کرد: سرانه های خدماتی همچون مترو، خطوط اتوبوسرانی و حمل ونقل درون شهری آن ضعیف مانده است، معابر شهری به تناسب رشد جمعیت و خودروها گسترش پیدا نکرده و در نهایت اینکه این استان از حیث فضاهای فرهنگی تفریحی همچون پارک، فرهنگسرا، کتابخانه و مکان های ورزشی در پایین ترین سطح خود است.

اینانلو ادامه داد: از سوی مقابل نیز این شهر با پدیده هایی چون وجود ۴ زندان بزرگ کشور، حاشیه نشینی، کم آبی و نرخ بالای بزهکاری های اجتماعی وطلاق مواجه است.

این فعال فرهنگی اجتماعی بیان کرد: سوال اینجاست با این شرایط آیا می توان توقع شهری با نشاط و شاداب راداشت واصولا می توان از توسعه شهری سخنی به میان آورد واینکه آیا با این شرایط می توان برنامه های فرهنگی متنوع اجرا کرد و مردم را به مشارکت های اجتماعی در زمینه های مختلف دعوت کرد؟

وی در بخش پایانی صحبت های خود خواستار جدیت مسئولان استان البرز به مباحث اجتماعی در استان البرز شد و گفت: جای تعجب است که استان البرز با این حجم از نابسامانی ها روبروست و در این وانفسا برخی مسئولان شهر واستانی اولویت های دیگری را در راس کارهای خود قرار داده اند.

اینانلو در جمع بندی صحبت های خود گفت:استان البرز ومشخصا شهرکرج برای حرکت به سمت داشتن یک هویت قابل احترام و تعلق خاطر در نزد شهروندانش باید یک برنامه ریزی مدون داشته باشد تا از رشد کاریکاتوری فاصله بگیرد و این مهم تنها در سایه یک اراده قوی، یک برنامه ریزی واقع گرایانه و درنهایت صرف فعل خواستن شدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.