بجنورد- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی گفت:بهره مندی از ظرفیت های فکری، توانمندی ها و تخصص تعاونی ها حائز اهمیت است و در ایجاد تعاونی ها باید به مقوله توانمندی ها توجه بیشتری شود و در این راستا از تمامی طرح های این حوزه به طور مستمر حمایت کرد.

بهره مندی از ظرفیت های فکری و تخصصی تعاونی ها حائز اهمیت است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود دلپسند در هشتمین کارگروه تخصصی اشتغال استان اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در بخش تعاونی ها و یا آغاز هر کاری این است که پس از مدتی بنا به دلایل مختلف کار را رها می کنیم اما باید برای هر فعالیتی مخصوصا در حوزه تعاونی ها کار مطالعاتی انجام دهیم.

وی تصریح کرد:در مباحث وام های مشاغل خانگی برای بانک های عامل سپه، صادرات و تجارت ساز و کارهای لازم مشخص شده اما تاکید داریم  ضمن این که باید روند کار تسریع یابد ، سهمیه تعیین شده را نیز با کیفیت جذب کنیم زیرا تنها سهم ریالی ملاک نیست بلکه باید بتوانیم مشکلی را در حوزه توانمند سازی و اشتغالزایی حل کنیم.

وی بیان کرد: باید فعالیت های حوزه تعاون را با آرامش و قدم های مطمئن برداریم و با توجه به این که شهرستان راز و جرگلان به عنوان پایلوت و شهرستان الگو در حوزه تعاونی ها معرفی شده است، امیدواریم دکتر پاپلی یزدی استاد و پژوهشگر برجسته کشور مسئولیت هدایت و آموزش نیروها را برعهده بگیرند.

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی پژوهشگر برجسته حوزه توسعه و برنامه ریزی روستایی نیز در این کارگروه گفت:از تزریق پول بدون طرح و برنامه اجرایی باید اجتناب کرد زیرا با تزریق پول توسعه رخ نمی دهد.وی افزود:باید در مسیر ایجاد تعاونی ها تاکید بر خلاقیت، ابتکار، توانمند سازی و تسهیل گری، زنجیره تولید و زنجیره تعاونی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۴ قانون برنامه ششم توسعه باید تمهیداتی برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور اندیشیده شود اما رمز موفقیت در این مسیر ایجاد انگیزه و خلاقیت و در نظر گرفتن سلائق بازار های جهانی و هدف است.

پاپلی یزدیافزود:در اجرای هر برنامه ای به خصوص تشکیل تعاونی ها باید در گام نخست سطح اطلاعات و آگاهی خود  را از فرهنگ روستاییان ارتقا دهیم زیرا در این قسمت دچار ضعف هستیم و این را بدانیم که هدف از ایجاد روستا تعاون ها کمک به تحقق اشتغال روستاهاست

وی تصریح کرد: روستا تعاون یک عنوان است به معنی این نیست که در روستا یک تعاونی باشد ممکن است در روستا چندین تعاونی باشد و برعکس ممکن است یک تعاونی چند روستا و حتی چندین دهستان و یا کل استان را در موضوع خاصی پوشش دهد.

وی اظهار داشت:اگر مدیران خراسان شمالی باید یکدیگر هماهنگی و هم افزایی بیشتری داشته باشند، می توانند این استان را در حوزه تعاونی ها به عنوان یک الگو معرفی کنند زیرا به توانمندی های این استان ایمان دارم که یکی از این توانمندی ها وظرفیت های استان زندگی مسالمت آمیز قومیت ها کنار یکدیگر است.

رئیس اداره توانمندی و توسعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه در باب طرح روستا تعاون گفت:در قالب طرح روستا تعاون می توان ظرفیت بخش تعاون برای اشتغال و توسعه روستاها را فعال کرد.

مریم کیوانی اظهار داشت:تعاونی ها در توسعه پایدار از نقش های متفاوتی همچون توسعه منطقه ای، توسعه کارآفرینی، توانمند سازی و کاهش فقر و ... بهره می گیرند.

وی افزود: از رویکرد تعاونی ها می توان به مشارکت در رشد اقتصادی، توانمند سازی اقشار آسیب پذیر و تقویت سرمایه اجتماعی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: چشم انداز اجرای طرح روستا تعاون در دوره یکساله را می توان به ایجاد فرصت شغلی جدید برای بیش از ۲۶ هزارنفر، اجرای حدود ۲ هزار طرح اشتغالزایی روستایی در بخش تعاون، راه اندازی ۹ گرایش فعالیت تعاونی در روستاها و اختصاص حدود ۴۳۰۵ میلیارد ریال اعتبار به توسعه و تقویت بنیه اقتصاد جامعه روستایی کشور اشاره کرد.

کیوانی اظهار داشت:سهم خراسان شمالی در این طرح ۳۵ روستا با رقم تسهیلات افزون بر ۱۹۰ میلیارد تومان است و اگر استان ها بتوانند در بخش تولید و سرمایه گذاری و اشتغال ورود پیدا کنند، می توانند سهم خود را افزایش دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.