اهواز- وقتی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و شهرستان اهواز ضعیف عمل می کند، باید خود این سازمان پاسخگو باشد. حتی مدیریت استان می‌تواند آنها را ملزم کند تا برای تقویت شبکه های خود اقدام کنند.

نسخه پیچی های بی نتیجه برای فاضلاب اهواز

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی: استان خوزستان از معدود استان هایی است که سازمان آب و برق در آن یکی است و این باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در شهرهای استان شده است، سالهای زیادی داد اهالی محیط زیست از تخلیه فاضلاب ها در کارون بلند است، اما هنوز آنچه بیشتر از تمام گیاهان و جانوران دریایی در کارون تنوع دارد فاضلاب هاست که از فاضلاب شهری گرفته تا صنعتی و بیمارستانها در آن تخلیه می شود، از سوی دیگر این سیستم معیوب شهری در دل شهر نیز مردم را عاصی کرده است وقتی بدون بارندگی هم، فاضلاب ها دچار مشکل می شود، مردم در عذابند، یک داروی موقت تجویز می شود و چند ماه بعد همان آش همان کاسه.  
یک شهروند اهوازی می‌گوید: نمی‌دانم بالا آمدن فاضلابها در منازل و خیابان ها مربوط به چه ارگانی است؟ و این وسط چه کسی پاسخگو است؟ محله ما همیشه این مشکل را دارد گاهی مردم خود اقدام به تخلیه فاضلاب از اگوها می کنند، گاهی هم مسئولین مربوطه رسیدگی می‌کنند اما همیشه بعد از مدتی دوباره فاضلابها بالا می آید، تکرار این مشکل را داریم.
معصومه ممبینی ادامه می دهد: این موضوع باید به طور اساسی ریشه کن شود، زیرساخت‌های فاضلاب منازل را درست کنند.
شهروند دیگری بیان می کند: بالا آمدن فاضلاب ها بیماری های زیادی را باعث می شود غیر از آن که ما مجبور هستیم بوی این فاضلابها را تحمل کنیم و هر روزه نظاره گر آن باشیم، این جوی های روباز و پر از فاضلاب برای بچه ها نیز بسیار خطرناک است، از سوی دیگر تخلیه آن در رودخانه کارون کم کم این رود را از بین می برد.
لزوم تقویت سازمان آبفا
معاون معماری، شهرسازی شهرداری اهواز با تاکید بر تقویت شبکه های فاضلاب های شهری اظهار کرد: ما نمی توانیم تولید ثروت را متوقف کنیم و جلوی سرمایه گذاری ها را بگیریم، این سازمان آب و آبفا هستند که باید خود را تقویت کنند.


شهباز زیلابی می گوید: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شما حق ساخت و ساز ندارید، سازمان های برق، آب و فاضلاب باید شبکه های خود را به مرور زمان تقویت کنند در تمام دنیا این اتفاق می افتد و نمی توان مردم را محدود کرد.
اوبا اشاره به اینکه ساخت و ساز در تمام دنیا یک صنعت است عنوان می کند: وقتی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و شهرستان اهواز ضعیف عمل می کند، باید خود این سازمان پاسخگو باشد و وارد قضیه شوند. حتی مدیریت استان می‌تواند آنها را ملزم کند تا برای تقویت شبکه های خود اقدام کنند.

ضعف آبفا، نابودی ۳۰۰ شغل
زیلابی با اشاره به ضعف شبکه تولید فاضلاب می افزاید: ما نمی توانیم  بخاطر اینکه آبفا در اهواز ضعیف است، یک صنعت را تعطیل کنیم و ۳۰۰ شغل ایجاد شده از این صنعت را نابود کنیم.
معاون معماری، شهرسازی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه متاسفانه در اهواز در تابستان نیز فاضلاب ها بالا می آید بیان می کند: به طور مستند خیابان ۸ کیانپارس در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارد در صورتی که هنوز باران های پاییزی نداشته ایم.
اوتصریح می کند: در خیابان ۱۱ کیانپارس به سمت عیدون۳ سال است برای برطرف کردن مشکل یک پایه برق که در آسفالت است به طور مداوم با مسئولان مربوطه تماس می‌گیرم حتی برای جابجایی این پایه برق نمی آیند در شرایطی که ممکن است برخورد یک ماشین به این پایه برق باعث شود برق تمام آن ناحیه قطع شود.

فاضلاب خانگی + کلر= سرطان
فعال محیط زیست در استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید:  فاضلاب های زیادی به رودخانه کارون ریخته می شود، از جمله مواد آلی که از فاضلاب های خانگی وارد آب کارون می‌شود و منشا آن باقیمانده سبزیجات و مواد دیگر خوراکی است، این مواد وقتی با کلر ترکیب شوند تولید ماده خطرناکی که به شدت سرطان زاست، می کند.
شبنم قنواتی از فاضلاب های صنایع که فلزات سنگین را وارد آب می کنند  خبر می دهد و عنوان می کند: حتی فاضلاب های شهری که فکر می کنیم زیاد خطرناک نیست به دلیل تصفیه با کلر اگر تصفیه آن به خوبی انجام نشود باعث ایجاد ماده خطرناکی به عنوان «پی. اچ. ام»  است که از آن به عنوان پیش ساز مواد شیمیایی سرطان زا نام برده می شود.
افزایش مراکز سرطانی خبر خوبی نیست
او با اعلام اینکه به تازگی یک مرکز دیگر سرطان در اهواز تاسیس شده است، می افزاید: با افزایش بیمارستانهای سرطانی در استان براحتی می توان دریافت این بیماری رو به افزایش است و طبق گفته دکتر جاسبی در این رابطه مسئله آب مسئله بسیار بسیار موثری در شیوع بیماری سرطان است در  صورتی که سرطان مسری نیست اما در شهر ما حالت اپیدمی پیدا کرده است.
ادعای سلامت رودخانه ها کذب است
این فعال محیط زیست تصریح کرد: اگر ادعایی در رابطه با سلامت رودخانه ها و فاضلاب های آن می‌شود کاملاً کذب است. سیستم فاضلاب ما در سطح شهر با بیرون زدگی فاضلاب و گرفتگی معابر به شدت باعث آزار مردم بوده و این سیستم معیوب بیماران فراوانی را روی دست ما گذاشته است.
او ادامه می دهد: در این مورد حتی کانال های شهر اهواز مربوط به ۴۰ سال پیش که تمام خانه ها به شکل ویلایی بوده اند است. بنابراین سایز آنها مطابق با آن منازل طراحی شده، اما امروز این خانه ها به واحدهای ۵۰ تایی تبدیل شده اند و این تراکم با شبکه فاضلاب قدیمی هیچ هماهنگی ندارد.
کانال های ۴۰ ساله
قنواتی می افزاید: به همین دلیل است که ما بیرون زدگی های فاضلاب را داریم و با کوچکترین بارانی بیرون زدگی آنها را می بینیم، با وجود تراکم جمعیتی در منازل چون همه به فکر منابع و منافع مالی هستند و سودی که نصیب شان می شود همچنان یک پلاک مسکن را تبدیل به ۱۶ واحد می‌کنند، به این ترتیب یک خانوار به ده خانواده ارتقا می یابد که  فاضلاب می خواهند.
وی در رابطه با اعتبار تخصیص یافته به شرکت آبفا می گوید: این شرکت اعتبار خیلی خوبی دریافت کرده است، در بهمن ماه بعد از اعتراض مردم و آمدن وزرا و رئیس جمهور این اعتبار به این شرکت تعلق گرفت.
اعتبار آبفا کجا می رود؟
این فعال تاکید می کند: باید دید این اعتبارها در چه راهی و برای چه پروژه هایی صرف شده است؟ و چه نظارتی بر روی تخصیص این اعتبار بوده است؟ هرچند در بعضی موارد یک کار عمرانی می شود و هزینه آن ۳ برابر هزینه انجام شده اعلام می شود.

قنواتی تصریح کرد: وقتی  برای حل این معضلات به شبکه فاضلاب در اداره آب را بروید به شما می گویند به صورت دوره ای و منظم همه چیز را تحت کنترل داریم و همه چیز در حد استاندارد است، اما همه ما می دانیم که طبق یافته های جهانی ۸۵ درصد سرطان ها مربوط به آلودگی های آب است.


تراکم سازی 
او خاطر نشان می کند: بازار مسکن خوب است و شهرداری برای تامین بودجه خود با ساختمان سازی هماهنگ است و این تراکم ایجاد می شود، شهرداری به دلیل خصوصی بودن از لحاظ تامین بودجه ها تحت فشار است، راه حل برطرف شدن این مشکل همکاری همه نهاد ها با هم است اما پشت گوش انداخته می شود.
بحران آلودگی آب
سخنگوی انجمن محیط زیست استان خوزستان می گوید:این فاضلابها میزان آلودگی شان بسیار بالاست و به طور جدی با بحران مواجه ایم. حتی در سوم آبان با رایزنی موفق شدیم کنفرانسی انجام دهیم و با نمایش ۱۵ تصویر ۵۰ در ۷۰ از اصلی ترین تصویر فاضلاب ها و حتی ماهی های مرده که کنار آنهاست این موضوع را به تصویر بکشیم.
خبری از وردی کانال نیست
او اضافه می کند:  در همایشی که در فروردین ماه «به عنوان آب حیات زندگی است» انجام شد با هماهنگی که انجام دادیم مردم را روی رودخانه بردیم تا فاضلاب ها و ورودی آنها ها را ببینند، در این راستا به فرماندار کوت عبدالله پیشنهاد دادیم یک تصفیه خانه درست کنند که قبل از تصفیه اصلی تصفیه پیشین صورت گیرد، تا این فاضلاب خام وارد رودخانه کارون نشود، اما فعلا که خبری نیست.
او تاکید می کند: فاضلاب پل پنجم از دو سمت شهید چمران و آخر آسفالت به طور مستقیم در رودخانه کارون تخلیه می شود در تصفیه خانه حتی تصفیه اولیه هم روی آن انجام نمی شود، این فاضلاب ها باعث آلوده شدن آب می شود.
شهر آلوده و عملکرد بد
قنواتی ادامه می دهد: شهر ما واقعاً شرایط بدی دارد از آلوده ترین شهرهای جهان هم از لحاظ آب و هوا و هم عملکرد مسئولین می باشد، مسئولین عملکرد خوبی نداشته اند که ما به اینجا رسیده ایم با نظارت مردم می توانیم کارهای بهتری را شاهد باشیم.

سریال عدم پاسخگویی ادامه دارد...

لازم به توضیح است درباره گزارش با مسئولان اداره آبفا اهواز تماس گرفتیم تا در مقام پاسخگویی صحبت کنند،  با  شاه مرادی مدیر بهبود روش های بهره برداری فاضلاب تماس گرفتیم، نتیجه فقط شماره۱۲۲ مسئول اهوازمحسن حاجی زاده بود که گفتند گلوگاه خروجی شرکت روابط عمومی است، شما با روابط عمومی هماهنگ کنید، بعد از آن مدیر روابط عمومی آبفای اهواز «کیماسی»  چندین هفته با پاسخ های متفاوت ما را معطل کرد و در آخر گفت: برای ما بنویسید عدم پاسخگویی تا متولیان جدید آمدند، گفتیم شاید اینبار پاسخی دریافت کنیم، بنابراین صبر کردیم به امید، شالویی که چند روزی آمده بود اما پاسخ ما این بود «فقط امروز صبر کنید» زمان از ماه گذشت و جوابی دریافت نکردیم و سریال عدم پاسخگویی ها ادامه دارد.

عکس ها: حدیث کریمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.