یزد - مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: قوانین تصویبی مرتبط با معلولان درجامعه آن طور که باید و شاید به مرحله اجرا نرسیده و ۵۰ هزار معلول شناسایی شده در استان یزد زندگی می‌کنند که ۱۷۰ مرکز خدمات‌رسانی ویژه معلولان در استان به قشر ارائه خدمات می دهند .

قوانین تصویبی مرتبط با معلولان به طور کامل درجامعه اجرا نمی شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکترجلیل عفتی پیش ازظهرچهارشنبه درنشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: شعار این هفته «تصویب قانون اساسی و حمایت از افراد دارای معلولیت، اقدامات فراگیر برای تحقق جامعه پایدار و پذیرا برای همه» تعیین شده واز۱۲ تا ۱۸ آذرماه هر سال به عنوان هفته گرامیداشت معلولان تعیین و نامگذاری شده است.

وی افزود: قوانینی که درارتباط با جامعه معلولان به تصویب رسیده آن طور که باید و شاید به مرحله اجرا نرسیده و لازم است در ارتباط با اجرای آن اقدامات لازم انجام شود و معلولان باید در جامعه حضورداشته باشند و به مناسبت این هفته  مراکز توانبخشی استان خدمات رایگان ارائه می‌ دهند.

عفتی با بیان اینکه آمارها حکایت ازآن دارد که بخش مهم و زیادی از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: اینکه برخی افراد یا نهادها نسبت به ارائه خدمات به معلولان توجه نداشته باشند در واقع نوعی کم کاری نسبت به وظایفی است که بر عهده دارند و تمام ارگان‌ها باید به نوعی معلولان را در خدمات خود به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: ۱۰ درصد جامعه با انواع معلولیت در سطوح مختلف روبه‌رو هستند، و  به صورت کلی ۴ تا چهار و نیم درصد از هر جامعه‌ای معلولیت شدید داشته و نیازمند دریافت خدمات خاص و ویژه  هستند.

این مسئول رعایت حقوق معلولین را یکی ازوظایف تمام مسئولان ودستگاه‌های مختلف دانست و افزود: عدم رعایت حق و حقوق معلولین بیانگر عدم وجود فرهنگ ارائه خدمت به تمام اقشار مختلف جامعه از سوی دستگاه‌های خدماتی است و معلولین عضو جامعه هستند و باید به اندازه و در برخی مواقع بیشتر از دیگران خدمات ارائه کنند.

وی خاطرنشان ساخت: این تفکرو تصورکه تمام خدماتی که معلولان باید دریافت کنند بر عهده بهزیستی بوده تفکر درستی نیست و ظلم بزرگی در حق این بخش جامعه به حساب می‌آید.

عفتی افزود: هم اکنون در استان یزد ۵۰ هزار معلول شناسایی شدند که بیش از ۲۶ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و۱۷۰ مرکز در استان یزد در ارتباط با معلولان فعالیت دارند و در این هفته برنامه‌های مختلفی برای بزرگداشت افراد دارای معلولیت و برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهتر به آنها در نظر گرفته شده است.

این مسئول گفت: در استان یزد ۱۷ تشکل فعال مربوط به معلولان داریم که در تمام شهرستان‌های یزد فعال هستند و بعضا همین تشکل‌ها به معلولان خدمات ارائه می‌کنند و تمام اقداماتی که بهزیستی برای معلولان انجام می‌دهد هم با نظرسنجی و همراهی تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: استان یزد اولین استان کشور است که طرح غربالگری ژنتیک را اجرایی کرده و انجام غربالگری‌های مختلف از جمله اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از بروز معلولیت در استان یزد است.

مدیرکل بهزیستی استان پیگیری جدی اجرای قانون سه درصد استخدامی ویژه معلولین و الزام رعایت مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی از جمله مواردی است که سازمان بهزیستی استان و کشور در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته گرامیداشت هفته معلولین، گفت: برگزاری جلسات مناسب سازی، تجلیل از معلولین موفق، بازدید از مراکز معلولین، برگزاری نمایشگاه‌های آثار معلولین موفق و رایگان کردن خدمات توانبخشی را از جمله برنامه‌های تعیین شده ویژه گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت در استان یزد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.