سازمان ملل متحد ائتلاف تحت رهبری عربستان را که در یمن می‌جنگند به جرم کشتن کودکان به لیست شرمساری افزود. طبق اعلام سازمان ملل ۶۸۳ کودک در حمله‌های تحت رهبری عربستان سعودی فقط در سال ۲۰۱۶ کشته یا مجروح شده‌اند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان به جرم کودک‌کشی در لیست سیاه

قدس آنلاین- سازمان ملل متحد ائتلاف تحت رهبری عربستان را که در یمن می‌جنگند به جرم کشتن کودکان به لیست شرمساری افزود. طبق اعلام سازمان ملل ۶۸۳ کودک در حمله‌های تحت رهبری عربستان سعودی فقط در سال ۲۰۱۶ کشته یا مجروح شده‌اند. این حمله‌ها در سال گذشته ده‌ها مدرسه و بیمارستان در یمن را هدف قرار داده بودند.
این ائتلاف برای مدت کمی به این لیست افزوده شد، اما به دلیل آنچه دبیر کل وقت سازمان ملل، بان کی مون آن را «فشار غیر ضروری» بر عربستان توصیف کرد از لیست حذف شد.
بان کی مون در آن زمان گفت عربستان سعودی تهدید کرده که در صورت قرار گرفتن در این لیست، کمک‌های خود را قطع خواهد کرد.
ائتلاف نظامی کشورهای عرب تحت رهبری عربستان سعودی به منظور حمایت از منصور هادی در یمن مداخله کرد. در این جنگ داخلی که بیش از سه سال از آغاز آن می‌گذرد، چندین هزار نفر کشته شده‌اند.
سازمان ملل متحد، علی‌رغم مخالفت‌های عربستان سعودی با اعزام گروهی از متخصصین به یمن برای بررسی نقض حقوق بشر انجام شده در جنگ موافقت کرد.

 لیست سیاه دو تکه شده
برای اولین‌بار و در جهت تلاش برای کاهش جنجال، لیست جدید موجود در گزارش سالانه درباره وضعیت کودکان در نبردهای مسلحانه توسط دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترز به دو قسمت تقسیم شده است. هر دو بخش شامل استخدام، استفاده، کشتن، صدمه، تجاوز، سوء استفاده جنسی و یا ربایش کودکان در نبردهای مسلحانه و همچنین حمله به مدارس و بیمارستان‌ها می‌شود.
با این حال بخش اول لیست که شامل ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی می‌شود، شامل گروه‌هایی است که «در بازه زمانی گزارش اقداماتی برای افزایش امنیت کودکان انجام داده‌اند» و بخش دیگر گروه‌هایی را شامل می‌شود که هیچ اقدامی برای حصول اطمینان از عدم تعرض به کودکان انجام نداده‌اند.
گوترز اعلام کرد که این لیست سیاه «تنها برای افزایش آگاهی نیست» بلکه برای «افزایش اقدامات برای کاستن از رنج‌های دردناک کودکان در نبردها» می‌باشد.
مدیر سازمان ملل متحد پیش از انتشار گزارش به صورت تلفنی با پادشاه عربستان ملک سلمان گفت و گو کرده و بیان کرد که مقامات سازمان ملل چندین ماه قبل به ریاض هشدار داده بودند تا از تکرار اتفاق سال گذشته جلوگیری کند. دیده‌بان حقوق بشر از جامعه جهانی خواسته تا زمانی که عربستان به کودک‌کشی پایان نداده است از فروش سلاح به این کشور خودداری کنند.
جو بکر، مدیر تبلیغات حقوق کودکان در دیده بان حقوق بشر گفت: «این ائتلاف باید دادن وعده‌های تو خالی برای انجام اقدامات پیشگیرانه را تمام و اقدامات واقعی برای توقف این حملات مرگبار و غیرقانونی در یمن را انجام دهد و اجازه دهد تا نیازهای اساسی مانند سوخت و امداد پزشکی به نیازمندان برسد. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، دولت‌ها باید تمام قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی را به حالت تعلیق در آورند». در این جنگ که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بیش از چند هزار نفر کشته شده‌اند، اقتصاد یمن نابود شده است و میلیون‌ها نفر به مرز قحطی رسیده‌اند.

مترجم: محمدحسن رجایی‌فرد
منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.