۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 576357

ایران پایان تسلط ارضی گروه داعش را اعلام کرد. به گزارش رویترز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران این مطلب را در یک سخنرانی زنده از تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد.

پایان داعش را ایران اعلام کرد

قدس آنلاین- ایران پایان تسلط ارضی گروه داعش را اعلام کرد. به گزارش رویترز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران این مطلب را در یک سخنرانی زنده از تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد.
به نقل از خبرگزاری رسمی سپاه، قاسم سلیمانی، فرمانده سرشناس و مرموز نیروهای زبده قدس، پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی و بالاترین شخصیت مذهبی این کشور فرستاد و گفت که خلافت داعش در عراق و سوریه خاتمه یافته است.
جمهوری اسلامی تاکنون برای مقابله با داعش به حکومت مستقر در بغداد و رژیم بشار اسد در سوریه کمک کرده و اسد را در جنگ شش‌ساله‌اش برای حفظ قدرت در بحبوحه یک جنگ داخلی طولانی با تروریست‌های معتدل یاری رسانده است.
ایران برای هر دو کشور نقش مستشاری داشت و امکان حضور شبه‌نظامیان شیعه را از کشورهایی چون افغانستان و پاکستان برای معاضدت در میدان نبرد فراهم می‌کرد و همچنین به‌کمک نماینده لبنانی‌اش، حزب‌الله از این دو کشور حمایت می‌کرد.
اما ایران در داخل کشور از تأثیرات داعش مصون نماند. در ماه ژوئن داعش مسئولیت دو حمله هم‌زمان، یکی در مجلس ایران و دیگری در حرم آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را برعهده گرفت. این حملات را افراد مسلح و بمب‌گذاران انتحاری انجام دادند که منجر به کشته شدن هجده نفر شد.
ایران این حملات را با پرتاب موشک از پایگاهی در غرب ایران به قلمرو تحت تسلط داعش در شرق سوریه تلافی کرد. برای اولین بار بود که چنین عملیاتی علیه این گروه از داخل خاک ایران انجام می‌شد.
پس از حملات هوایی به داعش حالا دیگر داعش بر هیچ‌کدام از شهرهای اصلی کنترل کاملی ندارد. مسکو و تهران به نیروهای ارتش سوریه این امکان را دادند که گروه‌های تروریستی را از آخرین پایگاه‌شان در ایالت دیرالزور در شرق سوریه بیرون برانند و در نهایت توانستند شهر ابوکمال در شرق سوریه، در صحرای مرکزی سوریه و در مناطق مرزی غرب عراق را فتح کنند.
ایران در رقابت با عربستان سعودی می‌کوشد که نفوذش در خاورمیانه از بیروت گرفته تا لبنان را حفظ کند و حتی گسترش دهد. ایران از حزب‌الله در لبنان، از حوثی‌ها در یمن و از دولت سوریه پشتیبانی می‌کند.
توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه تهدیدی برای متحد کلیدی آمریکا یعنی اسرائیل است. تهران رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی‌اش به‌حساب می‌آورد و رهبر ایران مرتباً اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند. دونالد ترامپ «رفتارهای نادرست» ایران را در خاورمیانه تخطئه کرده است.

مترجم: حانیه‌سادات رضازاده

منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.