تبریز- رئیس اسبق سازمان صدا و سیما گفت: باید مسؤولان شرح‌صدر داشته و با واقعیت‌هایی که در اجتماع جاری می‌شود، همراهی کنند، البته معمولا برخی از مسؤولان توجه کمتری به افکار عمومی دارند.

اگر فضای مجازی نبود بسیاری از مسؤولان خود را پاسخگو نمی‌دانستند

به گزارش قدس آنلاین، عزت‌الله ضرغامی عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین  جشنواره رسانه ابوذر اظهار کرد: نشست جشنواره ابوذر کار ارزشمندی است که خیرات و برکات زیادی خواهد داشت و امید است این نشست زمینه‌های همکاری بیشتر و مؤثرتری برای آینده باشد.

وی، کار رسانه را شبیه کار پیامبران دانست و افزود: وظیفه اصلی پیامبران رساندن پیام و برقراری ارتباط موفق بود؛ در علم، ارتباطات موفق ارتباطاتی است که پیام ارسال‌شده از فرستنده توسط گیرنده جذب و سپس موجب تغییر رفتار در او شود؛ هر ارسال پیامی که توسط گیرنده جذب نشود و یا اگر جذب می‌شود موجب تغییر رفتار نشود، ارتباط موفقی نیست.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه این تعریف ارتباطات به ما یاد می‌دهد که در نظر داشته باشیم آیا ارسال پیام ‌ای ما تأثیری در مخاطبان ما دارد یا نه افزود: پیامبران با حرف، رفتار و منش خود سعی می‌کردند در گیرنده و مخاطب خود تغییر رفتار ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های پیام‌رسانان شرح‌صدر است، به طوری که حضرت موسی (ع) اولین چیزی که در مقابل با فرعون از خدا می‌خواهد، شرح صدر است و خداوند وقتی می‌خواهد به پیامبر اسلام یادآوری کند که چه نعمت بزرگی به او داده در سوره انشراح از نعمت شرح‌صدر یاد می‌کند.

ضرغامی ادامه داد: شهید مطهری معنای شرح‌صدر را بسیار وسیع‌تر از صبر و تحمل می‌داند و توضیح می‌دهد شرح‌ صدر مثل باز کردن گوشت توسط قصابی است که هرچه تیغ می‌خورد لایه‌های درونش بیشتر باز می‌شود و بیشتر پذیرای واقعیت‌ها و قابلیت‌هاست؛ فعالان رسانه باید این ویژگی شرح‌صدر را داشته باشند.

وی بیان کرد: باید مسؤولان شرح ‌در داشته و با واقعیت‌هایی که در اجتماع جاری می‌شود، همراهی کنند که معمولاً برخی از مسؤولان توجه کمتری به افکار عمومی دارند و حتی اگر امکان نظارت عمومی از طریق فضای مجازی نبود، بسیاری از مسؤولان خود را پاسخگو نمی‌دانستند.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: کار رسانه‌ای سختی‌های خود را دارد؛ بگیر و ببند و دادگاه مطبوعات دارد؛ کار رسانه کار عشق و علاقه است و نمی‌توان آن را شغل نامید؛ هنرمندی و مهارتی است که نیاز به عشق و شرح‌صدر دارد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال یک رسانه درجه یک و انقلابی هستیم باید مردانگی داشته باشیم، افزود: علت شهادت مطهری این بود که نقد وی مردانه بود و کسی که به دنبال نقد مردانه است باید عیارسنجی مناسبی داشته و نقاد کارشناس باشد.

ضرغامی اذعان کرد: شهید مطهری تفکرات قدر و تریبون‌های قدرتمند همه افکار مقابل را مطالعه و استدلال‌های طرف مقابل را تبیین و دسته‌بندی می‌کرد و در نهایت به نقد و پاسخگویی به آنها می‌پرداخت و نقدهای این متفکر هیچ پاسخی به غیر از گلوله به خود ندید و مطهری شهید راه نقد شد.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما به ارائه توضیحاتی در خصوص رسانه درجه یک پرداخت و گفت: رسانه طراز انقلابی مقید به اخلاق است؛ رعایت اخلاق و ادب در کلام موجب حل 90 درصد مشکلات و مشاجرات اجتماعی است؛ کسی که در کار اجراست به تعبیر رهبری مانند کسی است که علم بر دوش گرفته و باید مورد حمایت و محبت باشد؛ بنابراین در طرح انتقادات نیز باید ادب کلامی را رعایت کرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی خدمات مطلوب مسؤولان نیز تأکید و اضافه کرد: نباید چنین تصور کرد انعکاس اقدامات مثبت، ریاکاری است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.