یزد- بخش فراوانی ازموقوفات یزد و کرمان مورد استفاده عموم مردم این منطقه قرار گرفته که این نشان‌ می دهد این سازمان توانسته با ترویج فرهنگ وقف به عنوان یک عمل شایسته، درصدد محرومیت‌زدایی بخش‌های مختلف در منطقه یزد و کرمان برآید.

چتر برکت آستان مقدس رضوی بر مناطق محروم استان یزد و کرمان

قدس آنلاین- گروه استان ها- زهرا افضلیان: در طول تاریخ سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی بوده و در دوره های مختلف درایران با بهره گیری از تعالیم پیامبر گرامی (ص)، در صحنه حیات اجتماعی به کار گرفته شده است مردم در قبال دیگر همنوعان، خود را مسئول دانسته و به ابعاد نوع دوستی و خیرخواهی توجه نشان داده اند و با نیت خیرخواهانه خود موقوفات بسیاری را ایجاد کرده اند.

در دنیای مدرنیزه امروز که همه سرگرم مسائل خود هستند و انسانها کمتر به یکدیگر توجه می کنند وقف می تواند عاملی برای رشد و ارتقای جامعه باشد وقف باعث می شود مردم به فکر یکدیگر باشند و از نظر مادی و معنوی باعث اعتلای انسانها می شود.

یکی از بزرگترین موقوفه های کشور که نقش بسزایی در ترویج فرهنگ وقف و موقوفه داشته است مربوط به آستان مقدس رضوی می باشد که از قدیم الایام با کمک مردم و خیرین نیک اندیش وقف های بیشماری در سراسر کشور دایر کرده اند.

توسعه عدالت اجتماعی

 مدیرعامل سازمان موقوفات یزد و کرمان درگفت و گو با ما اظهار داشت: توسعه عدالت و رفاه اجتماعی با احیای  سنت حسنه وقف میسر می‌شود چرا که وقف از ظرفیت‌های عظیمی برخوردار بوده و به رشد علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی کمک می‌کند.

رضا رضوی افزود: با  ترویج این فرهنگ به عنوان یک عمل شایسته، مردم درصدد محرومیت‌زدایی بخش‌های مختلف جامعه برآمده و شرایط زندگی عادی را برای افرادی که جزء اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند فراهم می‌کند اگر این فرهنگ به طورکامل در جامعه ما نهادینه شود، قطعاً به گسترش عدالت اجتماعی در زمینه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  نیز منجر شده و اقشار محروم و کم درآمد نیز از امکانات خاصی بهره‌مند می‌شوند.

مشارکت  مردم پس از انقلاب اسلامی ایران

وی تصریح کرد: موقوفات آستان قدس رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی، پزشکی، علمی گامهای موثری را در توسعه عدالت اجتماعی برداشته است.

رضوی مشارکت مردم یزد و کرمان در زمینه وقف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را  بی نظیر خواند و گفت: براساس آمار اکثر موقوفاتی که وقف گردیده در زمینه  توسعه واحدهای فرهنگی،  درمانی وآموزشی این سازمان بوده است. 

این مسئول ادامه داد: بخش قابل ملاحظه‌ای ازموقوفات یزد و کرمان مورد استفاده عموم مردم این منطقه قرار گرفته که این نشان‌ می دهد این سازمان توانسته با ترویج فرهنگ وقف به عنوان یک عمل شایسته، درصدد محرومیت‌زدایی بخش‌های مختلف در منطقه یزد و کرمان برآید و شرایط زندگی عادی را برای افرادی که جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند را فراهم ‌سازد.

۲۹۸ موقوفه

مدیر عامل سازمان موقوفات یزد و کرمان گفت:  ۲۹۸رقبه موقوفه در موقوفات آستان قدس رضوی در یزد و کرمان وجود دارد که با هدف حفظ و صیانت از اراضی و اجرای نیات واقفین توسط موقوفات آستان قدس رضوی در یزد و کرمان اداره می‌شود.

رضوی اظهار داشت: سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در یزد و کرمان در سال ۱۳۴۷ به دنبال پیدایش موقوفه‌ای به نام احمد آباد در رفسنجان فعالیت‌ خود را بعنوان دفتر نمایندگی آغاز کرد که هم اکنون نیزدفتر مرکزی آن درشهرستان رفسنجان است.

وی درخصوص  انواع موقوفات گفت: موقوفات سازمان  در سه گروه موقوفات مطلقه،  خاص حرم و خاص منطقه تقسیم بندی می شوند و طبق گزارش اداره موقوفات آستان قدس رضوی حدود ۱۲ درصد از موقوفات آستان قدس رضوی در سازمان موقوفات یزد و کرمان قرار دارد.

 رضوی افزود: در موقوفات مطلقه که مصرف عواید  آن مخارج مطلقه  آستان قدس رضوی  را پوشش می دهد و تعداد آنها (۹۰) رقبه است وموقوفات خاص حرم که مصرف آن صرف تعمیر و مرمت، آشپزخانه و مهمانسرا، زوار بی بضاعت در مشهد می‌گردد و تعداد آنها  ۴۹ رقبه بوده، همچنین موقوفات خاص منطقه یزد و کرمان  که براساس نیت واقف ایجاد و هزینه می شود مثل بیمارستان یا کتابخانه و ارائه خدمات که تعداد آنها  ۱۵۹ رقبه است.  

قدیمی ترین موقوفه

مدیرعامل سازمان موقوفات یزد و کرمان گفت: قدیمی ترین موقوفه این سازمان کتابخانه وزیری در یزد  و احمدآباد رضوی رفسنجان است و جدید ترین موقوفه آن باغ حبه‌ای حاجی بلوچی و ساختمان مهدالرضا (ع)  ناجی  درامین شهر اناراست. 

رضوی تصریح کرد: وقف به عنوان سنتی زیبا و پسندیده در اسلام از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است و یکی از بهترین و پرمحتواترین سنت­های خیر محسوب می­شود و پرسودترین معامله در طول حیات انسانی است که واقف دسترنج عمر خود را در بانک الهی ذخیره می سازد تا در قیامت ازآن سود برد، توجه دین مبین اسلام به مسأله وقف بیانگر اهمیت آن است .

وی افزود: سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی در تمامی زمینه‌های فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی فعالیت دارد که در این زمینه‌ها بسیار موفق عمل کرده این سازمان اداره کتابخانه‌های ارزشمندی را در منطقه یزد و کرمان برعهده دارد که مورد استفاده عموم مردم، محققین سراسر کشور قرار می گیرد که شامل کتابخانه های مروج در یزد ، علی بن موسی الرضا (ع) در امین شهر انار، جواد الائمه (ع)  و مرتضوی و سیار شماره ۱ در رفسنجان و کتابخانه هرندی و امام رضا (ع) در کرمان است و این  کتابخانه ها که مورد استفاده عموم مردم اعم از دانش آموز، دانشجو، اساتید دانشگاه، طلاب علوم دینی و دبیران مدارس قرار می‌گیرند.

رضوی خاطر نشان ساخت: همچنین این سازمان اداره ۳ هنرستان اعم از هنرستان‌دخترانه مرتضوی رفسنجان و هنرستان پسرانه امام رضا(ع) و هنرستان دخترانه باقرالعلوم(ع) و دبستان احمد آباد رضوی در رفسنجان، مهد الرضا (ع) نعیم آباد یزد و مهد الرضا (ع) امین شهر انار و مهد الرضا (ع) مرتضوی رفسنجان را برعهده دارد.

وی در مورد دفتر موقوفات یزد گفت: این واحد ۶۲ رقبه را اداره میکند و عمده محصولات آن گندم، جو، بادام ،انارو علوفه است.

مدیرعامل سازمان موقوفات یزد و کرمان در مورد کتابخانه مروج یزد گفت: در سال ۱۳۴۸  حاج اصغر مروج منزل شخصی خود را به انضمام کلیه کتب موجود اعم از چاپی و خطی وقف آستان قدس رضوی نمودند و در سال ۶۵ ساختمان جدید آن در خیابان شهید چمران توسط این واقف و همکاری آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت هزار متر مربع و با زیربنای دوهزار و ۲۰۰۰ متر مربع در سه طبقه بنا گردید.

وی افزود: این کتابخانه شامل مخزن کتابخانه در طبقه همکف و تالار برادران و خواهران در طبقه اول و تالار بزرگی در طبقه دوم است و در این کتابخانه بیش از ۱۹ هزار نفر عضو هستند که این اعضا شامل  دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، طلاب علوم دینی و دبیران مدارس می باشند.

روستایی که وقف امام رضا (ع) شد 

مدیر عامل موقوفات یزد و کرمان گفت: روستای حسن آباد لایگز یکی از رقبات مهم و نقاط پر جاذبه گردشگری است که در فصل تابستان به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی استان یزد مورد استفاده و استقبال قرار می گیرد است این آبادی توسط خیر نیکوکاردر سال ۱۳۵۸ وقف گردیده  و در زمان های گذشته از رونق خاصی برخوردار بود و از جمله مکانهایی بوده که کمتر دستخوش حوادث انسانی بوده است و به عنوان یک منطقه سرسبز حایز اهمیت  است حسن آباد لایگز در مسیر جاده اصلی یزد به شیراز و در کیلومتر ۶۰ این جاده قرار دارد.

 رضوی تصریح کرد: مزرعه حسن آباد دارای سه رشته قنات اکبر آباد، کاظم آباد و حسن آباد بوده  واز آب و هوای مطلوب و وجود برق و دیگر امکانات همانند رودخانه فصلی، امکانات پرورش ماهی، دامداری، زنبور داری کشاورزی و (کشت نخود عدس و گندم) برخوردار است و باعث به وجود آمدن منطقه ای استثنایی شده است.

مدیر عامل سازمان موقوفات یزد و کرمان در مورد تنها مهدالرضای یزد گفت: واقف ارجمندخانم معصومه یاوری  در سال۱۳۸۳ زمین ملکی  خود  در نعیم آباد   به مساحت ۳۰۰ متر مربع را  جهت برگزاری کلاسهای قرآنی نونهالان وقف بر آستان قدس رضوی نمود که ساختمان مسکونی آن به همت ۲ نفر از خیرین در سال ۱۳۸۶ ساخته و تجهیز گردید و تحویل این سازمان شد مهد الرضا (ع) نعیم آباد یزد در سال تحصیلی جاری تعداد  ۸۲نفرنونهال ۵ ساله و تعداد۱۵۷نفر  نونهال ۶ ساله در ۲ شیفت صبح و عصرمشغول فعالیت است.

رضوی تصریح کرد: این سازمان به کمک خیرین با ایجاد مدرسه، کتابخانه، بیمارستان و ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف و توسعه  کشاورزی توانسته است گام‌های مؤثری را در گسترش عدالت اجتماعی و محرومیت زدایی  در یزد و کرمان بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.