بندر عباس-ورود فاضلاب های شهر بندرعباس به دریا از مهمترین مشکلات زیست محیطی در استان هرمزگان محسوب می شود که تاکنون با اعتراضات بسیاری از فعالان محیط زیست همراه بوده و با وجود اینکه استاندار را نیز بارها به واکنش وا داشته است اما هنوز ساماندهی این مشکل به سرانجامی نرسیده و محیط انسانی به ویژه حیات آبزیان در خطر است.

سواحل بندرعباس خون می گرید

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم استان هرمزگان به کرات شاهد قرمز شدن رنگ آب در نوار ساحلی و خون گریستن دریا به حال آبزیان در حال مرگ بوده است که کارشناسان از آن به عنوان «کشند قرمز» یاد می کنند.

مرجان ها نخستین قربانی فاضلاب

نماینده سمن های زیست محیطی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان در همین رابطه با بیان اینکه مسائل زیست محیطی شهر بندرعباس زیاد است اظهار می کند: از مهمترین و بحث برانگیز ترین مشکلات می توان به ورود فاضلاب به دریا اشاره کرد.

۲۲ نقطه در نوار ساحلی بندرعباس به عنوان کانون های آلایندگی دریا شناسایی شده که در ۱۱ نقطه ورود عمده پساب و فاضلاب وجود داردمریم اقبالی می گوید: ورود پساب های خانگی و صنعتی و همچنین کشاورزی خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست دریا وارد کرده است.

وی ایجاد پدیده شکوفایی جلبکی و مرگ بسیاری از آبزیان در سواحل را گواه بی توجهی به مهار پساب ها می داند و اذعان می کند: ورود پساب های خانگی و صنعتی به دریا تا حدی است که حتی برخی از شناگاه ها برای آب تنی شهروندان زیان آور معرفی شده است.

وی اظهار می کند: یکی از این موارد در خرداد سال ۹۴ در ساحل بندرعباس روی داد که تراکم سلول های عامل پدیده کشند قرمز به ۲ هزار سلول در هر لیتر رسید و موجب مرگ و میر جمعی آبزیان در ساحل بندرعباس و خسارات فراوان به محیط زیست و صیدان شد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی موجب بالا رفتن یک تا ۲ درجه ای حرارت می شود یادآور می شود: این امر موجب نابودی مرجان های جزیره هرمز و لارک شده است و در آینده برای مردم آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.

شناسایی ۲۲ نقطه آلوده

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان با ائید این مطلب که ورود فاضلاب موجب آلودگی دریا شده است بیان می کند: تعداد ۲۲ نقطه در نوار ساحلی بندرعباس به عنوان کانون های آلایندگی دریا شناسایی شده که در ۱۱ نقطه ورود عمده پساب و فاضلاب وجود دارد.

حبیب مسیح یادآور می شود: در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گزارش های کامل از وضعیت آلاینده های خایج فارس در محدوده آب های استان را به به مراجع و نهادهای مرتبط اعلام و ارسال کرده است.
وی بیان می کند: عوامل طبیعی و انسانی از جمله ورود فاضلاب از طریق کانال های ایجاد شده توسط شهرداری بندرعباس و پساب تصفیه خانه های شرکت آب و فاضلاب شهری، ضمن افزایش آلودگی آب دریا، محیط مناسب برای شکوفایی جلبکی را فراهم می کند.

انفجار جلبک ها

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان نخستین مشکل ناشی از این بی توجهی را بروز پدیده کشند یا  پدیده شکوفایی جلبکی عنوان کرده و در توضیح این پدیده اظهار می کند: شکوفایی جلبکی یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیتی انفجارگونه گروهی از جلبک‌ها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه می دهد: در این پدیده مقدار جلبک ها که به طور معمول حدود ۲۰۰۰ عدد در لیتر است موجب تغییر رنگ دریا شده و لذا رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ تبدیل می شود و از همین رو به آن «کشند قرمز»می ‌گویند.

مسیح اذعان می کند: در این راستا دو عامل اصلی در افزایش این جلبک‌ها که به فیتوپلانکتون‌ها معروف هستند موثرند که شامل افزایش دما و مواد مغذی به ویژه مواد فسفردار و نیترات است.

وی بیان می کند: تخلیهٔ پساب‌های صنعتی و خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی چون نیترات‌ها و فسفات‌ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آن‌ها می‌شود.

وی می افزاید: همچنین تناوب تابش ابر- آفتاب و بارندگی کمک به سزایی در رشد این موجودات می‌کند و وزش طوفان و گردوغبار از طرف بیابان‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن‌دار می‌شود.

مرگ آبزیان

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند ادامه می دهد: متاسفانه این روند باعث تخریب آبشش ماهی‌ها می‌شود و یا با مرگ این فیتوپلانکتون‌ها، باکتری‌های تجزیه کننده بقایای مرده این فیتوپلانکتون‌ها اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و کمبود شدید اکسیژن شده و در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود.

وی با ابراز تاسف اظهار می کند: متاسفانه در طی سال های اخیر پدیده کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان خسارات بسیاری به ماهیگیران زده‌است.

وی عنوان می کند: متاسفانه جدا از بروز پدیده کشند قزمزحجم بالایی از فاضلاب و زباله ها بویژه زباله های مثل پلاستیک و آهن و عفونی که از خورها به دریا می رود بطور مستقیم بر روی آبزیان و حتی آب دریا اثر می گذارد و ضمن سیار بودن مواد پلاستیکی بر روی آب، موجودات دریایی به خیال اینکه طعمه است می خورند و دچار خفگی و از بین رفتن می شوند.

وی تاکید می کند: در این راستا ضروری است که وزارت نیرو به موضوع پساب و فاضلاب بندرعباس ورود کرده و با اختصاص اعتبار کافی، برای همیشه این مسئله را حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.