مشهد-نماهنگ «صبح پیروزی۲» چند روز پس از پیروزی جبهه مقاومت بر فتنه تکفیری داعش، اتفاق قابل توجهی بود که حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برای ساخت و انتشارش پیش قدم شد.

جای خالی مارش پیروزی برای جبهه مقاومت

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرور هادیان: رئیس جدید حوزه هنری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما در همین خصوص می‌گوید: این نماهنگ که با صدای «محمد گلریز» هنرمند متعهد کشورمان تولید شده با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه امام رضا (علیه‌السلام) به ثمر رسید.

 واکنش سریع هنرمندان انقلابی به حماسه‌های ملی

میثم مرادی بیناباج در ادامه می‌افزاید: در حافظه مردم ما، رویدادهای حماسی و ملی با ملودی سرودهای حماسی نقش بسته است. سرودهایی که هنوز بعد از گذشت چند دهه برای همه ما آشنا و غرورآفرین و خاطره‌انگیز است. سرودهایی چون «برخیزید؛‌ای شهیدان خدایی»یا «آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» و...


وی خاطرنشان می‌سازد: یکی از کارکردهای هنرمندانِ باورمند به مردم، واکنش به موقع به رخدادها و حماسه‌های ملی است. آثار هنرمندانی که در بستر وقایع اثرگذار تاریخی با احساسات عمومی برآمده از حماسه‌سازی‌ها همراه می‌شود، مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد. حتی اگرگاه به دلیل سرعت در تولید و پرداخت هنری به پختگی لازم نرسد، ولی اثر خود را خواهد گذاشت و در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

جای خالی مارش پیروزی جبهه مقاومت

مرادی بیناباج در ادامه توضیح می‌دهد: پس از چهار سال دفاع از حرم اهل بیت در سوریه و عراق، پیروزی جبهه مقاومت در برابر داعش، آن قدر اهمیت دارد که هنرمندان و نهادهای متولی امر فرهنگ و هنر، مارش پیروزی را در پاسداشت از مجاهدت دلاورانه مدافعان حرم بنوازند، اما متأسفانه با توجه به وعده چند ماه پیش سردار قاسم سلیمانی مبنی بر نابودی داعش، شاهد بودیم که هیچ اقدام ارزنده هنری برای روز موعود و شادباش این پیروزی پیش‌بینی نشد.

خجسته باد این پیروزی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این باره بیان می‌دارد: یکی از راه‌های واکنش سریع به رخدادهایی اینچنین با زبان هنر، تولید، فراوری و بازنشر آثار هنری با استفاده از ظرفیت هنرمندان خلاق است. در همین راستا، پس از پیروزی بر جریان داعش، ملودی فاخر «خجسته باد صبح پیروزی» اثر استاد احمدعلی راغب که با صدای محمد گلریز بعد از فتح خرمشهر ساخته و منتشر شده بود را برای بازخوانی و بازتولید مجدد انتخاب کردیم.

تولید نماهنگ در کمتر از ۳۰ ساعت
مرادی بیناباج در ادامه تصریح می‌کند: بلافاصله با آقای محمد گلریز به عنوان خواننده اثر طرح موضوع شد و ایشان با استقبال از ایده ما به مشهد آمدند. از آن طرف با خانم رجایی نیز برای سرایش شعر جدید متناسب با این پیروزی اخیر صحبت شد و عملیات تولید قطعه صوتی و نماهنگ کار آغاز شد و کل فرایند تولید اعم از سرایش اثر، ضبط صدا، میکس و تنظیم نهایی و تولید نماهنگ در مجموع کمتر از ۳۰ ساعت با حضور هنرمندان جوان خلاق حوزه هنری استان به ثمر نشست.
وی با اشاره به این نکته که شاید از نظر برخی کارشناسان انتقادهایی به این کار ضرب العجلی وارد باشد، اما هدف ما خالی نماندن فضای رسانه‌ای از اثر مناسب حال و هوای این روزها و همراهی با احساسات مردم بود.

استقبال مردم

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با تأکید بر این نکته که این گونه تولیدات سریع، منافاتی با تولید آثار هنریِ با کیفیت در بستر زمان منطقی ندارد، اضافه می‌کند: طی همین چند روز اخیر که این نماهنگ در شبکه‌های تلویزیون و فضای مجازی پخش شد، خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی از مردم و کارشناسان دریافت کرده‌ایم.

سردار سلیمانی رستم امروز

وی با اشاره به غفلت جریان هنری از پرداختن به هنر و ادبیات حماسی می‌گوید: ادبیات امروز ما نیاز به ثبت و معرفی حماسه‌سازان این دوران دارد. شناخت فردوسی و اثر سترگ شاهنامه به عنوان بزرگ‌ترین منظومه حماسی جهان و بازخوانی مدل تولید و پرداخت هنری شاهنامه ضرورت امروز جامعه هنری است.
 مرادی با بیان این که فردوسی با بهره‌گیری از فولکلور و شخصیت‌های دوران خود به معرفی اساطیر و سرودن حماسه‌های غرورآفرین اقدام کرد؛ افزود: رستم زمان ما سردار سلیمانی است و اگر فردوسی امروز می‌بود از حماسه‌سازی‌های سردار سلیمانی و دلاوری لشکر فاطمیون و مدافعان حرم شاهنامه‌ای به یادماندنی می‌ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.