مشهد- ساختمان‌های نا ایمن در مشهد از زمانی مورد توجه واقع شد که موضوع آتش سوزی برج سلمان پیش آمد آن موقع حرف و حدیث‌ها در باره چگونگی مواجهه با آتش سوزی و ساختمان‌هایی که در معرض این آسیب هستند، زیاد بود و تیترهای مربوط به ایمن سازی تیتر اغلب رسانه‌ها شد.

مشهد آمادگی مواجهه با زلزله را ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری:حالا پس از آن حادثه تاکنون هر وقت بحث حادثه پیش می‌آید، در کنارش ایمنی ساختمان‌های مهم،برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه نیز به عنوان مکان‌های پر جمعیت مطرح می‌شود.
به دنبال تأکیدات مکرر آتش نشانی و شهرداری در خصوص اهمیت این موضوع به مالکان، اما هنوز هم نه تنها ساختمان‌های  بلند مرتبه تجاری و برج ها، بلکه حتی مالکان ساختمان‌های شخصی نیز به آن بی توجه هستند. در این شرایط چنانچه مشهد دچار بحران شود، به طور حتم با توجه به نبود امکانات لازم برای مقابله با حادثه هایی چون آتش سوزی و زلزله، باید منتظر خسارت‌های جانی و مالی قابل توجهی باشیم.
اخطار معاون دادستان مشهد پس از آتش سوزی فروشگاه عرضه کفش که روز دوشنبه ششم آذر ماه امسال در راستای هشدار به متخلفانِ بی توجه به ایمنی خودشان بود.
قاضی بخشی محبی در این خصوص به مجتمع‌های نا ایمن هشدار داد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی حکم تعطیلی و پلمب آن‌ها را صادر می‌کند.
وی تصریح کرد که چنانچه  شهرداری‌ها(آتش نشانی) به وظیفه خود در این خصوص عمل نکند، نقش تقصیر آن‌ها هم در حوادث آتی در نظر گرفته خواهد شد.

۳۲۰ مرکز تجاری بدون تأییدیه ایمنی در مشهد

حالا اگر چه آتش نشانی عنوان می‌کند تاریخ تأییدیه ایمنی  ۳۲۰ مرکز تجاری در مشهد گذشته است، اما یکی از مسئولان به خبرنگار ما می‌گوید که کل ساختمان‌های تجاری مشهد همین تعداد است. به عبارتی بهتر تمام ساختمان‌های تجاری مشهد بدون تأییدیه ایمنی هستند.
 با این حال مدیر بحران شهرداری مشهد و رییس شبکه آسیایی جامعه ایمن از اتفاقات ناخوشایند بیشتری پرده برمی دارد.
به گفته امیرعزیزی مشکل ما فقط ساختمان‌هایی مانند زیست خاور نیست، بلکه بازارهایی چون طلافروشان که در آن از وسایل پر خطر استفاده می‌شود، مانند بمب آتش زا هستند که چنانچه انفجاری رخ بدهد، تعداد کثیری از مردم با مصیبت مواجه می‌شوند.
مهندس عزیزی با اشاره به سایر اماکنی از این دست بیان می‌دارد: باید به این ۳۲۰ مورد، اماکن مسکونی با تعداد واحدهای بالا و کلیه تکایا و حسینیه‌ها را نیز اضافه کرد که به کلی بدون حداقل‌های رعایت موارد ایمنی هستند.
وی اضافه می‌کند: در این بین متأسفانه مدارس غیر انتفاعی به عنوان محل هایی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان ساعاتی از روز را در آن می‌گذرانند نیز بدون استانداردهای ایمنی هستند.
وی  راهکار را درگیر کردن خودِ مردم در این مقوله می‌داند و در همین راستا به تشکیل «گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات» پرداخته است؛ چرا که معتقد است برای بالا بردن ایمنی شهر باید ابتدا مردم به این باور برسند که رعایت نکات ایمنی به نفع خودشان است.
او ادامه می‌دهد:این گروه‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند تا در صورت مواجهه با حوادث در قالب گروه‌های امداد و نجات به کمک مدیریت بحران بیایند.

آمادگی ۶۷ مجتمع تجاری، مسکونی و مساجد برای امداد و نجات

وی می‌گوید: تا کنون افراد ۶۷ مجتمع بزرگ تجاری،مسکونی و مساجد برای نام نویسی در این گروه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
به گفته او تا کنون برخوردهای قهری با مالکانی که موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، جواب نداده، اما توجیه گروه‌های داوطلبانه دوام اماکن، منجر به باز شدن ذهن آن‌ها و انتقال معلوماتشان به سایران شده و میزان همکاری شهروندان افزایش می‌یابد.
مهندس عزیزی حتی در اشاره به بازار پارچه فروشان، خاطر نشان می‌کند: در صورت پیشامد کوچک‌ترین حادثه، فرار از آن به لحاظ تخلیه ایمنی مالکان را دچار مشکل می‌کند.
وی تصریح می‌کند: حادثه فقط آتش سوزی نیست، بلکه باید بار دیگر یادآوری کنم مشهد روی هفت گسل قرار گرفته و در صورت بروز زلزله باید با کمترین امکانات بحران را مدیریت کنیم.
مدیریت بحران شهرداری مشهد، می‌افزاید: در مواجهه با گسل‌هایی که از وسط شهر مشهد می‌گذرند فقط ۱۴ سوله برای توزیع اقلام ضروری وجود دارد که توسط شهرداری ایجاد شده، در حالی که طبق تحقیقات با توجه به جمعیت شهر مشهد، نیازمند ۶۰ سوله هستیم.
او اظهار می‌دارد: توجه داشته باشید که اگر این هفت گسل که قابلیت فعال شدن دارند و پیش بینی شده که می‌توانند بین ۸/۶ تا ۳/۷ ریشتر زلزله را پدید آورند، می‌توانند در یک شهر ۳ میلیونی فاجعه به بار بیاورند.این در حالی است که ما حتی یک مرکز واحد کنترل مدیریت بحران در مشهد نداریم.

وی اذعان داشت: فناوری‌های نوین از جمله مواردی است که می‌تواند در مواجهه با زلزله به ما کمک کند و میزان خسارات را تخمین زده یا تجهیزات را به شکل هوشمندانه به مناطق مورد نظر بفرستد.

نبود نقشه خطرپذیری برای مشهد

وی اظهار می‌دارد: ما حتی نقشه خطر پذیری شهر مشهد را نداریم تا بدانیم ریسک‌های مشهد مانند مخازن سوخت کجاست یا کجا باید ایستگاه مترو بزنیم.
وی ادامه می‌دهد: این‌ها حرف‌های رؤیایی نیست، بلکه شرایط شهر مشهد ایجاب می‌کند به این حوادث به شکل کلان نگاه کنیم و توجه داشته باشیم که بحران واقعی تعادل این شهر را به هم می‌ریزد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.