مشهد- تا دیروز کودکان بیمار شهرمان فقط می توانستند به بیمارستان دکتر شیخ (بانو سرور) مراجعه کنند و از بهترین خدمات تخصصی وفوق تخصصی برخوردار شوند با این حال به دلیل فضای کوچک و نامتناسب با شمار مراجعان هر از گاهی مشکل نوبت دهی، ویزیت بیمار و نبود تخت خالی و... به وجود می آمد که نه تنها بیماران، بلکه پرسنل را نیز تحت تأثیر قرار می داد.

بیمارستان «اکبر» مشهد نیاز های تخصصی و درمانی کودکان را پاسخ داد

مهرداد طبسی - پروین محمدی:تا اینکه ایجاد یک مرکز درمانی مجهز برای کودکان در راستای گسترش بیمارستان دکترشیخ طراحی و به همت «بنیاد سرور» و مساعدت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد کلنگ «بیمارستان کودکان اکبر» در سال ۸۳ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در شهرک دانش و سلامت به زمین زده شد و پس از فراز و فرودهای فراوان (تحریم، تورم، تعطیلی و...) از سال ۸۹ دوباره کار ساخت آن به طور جدی و با کمک دیگر خیرین دنبال شد و در اردیبهشت سال جاری این مرکز درمانی، آموزشی، پژوهشی فوق تخصصی کودکان مطابق با استانداردهای جهانی مورد بهره برداری قرار گرفت و امروز مجهزترین مرکز درمانی اطفال در شهر مقدس مشهد به کودکان بیمار و زائران کوچکی که به قصد «شفا» و درمان از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه به مشهد و پابوس امام مهربانیها میآیند، بهترین و کاملترین خدمات درمانی را ارائه می دهد.

برای آشنایی بیشتر با امکانات این مرکز درمانی فوق تخصصی کودکان به بیمارستان «اکبر» واقع در بلوار شهید کاوه منطقه ذکریا می رویم و با دکتر علی خاکشور رئیس این بیمارستان گفت وگو می کنیم:
این متخصص کودکان و استادیار دانشگاه با بیان اینکه «بیمارستان کودکان اکبر» با مساحت ۱۰ هکتار از زمین های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و زیربنای ۲۲ هزار مترمربع در ۶ طبقه با ۹ بخش تخصصی جراحی، روماتولوژی، نفرولوژی، آلرژی و ایمونولوژی، گوارش، عفونی، غدد، اورژانس، آی.سی.یو و بخشهای جانبی و پاراکلینیک، آزمایشگاه، داروخانه شبانه روزی، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، بخش آندوسکوپی کودکان مجهز به تمام وسایل در حال حاضر با ۱۶۰ تخت فعال پذیرش بیمار دارد، خاطرنشان کرد: تختهای مصوب این بیمارستان ۲۵۰ تخت است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد و بخش اعصاب کودکان نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پذیرش ۴۰۰۰ کودک بیمار در یک ماه

وی با اشاره به پذیرش ۴۰۰۰ کودک بیمار در مدت یک ماه افزود: روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ بیمار بستری و ترخیص می شوند و به ۱۵۰ بیمار سرپایی نیز خدمات لازم ارائه می گردد و با اینکه هفت ماه بیشتر از افتتاح این بیمارستان نمی گذرد، اکنون ضریب اشتغال تخت ۱۰۰ درصد است و فضای کافی در اختیار داریم، اما با این روند در آینده نزدیک با کمبود فضا روبه رو خواهیم شد.

تنهامرکز جراحی اطفال در شرق کشور
دکتر خاکشور با اشاره به اینکه «بیمارستان اکبر» تنها مرکز جراحی اطفال شرق کشور است، اظهار داشت: روزانه ۳۵ تا ۴۰ عمل جراحی در این بیمارستان انجام میشود که با وجود هشت اتاق عمل و یک اتاق عمل اورژانس قابلیت گسترش به ۷۰ تا ۸۰ عمل را دارد. افزون بر آن، کلینیک شکاف لب و کام نیز در این مرکز راه اندازی شده که گام بزرگی در راستای رفع مشکل این کودکان معصوم خواهد بود، زیرا علاوه بر کودکان بیمار خراسانی، بیماران زیادی هم از استان های همجوار و کشورهای همسایه به این بیمارستان مراجعه می کنند.

راه اندازی بخش ترومای کودکان ضروری است

وی از نصب سی.تی اسکن و ام.آر.آی در این بیمارستان خبر داد وتصریح کرد: با توجه به تصادفات و حوادث و سوانحی که برای کودکان اتفاق میافتد، بیشتر دنبال ترومای جراحی (متمرکز) و سی.تی اسکن هستیم تا افزون بر امکانات موجود، تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل و پاراکلینیک را تأمین نماییم که خوشبختانه براساس قول وزارت بهداشت به زودی سی.تی اسکن و ام.آر.آی نصب خواهد شد.

نیرو کم  داریم

دکتر خاکشور به کمبود نیرو نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با اینکه ۴۵۰ نیرو لازم داریم، مجوز استخدام و به کارگیری نیرو نداریم، از این رو با روند رو به رشد مراجعان و بیماران باید در اندیشه راهکار مناسب برای تأمین نیروی مورد نیاز باشیم که البته مجوز استخدام نیز نیاز به منابع مالی دارد.

بیمارستان دکترشیخ همچنان فعال است

وی از فعالیت بخش های هماتولوژی، نفرولوژی و جراحی انکولوژی در بیمارستان دکترشیخ خبر داد و گفت: فعلاً این بخش ها همچنان در بیمارستان دکتر شیخ مانند گذشته فعال است و همچنین دندانپزشکی ویژه کودکانی که به داروی بی حسی آلرژی دارند و نیازمند خدمات خاص دندانپزشکی هستند، در بیمارستان شیخ انجام می شود. از این رو تمام تلاش ما بر این است که همه امکانات برای درمان کودکان در مشهد مهیا باشد تا نیازی به اعزام بیمار به مراکز دیگر نباشد، با این حال ممکن است در بیمارستان تازه تأسیس مشکلاتی هم وجود داشته باشد که بتدریج رفع خواهد شد و خدمات درمانی این مرکز قابل مقایسه با مراکز دیگر نخواهد بود.

کمبود منابع و نیرو یک مشکل مشترک

دکتر علیرضا سبزواری فلوشیپ بیهوشی و معاون درمان بیمارستان اکبر نیز در ادامه اظهار داشت: مشکلات موجود در این بیمارستان به مشکلات کل کشور بستگی دارد که کمبود منابع و نیروی انسانی نیز یک مشکل مشترک در تمام سازمانهاست، ولی تلاش خواهیم کرد تا نیروی مورد نیاز را جذب کنیم.

خیرین راه خود را ادامه دهند

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد تومان هزینه تجهیزات از سوی دانشگاه بوده یادآور شد: هنوز هم تجهیزاتی مورد نیاز است که به بودجه و اعتبار نیازمند است، بنابراین خیرین باید آستین ها را بالا بزنند چون حضور خیرین موجب برکت می شود و در صورت مشارکت خیرین می توانیم زودتر به تکمیل تجهیزات و کاستی ها بپردازیم.
وی ایجاد همراه سرا خارج از بیمارستان را ضروری دانست و تصریح کرد: با فرا رسیدن زمستان و فصل بارندگی نیاز مبرمی به همراه سرا داریم، زیرا مکانی برای استقرار همراهیان بیمار در اولویت است افزون بر آن نمازخانه، سالن انتظار و سرویس بهداشتی عمومی نیز برای این مرکز درمانی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.