ترامپ رئیس جمهور تند مزاج آمریکا پنج ماه پیش گفته بود؛ حتی اگر کره شمالی یکبار دیگر ما را تهدید کند با خشم و آتش روبرو می شود. اما حالا بعد از بارها موشک پرانی پیونگ یانگ تازه می گوید، این مساله ای است که ما به آن رسیدگی می کنیم. این درحالی است که بسیاری از متحران امریکا از این سخن ترامپ برداشت تهدید نظامی جدی می کردند. هرچند که این آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به گفته کره جنوبی بزرگترین آزمایش موشکی پیونگ یانگ تا کنون محسوب می شود، اما این آزمایش هسته ای بزرگ نه تنها خشم و آتش آمریکایی ها را بر نیانگیخت که حتی آنها را به آمدن پشت میز مذاکره و درخواست رسمی از کیم جونگ اون برای پذیرش مذاکرات واداشت.

آمریکا، گرفتار در گرداب کره شمالی

قدس آنلاین- کره شمالی در ماه های اخیر با تهدیدهای روزافزون نیروهای نظامی خارجی در نزدیکی مرزهای خود و شدت گرفتن حملات لفظی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روبرو است.

واشنگتن و متحدانش که نقش بسزایی در افزایش تنش ها در شبه‌جزیره کره دارند، همواره توقف آزمایش های هسته ای کره شمالی را خواستارند، اما پیونگ یانگ بارها تاکید کرده ­تا زمانی که آمریکا و متحدانش به تهدیدهایشان ضد کره شمالی ­­ادامه دهند، این کشور نیز به تقویت توانمندی های نظامی و توانایی حمله پیش دستانه خود ادامه می دهد

ساعاتی پس از دریافت سیگنال‌های هشدارآمیز توسط ژاپنی‌ها، کره شمالی موشک بالستیک جدیدی شلیک کرد.پنتاگون با تأیید نسبی این خبر گفته «احتمالاً یک موشک از کره شمالی پرتاب شده استدولت ژاپن  نیز از دریافت سیگنال‌های رادیویی جدیدی خبر داده بود که گفته می‌شد نشان‌دهنده احتمال آمادگی کره شمالی برای پرتاب یک موشک بالستیک جدید است.

روابط سرد کره شمالی و آمریکا از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، رو به تنش گذاشتترامپ برای نشان دادن قدرت نظامی کشورش، چند رزمناو و ناو هواپیمابر به آب‌های شرق آسیا اعزام کرد و حتی بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکایی را در نزدیکی سواحل کره شمالی به پرواز در آورد.کره شمالی در پاسخ به این اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی، هر از چندگاهی از پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک خبر می‌دهد.

در آخرین آزمایش موشکی در ۲۴ شهریور ماه، کره‌ای‌ها یک فروند موشک بالستیک را از روی سرزمین‌های شمالی ژاپن رد کردند و پس از سپری شدن ۳۷۰۰ کیلومتر، آن را در دل آب‌های اقیانوس آرام فرود آوردند.

در پی این اقدام، ژاپنی‌ها نشست فوق‌العاده امنیتی برگزار کرده و از ساکنان استان‌های شمال شرقی خواستند که به پناهگاه بروند.

کاخ سفید: آماده مذاکره با کره شمالی هستیم!

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد: آماده مذاکره با کره شمالی هستیم ولی تا کنون این کشور هیچ جدیتی از خود نشان نداده است.او افزود: اقدام کره شمالی در شلیک موشک بالستیک نگران کننده و بیانگر جدی نبودن این کشور برای گفتگو است.هدر نائورت  با ناامید کننده خواندن آزمایش موشک بالستیکی کره شمالی گفت: دیپلماسی هنوز یک گزینه مطرح در این زمینه است.

چین برای شکستن ابهت امریکا از طریق کره شمالی تلاش می کند

بعد جلسه شورای امنیت و رای همه اعضا علیه کره شمالی این سوال مطرح است که چرا چین به قطعنامه اخیر ۲۳۷۱ شورای امنیت ضد کره شمالی رای مثبت داد. با توجه به اینکه پکن و پیونگ یانگ متحد راهبردی هستند برخی انتقادات چین از کره شمالی در مورد ادامه آزمایشهای موشکیش  و متقابلا هشدار پیونگ یانگ به پکن در این خصوص را نوعی جنگ زرگری به منظور کاستن از فشارهای آمریکا بر چین تلقی می کنند. واشنگتن اخیرا نظریه "مسولیت پذیری" چین در برابر کره شمالی را مطرح کرد و در تلاش است تا چین را رو در روی کره شمالی قرار دهد. دولت پکن نیز بارها ضمن انتقاد از نظریه مسئولیت پذیری آمریکا وانمود می کند که پکن هم به برنامه های موشکی کره شمالی انتقاد دارد. رای مثبت چین به قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا در شورای امنیت ضد کره شمالی که موجب ذوق زدگی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز شد در همین راستا قابل ارزیابی است برخی تحلیلگران براین اعتقادند که چین از طریق کره شمالی در حال شکستن ابهت و اقتدار آمریکا است. آنان بر این باورند پکن و پیونگ یانگ برنامه  تحقیر و به سخره گرفتن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را  به نمایش گذاشته اند و چین درصدد است به آمریکا نشان دهد که دیگر از قدرت گذشته برای دست زدن به هر کاری بخصوص در شرق آسیا برخوردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.