سرمایه‌گذاری روی سلامت جوانان در محیط‌های آموزشی و خارج از آن، به عنوان یکی از مهم‌ترین مداخلات نظام‌ سلامت در کشور مطرح است

چالش‌های پیش روی بسته‌ سلامت جوانان ایرانی

قدس آنلاین- سرمایه‌گذاری روی سلامت جوانان در محیط‌های آموزشی و خارج از آن، به عنوان یکی از مهم‌ترین مداخلات نظام‌ سلامت در کشور مطرح است، به همین منظور چندی پیش بسته سلامت جوانان با توجه به ابعاد مختلف سلامت یعنی سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تدوین گردید.

اقدام مهم طرح تحول سلامت برای جوانان

دکتر گلایل اردلان، رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت در خصوص بسته سلامت جوانان به خبرنگار ما می‌گوید: سلامت یکی از نیازهای اولیه و حقوق اساسی افراد جامعه، بویژه جوانان است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت فراتر از نداشتن معلولیت و بیماری و شامل رفاه کامل جسمانی و اجتماعی است؛ طرحی که سبب شد به جوانان که بخش مهمی از جامعه ایرانی هستند توجه شده و پس از تشکیل اداره سلامت جوانان در سال ۱۳۹۳ اولویت‌های سلامت در این گروه سنی مورد واکاوی قرار گیرد. از مهم‌ترین این اقدامات، تدوین بسته‌ای برای اولویت‌های سلامت در این گروه سنی است.

وی می‌افزاید: در این بسته خدمت، مواردی مانند ارزیابی سلامت جسمی، روانی، مصرف دخانیات، رفتارهای تغذیه‌ای نامطلوب، بی‌تحرکی، بیماری‌های مزمن غیرواگیر، سوء مصرف مواد مخدر و رفتارهای مخاطره‌آمیزی که ممکن است بین آن‌ها ایجاد شود، بررسی می‌شود. علاوه بر آن، عوامل خطر توسط دو سطح پزشک و غیر پزشک ارزیابی و تدوین شده و اقدامات و پیگیری‌های مورد لزوم با گروه‌های علمی، تدوین و در این بسته‌ها به آن پرداخته می‌شود.

اردلان با اشاره به اینکه بسته سلامت جوانان همان بسته ارائه خدمت است، بیان می‌کند: این بسته که بخشی از طرح تحول سلامت بوده در دانشگاه‌هایی که تحت پوشش وزارت بهداشت هستند در حال اجراست، به همین منظور جوانانی که در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هستند در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت به ارزیابی وضعیت سلامتی‌شان پرداخته و مطابق با مواردی که به دست می‌آید در موردشان اقدامات لازم توسط روان‌شناسان، پزشکان خانواده و سایر گروه تیم سلامت انجام می‌شود. در این پایگاه‌ها به گروه‌های سنی جوانان، دانشجویان و سربازان خدمات رایگان ارزیابی سلامت مانند کنترل قد، وزن، فشار خون و خطرسنجی ابتلا به برخی بیماری‌ها ارائه می‌شود.

بسته سلامت جوانان ایرانی و مشکلات پیش روی

رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت مشکلات عمده اجرای این طرح را سالم پنداری جوانان می‌داند و می‌گوید: در این گروه سنی، بیشتر جوانان خود را سالم دانسته و البته آن‌ها سالم هم هستند، اما برای حفظ سلامت و ارتقای آن نیاز به برخی مشاوره‌ها دارند، بخصوص درباره مسائل روانشناختی و سلامت رفتاری بین خود و اجتماع. در صورتی که این گروه کمتر از سایر گروه‌های سنی به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، به همین منظور تلاش می‌کنیم از گروه‌های در دسترس برای رساندن پیام‌هایمان به آن‌ها استفاده کنیم.

وی تشریح می‌کند: به طور نمونه سعی کرده‌ایم که فراخوان‌هایمان را در دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها یا واحدهای نیروهای مسلح به اطلاع جوانان برسانیم. در ایام خاص مانند عزاداری‌های مذهبی از تکایا و مساجد و از طریق تیم سلامت این کار انجام می‌شود.

اردلان مشکل دیگر پیش روی اجرای این طرح را ناهماهنگی با جوانان اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: از عللی که جوانان کمتر از این طرح استفاده می‌کنند همزمانی ارائه خدمت با ساعت کار یا حضور آن‌ها در مراکز تحصیلی است. برای رفع آن نیاز است هماهنگی بین بخشی انجام و مشکل را مرتفع کنیم. مشکلاتی که در سایر گروه‌های سنی هم ممکن است وجود داشته باشد و به مرور در طرح تحول سلامت حل خواهد شد.

رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت به جوانان زلزله زده غرب کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: توسط همکارانی که در کرمانشاه داریم، جوانانی که بر اثر زلزله خانواده خود را از دست داده، نیاز به خدمات بهداشت روان داشته یا خودشان دچار آسیب جسمی شده و نیاز به دریافت خدمات سلامت جسم دارند، شناسایی کرده‌ایم؛ به این افراد آسیب‌دیده و والدین آن‌ها خدمات سلامت روان و جسم در بیمارستان‌ها ارائه خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.