در روزهای اخیر موضوع فیلتر شدن برخی از پیام رسان ها و اپلیکیشن‌های خارجی مثل تلگرام یک بار دیگر در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی کشور به یک بحث فراگیر بدل شده و حتی نام اپلیکیشن‌های داخلی مثل سروش و گپ و برخی پیام‌رسان‌های خارجی مانند ویسپی نیز به عنوان جایگزین‌های بالقوه تلگرام مطرح می‌شود.

برای مهاجرت از «تلگرم» آماده باشید!

قدس آنلاین- در روزهای اخیر موضوع فیلتر شدن برخی از پیام  رسان ها و اپلیکیشن‌های خارجی مثل تلگرام یک بار دیگر در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی کشور به یک بحث فراگیر بدل شده و حتی نام اپلیکیشن‌های داخلی مثل سروش و گپ و برخی پیام‌رسان‌های خارجی مانند ویسپی نیز به عنوان جایگزین‌های بالقوه تلگرام مطرح می‌شود.

* کسی شفاف حرف نمی‌زند

اختلال موقت در این پیام رسان در هفته‌های اخیر نیز به شایعات در این باره دامن زده است. با این حال وزیر ارتباطات در گفت و گو با قدس تأکید کرد که تا کنون هیچ بحثی درباره فیلتر شدن این پیام رسان مطرح نشده است.

این در حالی است که هفته گذشته امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از امکان بسته شدن برخی از پیام رسان‌ها سخن گفت و تأکید کرد حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و تبیین آثار استفاده از برخی پیام رسان‌ها، مورد توجه است؛ به طوری که مردم بتوانند با حضور در این پیام رسان‌ها در چارچوب ضوابط، استفاده درستی را داشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اما گفته است فعلاً مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی در دستور کار نیست، اما این جمله معنادار را هم به سخنانش اضافه کرده است که همه کانال‌ها و شبکه‌هایی که به طور غیر رسمی با بهره‌گیری از نرم افزارهای خارجی در کشور فعال هستند، حتماً در کنار آن، از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی نیز استفاده کنند.

* وزیر ارتباطات: از ما نپرسید!

در همین حال برخی رسانه‌ها از فراخوان محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به مدیران برخی پیام‌رسانهای داخلی و مذاکره با آنان خبرداده و گفته‌اند که وی در این جلسه از حمایت همه‌جانبه از هر پیام‌رسانی سخن گفته که قدم بلند جذب کاربران داخلی را برداشته و بتواند بخش قابل توجهی از کاربران تلگرام را به کاربران خود اضافه کند. با این وصف در ظاهر هیچ دستگاه و مسئولی مایل نیست رُک و شفاف درباره سرنوشت پدیده‌ای فراگیر به نام تلگرام حرف بزند.

وزیر ارتباطات در گفت وگو با قدس نیز در پاسخ به این پرسش که «آیا قرار است برای تلگرام اتفاقی بیفتد» همین رویکرد را در اظهار نظر در پیش گرفت و گفت: «از ما که نباید بپرسید! ما فقط مجری هستیم و تصمیم‌گیری در این باره با ما نیست. باید از کسانی که اظهار نظر می‌کنند، سؤال کنید».

آذری جهرمی در عین حال افزود که تاکنون تصمیمی (برای فیلتر شدن تلگرام در دستگاه‌های مسئول) مطرح نشده که درباره آن بحث بشود.

وزیر ارتباطات البته واکنش دیگری هم به داغ شدن این بحث در رسانه‌ها داشت و گفت: این یک داستانی است که هر روز در کشور، ذهن مردم را به هم می‌ریزند که امروز می‌خواهد این اتفاق بیفتد و فردا فلان اتفاق. این بازی کردن با روح و روان مردم است. اگر نظام به این جمع بندی برسد که اتفاقی باید (در مورد تلگرام) بیفتد، روال و چارچوب قانونی دارد. با مصاحبه و صحبت که اتفاقی نمی‌افتد.

* تلگرام در همه موارد همکاری نمی‌کند

آذری جهرمی درباره اینکه «نتیجه مکاتبات او با مدیر تلگرام به کجا رسید و مدیران این شرکت به خواست وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی برای ثبت این اپلیکیشن در ایران و تمکین به قوانین کشور میزبان (ایران) تن داده‌اند یا نه» به قدس گفت: تا کنون تلگرام همکاری که با ما داشته در پنج مصداق بوده و در همه مصادیق مد نظر ما همکاری لازم را ندارد. اما مصادیقی را که پذیرفته و در ترم شیت خودش قرار داده را رعایت می‌کند، ولی در بقیه موضوعات از مقررات ما تبعیت ندارد.

وزیر ارتباطات درباره مباحثی که حول اپلیکیشن‌های جایگزین مثل ویسپی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده هم دیدگاه قابل توجهی را مطرح کرد و گفت: نحوه مطرح کردن این اخبار و موضوعات نشان می‌دهد کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خیلی با این حوزه آشنا نیستند. مگر ما برای مردم تصمیم می‌گیریم که چه ابزارک‌ها و اپلیکیشن‌هایی استفاده کنند؟ در عرصه رقابت عرضه کنندگان خدمات مختلف باید توانمندی خود را عرضه کنند تا مردم انتخاب کنند. اینکه ما به مردم بگوییم از فلان اپلیکیشن استفاده کنید قطعا ًنتیجه عکس دارد.

* بسته شدن تلگرام قطعی است

اما روح‌الله مؤمن نسب، کارشناس و تحلیلگر فضای مجازی نظر دیگری دارد و معتقد است که عده‌ای می‌خواهند با بسته شدن احتمالی تلگرام، ویسپی را جایگزین آن کنند، در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی باید جایگزین تلگرام شوند.

مؤمن نسب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طبق برخی اظهار نظرها، بسته شدن تلگرام قطعی است و تلگرام تا دوماه آینده کاملاً مسدود خواهد شد و این طور که به نظر می‌رسد، برخی با داغ کردن شایعات و برجسته کردن نرم افزار ویسپی، قصد دارند آن را جایگزین تلگرام نمایند.

وی افزود: همان طور که اطلاع دارید سرور تلگرام در خارج از کشور است و اساساً مربوط به صهیونیست‌هاست. این پیام‌رسان موفق شده کاربران زیادی را از کشور ما جذب کند و در سامان یافتن عملیات‌های تروریستی، ترویج فحشا و مسائل غیر اخلاقی سهم زیادی داشته است. تلگرام چون از قوانین کشور ما تبعیت نمی‌کند، مسلماً نتوانسته‌اند جلوی این مسائل و نفوذ از طریق تلگرام را بگیرند. از سویی چون این شبکه اجتماعی از کشور ما مجوز نگرفته، مالیات و عوارض هم نمی‌دهد و از قوانین ما هم که تبعیت نمی‌کند، بنابراین تصمیم بر این شده است که تلگرام مسدود شود و نرم افزارهایی مثل سروش، گپ، بله و... که ایرانی هستند و در ایران تولید و پشتیبانی می‌شوند، جایگزین آن شوند. این نرم‌افزارها تحت قوانین ایران کار می‌کنند و مشکلات محتوایی و فرهنگی کمتری نسبت به تلگرام دارند و هزینه کمتری را در کشور برای مردم ایجاد می‌کنند؛ به این دلیل که سرورشان در داخل کشور است و تحت نظارت هستند. اما در این بین برخی به دلیل منافعی که دارند بر آن شده‌اند که حالا که تصمیم بر مسدود شدن تلگرام شده است این جابه‌جایی پیام‌رسان در ایران به سمت نرم افزارهای دو ملیتی و چند ملیتی برود و فضای‌ای تی ما را به سمت این نوع شرکت‌ها ببرند. آن‌ها حتی در این زمینه رایزنی‌هایی نیز کرده‌اند که این موجب می‌شود نرم افزارهای داخلی رونق نگیرد.

* همیشه پای دلال‌ها در میان است

این تحلیلگر و کارشناس فضای مجازی منافع سیاسی و اقتصادی را عامل حمایت از نرم‌افزارهای خارجی دانست و خاطرنشان کرد: منافع سیاسی به این دلیل که با نرم‌افزارهای دوزیست و دوملیتی می‌توانند برای مسائل قانونی، خودشان را متعلق به آن کشور ثالث بدانند و خودشان را از مقررات داخلی مبرا کنند و تخلفات را با نام آن کشور و از طریق شخصیت خارجی آن، انجام دهند. از نظر اقتصادی هم این نرم افزارها از پهنای باند بین المللی و اینترنت خارجی استفاده می‌کنند که هزینه استفاده از اینترنت خارجی سه برابر نرم افزارهای داخلی است و دلالانی نیز در این بین سود می‌برند. ولی به طور کل مردم اگر خواستار کیفیت و امنیت و سرعت بالاتر و قیمت پایین‌تر هستند، باید از نرم افزارهای داخلی استفاده کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.