اظهارات اخیر رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس مبنی بر ورود روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور نشان میدهد که «رشته قاچاق» با وجود کاهش تقریباً ۵۰ درصدی به ادعای دولت، همچنان «سر دراز» دارد.

مبادی رسمی، دروازه اصلی قاچاق کالا

قدس آنلاین- اظهارات اخیر رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس مبنی بر ورود روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور نشان میدهد که «رشته قاچاق» با وجود کاهش تقریباً ۵۰ درصدی به ادعای دولت، همچنان «سر دراز» دارد.

امیر خجسته معتقد است با توجه به این حجم عظیم از واردات قاچاق و همچنین دستگیری اعضای باندی که طی دو سال، ۱۱۲۴ کانتینر قاچاق به کشور وارد کردند، بیانگر این است که اولاً اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ورود این کالاها از مبادی رسمی واقعیت ندارد و ثانیاً کرباسیان «هیچ اطلاعی از واقعیتهای موجود ندارد».

وی با استناد به سخنان پیشین کرباسیان که حجم واردات قاچاق از مبادی رسمی را ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود، میگوید: قطعاً این حجم سنگین قاچاق از طریق کولهبران به کشور وارد نمیشود. به باور وی قاچاق موجب شده نتوانیم برخی شغل‌های فعلی را تثبیت کنیم؛ مثلاً وقتی واردات زیادی از کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت چینی به کشور صورت می‌گیرد که ارزان هم به فروش می‌رسند، دیگر تولید داخلی بدون تقاضا بهصرفه نخواهد بود.

خجسته اضافه میکند: اگرچه از سوی دولت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز دستگاه‌های نظارتی، جلساتی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار می‌شود، اما مهم آن است که این مبارزات در میدان عمل دیده شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا دست افراد ذی‌نفوذ از این بازارها کوتاه شود.

به گفته وی خروجی کاهش ۵۰ درصدی آمار قاچاق نامشخص است و باید بهطور قاطع با این معضل مبارزه کرد؛ چرا که موجب نابودی اشتغال و تعطیلی کارخانجات شده است و باید معلوم شود چه افرادی پشت این ماجراها هستند، بنابراین یکی از اولویتهای مهم فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی را پیگیری موضوع قاچاق و واردات کالاهای غیرقانونی به کشور باید دانست.

قاچاق ۱۵تا۲۰ میلیاردی

حجم فعلی قاچاق از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده میشود و اظهارات رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در خصوص مبادی مختلف آن تا حدود زیادی به نظرات فعالان بخش خصوصی نزدیک است؛ اینکه قطعاً عمده قاچاق نه از طریق کولهبران و از مسیرهای ناهموار، بلکه از طریق مبادی رسمی به کشور صورت میگیرد و کاهش ۵۰ درصدی آمار لزوماً به معنی خلاصی تولید داخلی از رکود و نابودی نشده است.

ضرورت کنترل دقیق شبکه توزیع همانند گمرکات، تجهیز تمامی مبادی رسمی به ایکسری جهت کنترل همه جانبه واردات و کاهش کماظهاری، عدم اظهار و جاسازی این کالاها را مورد تأکید قرار میدهند و باور دارند در خصوص مبارزه با قاچاق به اندازه کافی قانون و ابزار وجود دارد، اما شیوه اجرا و بهرهگیری از این ابزارها تاکنون ناکارآمد بوده و محیطی امن و بدون اضطراب برای قاچاقیان فراهم کرده است.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به خبرنگار ما میگوید: مرجع رسمی اعلام آمار قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، اما قطعاً این کالاها از سه مبدأ به کشور وارد میشود: مبادی رسمی که عمده قاچاق از این محل و با کماظهاری، عدم اظهار و یا جاسازی کالاها انجام میشود، مجاری غیررسمی مانند بنادر و فرودگاه‌های بدون گمرک رسمی و اسکلههای غیرمجازی که هیچ حساب و کتابی بر واردات و حتی صادراتشان ولو در حوزه کالاهای مجاز حاکم نیست و در نهایت مبادی کولهبری که به دلیل نظارت و مراقبت زیاد، حداکثر ۳۰ درصد کل قاچاق کشور به صورت محدود از این محل انجام میشود.

آرمان خالقی با بیان اینکه کالاهای حجیم قطعاً از مبادی رسمی به کشور وارد میشود و در این زمینه نباید دنبال ردپای کولهبران بود، ادامه میدهد: دلیل و ریشه این حجم از قاچاق را باید در تعیین تعرفههای غیردقیق دانست که بیش از آستانه تحمل بازار است و بالا رفتن قیمت تمام شده برای واردات رسمی را در پی دارد، بنابراین قاچاق به صرفه میشود که این امر به معنای استفاده نکردن از ظرفیت قانونی موجود است؛ قانون و تعرفههایی که در نگاه اول برای حمایت ازتولید وضع میشوند، اما چون اشتباه و غیردقیق هستند بیش از پیش به تولید ملی ضربه میزنند.

 قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان میسازد: ما هم ظرفیتهای خوب قانونی داریم و هم با نیروهای انتظامی، توان مبارزه با قاچاق و قاچاقچی را داریم، اما بنا به ملاحظاتی این کار انجام نمیشود. یکی از این ملاحظات به کولهبران مربوط است؛ چرا که این‌ها با مخاطرات زیاد، در حد کسب درآمد کم برای امرار معاش کالا قاچاق میکنند که این بخش قابل هضم است، اما به هیچ وجه قاچاق از مبادی رسمی قابل هضم نیست و مبنای مصلحتی ندارد.

خالقی میگوید: اگر گمرکاتی که ایکسری ندارند را به این سیستم مجهز کنیم و از محل درآمدهای همین گمرکات زمینه کنترل بهینه کالا را فراهم آوریم و سپس به فکر استفاده از عوارض گمرکی در دیگر زمینهها باشیم، همچنین با تعیین جایزه برای کشف قاچاق در نیروی انتظامی و مأموران گمرکات و دیگر بخش‌ها، کاهش قاچاق به کشور امکانپذیر است. وی تأکید میکند: قاچاقچی با خود فساد اداری، رشوه و تهدید کارشناسان و مأموران گمرک را به همراه دارد.

خالقی ادامه میدهد: برای جلوگیری عملی از قاچاق باید تلاش کرد کالای قاچاق حتی پس از ورود، به آسانی به دست مصرفکننده نرسد و فروش اینترنتی و فیزیکی آن در واحدهای صنفی کوچک و بزرگ مقدور نباشد که این امر کاملاً مقدور است و اگر فاکتور صادر شود، میتوان براحتی واحد متخلف را بست و یا لغو پروانه کرد.

وی معتقد است اگر مجلس قانون نصب صندوق‌های مکانیزه را با سرعت بیشتری و ظرف یکی دو ماه آینده تصویب کند، تمام تراکنش‌ها و معاملات ثبت میشود و کالای قاچاق جایی در بازار ندارد.

*قاچاق از مبادی رسمی

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات هم به خبرنگار ما میگوید: حجم کل واردات کشور ۵۰ میلیارد دلار است که اگر اظهارات مقامات را مبنا قرار دهیم، به طور متوسط حجم قاچاق معادل ۳۰ درصد واردات رسمی کشور است و این یعنی بنادر و مرزهای ما با آن تعامل دارند!

مسعود دانشمند اضافه میکند: اعطای معافیتهایی به برخی افراد مشکلزا شده و قاچاق از مبادی رسمی را در پی داشته است، البته تأکید میکنم این کار به صورت قانونی انجام نمیشود و شخصاً گمرک را مقصر نمیدانم؛ چرا که این معافیتها در قالب مدارکی به گمرک ارائه میشود!

وی حرکت به سمت شناسنامهدار کردن کالاهای وارداتی را در کاهش قاچاق مؤثر و راهی به سوی راه نیافتن کالا به بازار مصرف میداند. دانشمند خاطرنشان میسازد: باید کالای قاچاق را در جا معدوم کرد، نه اینکه دوباره به بازار برگرداند؛ چرا که قطعاً آثار منفی فروش این کالاهای مکشوفه برای اقتصاد کشور به اندازه کالای کشف نشده است و سهم تولید داخلی را از بازار میگیرد و برای مثال به تعطیلی کارخانجات نساجی و پوشاک میانجامد!

وی با بیان اینکه در دولت دهم حرکت خوبی در قالب ایرانکد و شبنم اما با شیوه غلط شروع شد، میگوید: با تقسیمبندی کالاها و کددار کردن آن براحتی میتوان مبدأ کالا، زمان توزیع و هر گونه اقدام رهگیرانه را اجرایی ساخت. البته این کار در تمام دنیا انجام شده تا قاچاقچی احساس کند، ممکن است براحتی شناسایی و تمام سرمایهاش بر باد رود، ضمن اینکه لازم است حمایتهای تعرفهای به ضد تولید ملی تبدیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.