رئیس جمهور با بیان اینکه علاقه‌مندیم با تمام کشورهای منطقه رابطه‌ای برادرانه داشته باشیم، گفت: اگر بعضی از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست و ما خواهان فاصله نبوده‌ایم.

روحانی در جمع مردم زابل:
اگر بعضی از کشورهای منطقه با ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جمع مردم استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان زابل با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم این استان، گفت: مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی همواره بار سنگین مسئولیت حراست از ایران و مرزهای شرقی کشور را بر عهده داشته اند.

وی افزود: اینجا سرزمینی است که حتی اسطوره های تاریخی ما به نام آن در تاریخ جای گرفته اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این سرزمین حامل پیام ایران و اسلام به شبه قاره هند بود، خاطرنشان کرد: دریاچه هامون بعنوان مرز آن زمان ایران بزرگ و شبه قاره هند یاد می شد و مردم همین دیار بودند که قند پارسی را به بنگاله بردند و فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان صادر کردند.

روحانی ادامه داد: گرچه به ظاهر سیستان و بلوچستان دارای تنوع مذهبی و قومی است اما همه مذاهب از یک درخت بنام اسلام، پیامبر عظیم الشان و قرآن مجید سرچشمه می گیرند. همه اقوام از ایران و ایرانیت سرچشمه می گیرند و افتخار ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این سرزمین، سرزمین بزرگان، علما، شهیدان بزرگ و سرزمین آیت الله عظمی سیستانی است که امروز بعنوان یک ملجاء برای شیعه، سنی و کرد در سرزمین عراق است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند او از نجف سخن می گوید؛ آن روزی که جان مردم کرد در خطر باشد و روزی که داعش و تروریسم استقلال کل عراق را تهدید می کنند به فرمان او مردم در برابر داعش قیام می کنند.

روحانی با اشاره به ایام هفته وحدت، تاکید کرد: حضرت محمد مصطفی(ص) پیامبری است که هرچه فخر و شرف مسلمانان دارند و هرآنچه جهان بشریت از علم و دانش و انسانیت دارد، در سایه دین متعالی او است که اشرف مخلوقات عالم است. امروز پیامبر رحمت، از هر زمان دیگر می تواند می تواند راهنمای انسان ها به سوی سعادت باشد.

افتخار ما آن است که وحدت و اتحادمان را حفظ کردیم

وی افزود: امروز در جایی زندگی می کنیم که افتخار ما آن است که وحدت و اتحادمان را حفظ کردیم. سیستان و بلوچستان با تمام تنوع، وحدت خود و مرزداری از ایران بزرگ و فرهنگ اسلام را حفظ کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان تمام جان و دلشان مالامال از عشق به اسلام و ایران است، خاطرنشان کرد: مردم این استان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی در زلزله غرب کشور هم حضور یافتند و به مردم کرمانشاه کمک کردند. وحدت مردم در حوادث غیرمترقبه نشان می دهد ایران متحد در شرایط حساس امروز منطقه، چگونه می تواند از پیچ تاریخی عبور کند.

روحانی ادامه داد: در ایامی که در عراق و سوریه و یمن دچار اختلاف بین اقوام و مذاهب و ترور و تروریسم هستیم، مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در سراسر کشور وحدت و ایمان خود را به خوبی حفظ کردند.

وی با اشاره به اینکه تروریست ها در همه جا بجز ایران عزیز رخنه کردند، خاطرنشان کرد: دلیل ناکامی جریان تروریسم، وحدت و ایمان مردم به اسلام با محبت اهل بیت بود؛ و همین اسلام را مردم به شرق جهان صادر کرده اند. هیچ گاه مردم این منطقه و این دیار فرصتی را برای تروریسم و خشونت فراهم نکردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز خوشحالیم که ملت های منطقه در کنار ارتش های خودشان و کمک کشورهای دیگر توانستند بر تروریست ها فائق آیند.

خوشحالیم که پایگاه های اصلی داعش در منطقه از بین رفته است

روحانی ادامه داد: نقشه شومی که آمریکا و اسرائیل برای این منطقه طراحی کرده بودند شکست خورد. بنا نبود تروریسم و داعش ظرف چند سال نابود شود، آن ها توطئه ای را برای کل خاورمیانه طراحی کرده بودند می خواستند تروریسم را از عراق و سوریه به کل آسیا انتقال دهند، تمدن اسلامی را از بین ببرند چهره اسلام را مخدوش کنند، اسرائیل را تقویت کنند، جای پای خود را ثابت کنند، اما مردم هوشیار و بیدار منطقه ما توانستند این توطئه را باطل کنند. امروز خوشحالیم که پایگاه های اصلی داعش در منطقه از بین رفته است امیدوارم روزی شاهد از بین رفتن اساس خشونت و تروریسم در منطقه باشیم.

راه نجات ما وحدت و برادری است

رئیس جمهور ادامه داد: راه نجات ما وحدت و برادری است، ما یک قبله، یک پیامبر، یک عید فطر، عید قربان، ماه رمضان و یک اخلاق داریم و آن اخلاق محمدی است. ما همه از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالت هستیم، ما همه در پی آن هستیم که کشور های اسلامی در کنار هم متحد باشند و ما همواره یار و یاور همه مسلمانان در سراسر این منطقه خواهیم بود.

بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان دو و نیم برابر ۴ سال قبل بود

وی ادامه داد: اما سیستان و بلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران، سرزمینی که توسعه شرق ایران از آن آغاز خواهد شد، دولت یازدهم همه تلاش خود را بر این قرار  داد که کمبود های انباشته تاریخی را تاحدی جبران کند. مقدار بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان دو و نیم برابر ۴ سال قبل بود این نشان می دهد ما از همه توان خود برای توسعه استان استفاده کرده ایم اما نیاز استان بسیار بیشتر است. در این سفر در جلسه وزرا مقرر شد، ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش هزار و سی و هشت میلیارد تومان اجرایی شود.

روحانی گفت: من سفر دولت دوازدهم و سفر استانی را از سیستان و بلوچستان آغاز کردم استانی که در مشارکت مردم در انتخابات ۹۶ در سطح بالای مشارکت بود. مردم با این حضور دین خود را نسبت به انقلاب اسلام و ایران ادا کردند.

ایجاد منطقه سیستان تحول بزرگ اشتغال و اقتصادی در این منطقه بوجود خواهد آورد

رئیس جمهور اظهار داشت: قول من به مردم زابل در سفر سال ۹۳  این بود که بتوانیم ۴۶ هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آبادکرده و در اختیار مردم قرار دهیم از این ۴۶ هزار هکتار ۱۰ هزار هکتارش آماده است از لحاظ برق رسانی در همین ایام ۱۵۰۰ هکتار برق رسانی خواهد شد و کارش را آغاز خواهد کرد. ان شا الله تا پایان سال ۱۰ هزار هکتار زمین فعال خواهد شد بقیه طرح هم در سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ فعال خواهد شد.تا تحولی بزرگ در کشاورزی منطقه آغاز شود خوشحالم این قول در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: ایجاد منطقه سیستان تحول بزرگ اشتغال و اقتصادی در این منطقه بوجود خواهد آورد.

روحانی ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد سیستان یک تحول بزرگ تجاری و اشتغال در این سرزمین به وجود خواهد آورد. ما لایحه مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد سیستان را سال گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم. همه ما امیدواریم که مجلس در سال جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.

رئیس‌جمهور گفت: به رحمانی فضلی وزیر کشور تأکید می‌کنم که همه توان خود را برای توسعه بازارچه‌های مرزی به کار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: من در سال 93 وقتی در زاهدان به مردم قول دادم که لوله گاز را در دولت یازدهم به زاهدان خواهیم رساند و مشعل آن روشن خواهد شد، برخی از دوستان تعجب کردند و به من گفتند کار سختی است و ممکن است اجرایی و عملیاتی نشود.

روحانی ادامه داد: وقتی من در دولت یازدهم به زاهدان آمدم و مشعل گاز روشن شد، معلوم بود که دل همه مردم روشن شده است. من به بانک مرکزی و بانک ها دستور دادم که هر خانه‌ای که در زاهدان می‌خواهد لوله‌کشی گاز داشته باشد، دو میلیون وام در اختیارش گذاشته شود تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به گازرسانی به زابل گفت: لوله‌کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز می‌شود؛ لوله گازی هم که در نظر گرفتیم، بیش از نیاز مردم است. به طور موقت از مهرماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید، همزمان با لوله‌کشی، ما از طریق CNG، گاز را به زابل خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: از استاندار محترم سیستان و بلوچستان می‌خواهم که این مسئله را قدم به قدم دنبال کند و اگر مشکلی در اجرای این طرح پیش آمد، مستقیم با من در تماس باشد تا این وعده عملیاتی شود.

روحانی با اشاره به راه‌آهن و بندر چابهار گفت: بزرگترین بندر تجاری و تنها بندر اقیانوسی ایران در آینده، بندر چابهار خواهد بود. بندر چابهار باید سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند. ما خوشحال هستیم که محموله‌های گندم برای افغانستان از طریق بندر چابهار به دست مردم این کشور رسیده است و این طرح ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح خواهیم کرد. افتتاح این بندر، توسعه جدیدی برای کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. آنچه فردا افتتاح می‌شود، ظرفیت 8.5 میلیون تن دارد که البته فازهای بعد هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به افتتاح طرح راه‌آهن گفت: این راه‌آهن چابهار را به زاهدان و همچنین از زاهدان در آینده به بیرجند و مشهد متصل خواهد کرد؛ این کار شروع شده است اما برای اجرای راه‌آهن چابهار به زاهدان، 4000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ما این کار را آغاز کرده‌ایم و با سرمایه داخلی یا خارجی، این طرح را تکمیل خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به مسئله تأمین آب در استان سیستان و بلوچستان افزود: طبق قرارداد با دولت افغانستان، استفاده کامل از رود هیرمند و حقابه هامون از کشور همسایه افغانستان باید اجرایی شود. در تمام ملاقات‌ها برای آنکه یک قرارداد بلندمدت جامع میان ایران و افغانستان امضا شود، مشغول دنبال کردن این قرارداد هستیم.

روابطمان با افغانستان، پاکستان و عمان بهتر از هر زمان دیگر است

رئیس‌جمهور گفت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت تا مردم این سرزمین بتوانند از آنچه حق قانونی آنهاست، استفاده و بهره‌برداری کنند. تلاش ما این است که روابطمان با افغانستان، پاکستان و عمان از همیشه بهتر باشد و امروز رابطه‌مان با این سه کشور از هر زمان دیگر بهتر است.

اگر بعضی از کشورهای منطقه با ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست

وی تصریح کرد: ما خواستار منطقه امن و قدرتمند هستیم، ما آبادانی ایران، افغانستان، پاکستان، عمان و همه همسایگان را با هم می‌خواهیم. ما در رقابت با دیگران در زمینه توسعه نیستیم؛ این قولی است که به کشورهای همسایه داده‌ایم و علاقه‌مندیم با تمام کشورهای منطقه رابطه‌ای برادرانه داشته باشیم. اگر بعضی از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست و ما خواهان فاصله نبوده‌ایم.

روحانی اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم که رابطه‌مان با کشورهای اسلامی، دوستانه و برادرانه نباشد و نمی‌خواهیم که بین ایران، کشورهای همسایه و دنیای عرب فاصله باشد.

روحانی گفت: برخی از کشور ها اگر در درون خودشان شاهزادگان دارند دیگر دست ما نیست اگر برخی کشور ها سال ها به داعش کمک کردند که در منطقه نفوذ داشته باشند و امروز پایه های داعش فروریخته تقصیر ما نیست .

وی ادامه داد: من به همه بانوان ایران ، سیستان و بلوچستان و جوانان قول می دهم که برنامه دولت دوازدهم این است که مدیریت را قدم به قدم به جوانان و بانوان واگذار کند. اصل بر شایستگی است، شیعه یا سنی بودن، زن یا مرد بودن امتیاز نیست همه ایرانی هستیم و در کنار یکدیگر همه با هم در زمینه تالاب ها، حقه آبه، گاز و آب های بهداشتی آشامیدنی اقدام می کنیم .

رئیس جمهور گفت: این استان  گردشگری است، زابل سرزمین تاریخی، چابهار سرزمین همیشه بهار است اینجاباید سرزمین گردشگری باشد از طریق منطقه آزاد بازارچه های مرزی گاز و بنادر این منطقه را فعال خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.