زابل- رئیس جمهور روز شنبه در بین استقبال کنندگان مردم سیستان گفت: سیستان و بلوچستان نقطه اتصال ایران با سه کشور افغانستان و پاکستان و عمان است.

سیستان و بلوچستان نقطه اتصال ایران با سه کشور افغانستان ،پاکستان و عمان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی امروز مورد استقبال گرم جمعی از مسئولان، طوایف و مذاهب مختلف سیستان در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی شهرستان زابل قرار گرفت.

دکتر روحانی در این دیدار اظهار داشت: خوشحال هستم که امروز توفیق یافته تا مهمان مردم دلاور استان سیستان و بلوچستان بویژه مردم زابل باشم.

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی مسئولیت حراست از ایران و مرزهای شرقی کشور را عهده دار بوده اند.

وی با اشاره بر اینکه سیستان‌ سرزمینی دارای اسطوره های تاریخی که به خوبی در تاریخ ما جایگاه خود را پیدا کرده است، عنوان کرد: دریاچه هامون در گذشته مرز ایران و شبه قاره هند بوده که فرهنگ غنی اسلامی را به شبه قاره هند نیز انتقال داده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه ۲۴ طرح و پروژه به ارزش یک‌هزار و ۳۸ میلیارد تومان در جلسه هیئت وزرا تصویب شده که  در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ اجرایی می‌شود، اضافه کرد: مقدار بودجه عمرانی که دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان در ۴ سال دولت اختصاص داد ۲.۵ برابر دولت قبل بود و این نشان می‌دهد ما همه توان‌مان را برای توسعه استان به‌کار گرفتیم البته کمبودها و نیاز استان خیلی بیش از این حرف‌هاست و تلاش‌های بسیار زیادی برای این استان باید انجام شود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به آغاز سفرهای استانی دولت دوازدهم از استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: سفر استانی دولت دروازدهم را از سیستان و بلوچستانی آغاز کردم که مشارکت مردمش در انتخابات امسال در سطح بالایی بود، مردم با حضور خود در این انتخابات دین خود را نسبت نظام، انقلاب و ایران ادا کردند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وعده من در سفر قبلی، آبادانی ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری مدرن بود که ۱۰ هزار هکتار آن از نظر زیربنایی آماده است و ۱۵۰۰ هکتار از این طرح در همین ایام برق‌رسانی می‌شود و به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند؛ تا پایان سال ۱۰ هزار هکتار زمین فعال شده و مابقی هم در سال ۹۷ و اوایل ۹۸ اجرایی می‌شود تا تحول بزرگی در کشاورزی منطقه ایجاد شود.

وی افزود: نکته دیگری که مردم این دیار در سال ۹۳ اصرار داشتند مسئله "منطقه آزاد سیستان" بود. می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان تحول مهمی در زمینه تجارت و اشتغال در این سرزمین ایجاد می‌کند، ما لایحه مناطق آزاد از جمله سیستان را سال گذشته به مجلس تقدیم کردیم و همه امیدواریم مجلس در سال‌جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش با تاکید براینکه ایجاد بازارچه‌های مرزی با تمام توان باید حمایت شود،‌ گفت: در زمینه بازارچه‌های مرزی وزیر کشور اینجا حضور دارد و به ایشان تاکید می‌کنم همه توان‌شان را برای بازارچه‌های مرزی این منطقه به‌کار بگیرند. مسئله دیگر گازرسانی به سیستان و بلوچستان بود؛ من در سال ۹۳ زمانی که در زاهدان به مردم قول دادم لوله گاز را در دولت یازدهم به زاهدان می‌رسانیم و مشعل آن را روشن می‌کنیم، برخی دوستان گفتند کار سختی است و ممکن است عملیاتی نشود. وقتی در سال گذشته مشعل گاز را در زاهدان روشن کردیم دل همه مردم روشن شد به دلیل این کار بزرگ در استان.

وی تصریح کرد: به بانک مرکزی و همه بانک‌ها دستور دادم برای هر منزلی که می‌خواهد در زاهدان گازکشی شود ۲ میلیون تومان وام پرداخت کنند تا این کار به سرعت انجام شود. از همین حیث مسئله بعدی گازرسانی به زابل است که در این زمینه لوله‌کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز می‌شود و لوله‌گازی که در نظر گرفته شده بیش از چیزی است که نیاز خانگی خواهد بود اما به‌طور موقت از مهرماه آینده گاز به زابل خواهد رسید. البته لوله گازی که برای زابل در نظر گرفته‌ایم برای صنایع هم به‌کار گرفته می شود. من از استاندار می‌خواهم این مسئله را قدم به قدم دنبال کند و اگر مشکلی پیش آمد مستقیم با من در تماس باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین بندر تجار ما در آینده در ایران بندر چابهار خواهد بود، اظهار داشت: تنها بندر اقیانوسی ایران بندر چابهار است و این بندر باید سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند. فردا فاز نخست پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح می‌کنیم که این اقدام توسعه جدیدی برای کل سیستان و بلوچستان خواهد بود. آنچه فردا افتتاح می‌شود ظرفیت ۸.۵ میلیون تن است که البته فازهای بعد هم ادامه می‌یابد.

وی افزود: طرح بعدی راه‌آهن است که چابهار را به زاهدان و در آینده به بیرجند و مشهد متصال می‌کند. این کار آغاز شده منتها برای اجرای راه‌آهن چابهار به زاهدان ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که آغاز شده و یا با سرمایه داخلی و یا خارجی تکمیل می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حق‌آبه هیرمند و هامون باید طبق قوانین و بین‌المللی و توافقات با همسایه‌مان افغانستان تامین شود، گفت: یکی از مسائل بسیار مهم این منطقه تامین آب در این سرزمین و استفاده از رود هیرمند طبق قرارداد با دولت افغانستان است که این قرارداد باید دقیقاً اجرایی و عملیاتی شود.

وی با تاکید براینکه ما امروز با افغانستان روابطی برادرانه و دوستانه داریم، افزود: در تمام ملاقات‌ها با مقامات افغانستان تلاش می‌کنیم به قراردادی بلندمدت و جامع بین ایران و افغانستان برسیم که بخشی از آن مسئله آب و حق‌آبه به‌ویژه حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون است. دولت همه توان خود را در این زمینه به‌کار خواهد گرفت تا مردم این سرزمین بتوانند از آنچه حق قانونی آن‌هاست استفاده و بهره‌برداری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سیستان و بلوچستان به‌دلیل قرار گرفتن در مرز ایران، پاکستان، افغانستان و عمان، خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان استانی است که ۳ کشور بزرگ منطقه را به ایران متصل می‌کند، ما تلاش داریم روابط‌مان با افغانستان، پاکستان و عمان از همیشه بهتر باشد و امروز اعلام می‌کنم رابطه ما با افغانستان، پاکستان و عمان از هر زمان دیگر بهتر است.

وی تصریح کرد: ما خواستار منطقه امن و قدرتمند هستیم، ما آبادانی ایران، افغانستان، پاکستان، عمان و همه همسایگان را با هم می‌خواهیم. ما در زمینه توسعه در رقابت با دیگران نیستیم بلکه در این زمینه به‌دنبال همکاری با آن‌ها هستیم و این قولی است که به کشورهای منطقه داده‌ایم. علاقه‌مندیم با همه کشورهای منطقه رابطه‌ای برادرانه و صمیمانه داشته باشیم و اگر بعضی‌ها از ما فاصله گرفتند تقصیر خودشان است.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه امروز ما خواهان دوستی با همه کشورها هستیم، ادامه داد: ما هرگز خواهان فاصله نبوده‌ایم و نمی‌خواهیم رابطه ما با کشورهای اسلامی دوستانه و برادرانه نباشد؛ نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای همسایه، دنیای عرب و دنیای اسلام فاصله باشد؛ حالا اگر برخی کشورها درون خود جنگ شاهزادگان دارند، تقصیر ما نیست؛ اگر برخی کشورها ۳ سال همسایه خود را بمباران کرده و به‌جایی نرسیده‌اند و سال‌ها به داعش کمک کردند تا به اصطلاح خود در منطقه نفوذ داشته باشند و امروز شکست خوردند و پایه‌های داعش فروریخته و ویران شده، تقصیر ما نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خطاب به بانوان و جوانان کشور گفت: به‌شما قول می‌دهم یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم این باشد که مدیریت جامعه را قدم به قدم به جوانان و بانوان واگذار کند و خوشحالم که امروز در استان سیستان و بلوچستان در شوراها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها بانوان همه حضور دارند و شیعه یا سنی بودن، مرد یا زن بودن و بلوچ یا سیستانی بودن امتیاز نیست چراکه همه، ایرانی و برادریم و اصل ما بر شایستگی است.

وی خاطرنشان کرد: ما به‌حول قوه الهی در زمینه کشاورزی، حق‌آبه مردم، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، در زمینه توسعه بندر و راه‌آهن، گاز و صنایع مربوطه آن، نیروگاه‌ها، آب‌های بهداشتی آشامیدنی و گردشگری برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های ویژه‌ای در زمینه گردشگری برخوردار است، گفت: چابهار به یک معنا ۴ بهار و یا سرزمین همیشه بهار است و زابل سرزمین تاریخی ایران محسوب می‌شود و همه شهرهای این استان به عنوان سرزمین تاریخی ایران از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردارند.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار امیدواری کرد استان سیستان و بلوچستان سرزمین گردشگری باشد و گفت: انشاءالله از طریق منطقه آزاد، بازارچه‌های مرزی، گردشگری، توسعه راه‌آهن، گاز و بنادر شاهد استانی آبادتر و سرافرازتر در سال‌های آینده خواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان نیز ضمن خیر مقدم به ریاست جمهوری ،تصریح کرد: با تمام تلاش‌های انجام شده توسط مسئولان نظام در سیستان اما کارهای زمین مانده در این منطقه بسیار است بویژه انتقال گاز و راه‌آهن به سیستان و ضرورت مسئله بازارچه‌های مرزی برای مردم در این منطقه اما متأسفانه عوائد بازارچه‌های مرزی خیلی به جیب مردم انتقال پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: با وجود تمام تلاش‌های انجام شده توسط مسئولان نظام در سیستان اما کارهای زمین مانده در این منطقه زیاد است. انتقال گاز و راه‌آهن به این منطقه قطعاً جزو موارد ضروری است. مسئله بازارچه‌های مرزی برای مردم این منطقه ضروری است اما عوائد بازارچه‌های مرزی خیلی به جیب مردم انتقال پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود همانطور که دولت مسئله منطقه آزاد سیستان را به خوبی پیگیری کرد، مجلس هم این طرح را به تصویب برساند و اگر در مجلس به جایی نرسید طرح از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.