وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس قطار حومه ای از کره گفت: ارزش این قرارداد ۷۲۰ میلیون یورو است.

امضای قرارداد ساخت ۴۵۰ واگن حومه‌ای/قرارداد۷۲۰میلیون یورویی با کره

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به امضای قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس (خودکشش حومه ای) به مبلغ ۷۲۰ میلیون یورو بین راه آهن و دو شرکت ایرانی و کره ای اظهار داشت: دوره اجرای این قرارداد ۶ سال و نیم خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۱۲۰ دستگاه واگن قطار حومه ای فعال در کشور افزود: راه آهن بیش از این نیز با همین دو شرکت قرارداد مشابهی برای ساخت و خرید ۱۵۰ دستگاه ریل باس به امضاء رسانده بود که تاکنون ۱۰۰ دستگاه آن ساخته و تحویل شده است و ۵۰ دستگاه باقی مانده و این ۴۵۰ دستگاه مذکور در قرارداد امروز غیر از آن ۱۵۰ دستگاه است که به این معناست که در پایان مدت اجرای قرارداد ۶۰۰ دستگاه واگن ریل باس در قطارهای حومه ای فعال خواهند بود.

وی اجرای این قرارداد را در راستای برنامه ششم توسعه دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم و هرساله با وارونگی هوا در این دوره زمانی مواجه می شویم لازم بود برای حل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا بخشی از حمل و نقل جاده ای را به ریل منتقل کنیم که خرید ناوگان ریل باس در همین راستا است.

به گفته آخوندی با خرید این تعداد دستگاه واگن خودکشش، ۷۰ میلیون ظرفیت صندلی به قطارهای حومه ای اضافه می شود که با توجه به اینکه در سیستم های قطارهای مترویی تعدادی مسافر نیز ایستاده، مسیر را طی می کنند ظرفیت نهایی بهره برداری بسیار بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه در دوره تولید این قطارها، هزار نفر اشتغال مستقیم و هزار و ۷۰۰ نفر  اشتغال غیر مستقیم و در دوره بهره برداری و سرویس دهی دو هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

در ادامه سعید محمدزاده در مراسم امضای قرارداد ساخت و خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس با هدف الحاق به ناوگان قطار حومه ای گفت: این قرارداد بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و کنسرسیوم شرکت ایرانی «ایریکو» و شرکت کره ای «هیوندای روتم» به امضاء رسیده و در راستای افزایش ناوگان قطارهای حومه ای است تا از این پس شاهد افزایش انتقال سفرهای حومه ای به کلان شهرها از جاده به ریل باشیم.

محمد زاده با بیان این قرارداد نخستین اقدام برای تأمین ناوگان ریلی در سالهای اخیر است اظهار داشت: در چند سال گذشته، عمده تمرکز بر افزایش زیرساخت های ریلی بود که با این قرارداد ناوگان قطارهای حومه ای نیز افزایش خواهد یافت ضمن اینکه کیفیت قطارهای مذکور در این قرارداد نسبت به قراردادهای قبلی بهینه شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سهم طرف ایرانی نیز در این قرارداد نسبت به قرارداد مشابه سالهای گذشته بین همین دو شرکت افزایش یافته و تأمین مالی کل پروژه شامل ۷۲۰ میلیون یورو از طرف کشور کره خواهد بود.

وی با بیان اینکه اجرای این قرارداد بیش از ۷۰ میلیون ظرفیت صندلی برای قطارهای حومه ای ایجاد می کند، تصریح کرد: مدت اجرای این قرارداد ۷۸ ماه بوده و اولین سری از قطارها نیز طی ۱.۵ سال آینده به کشور تحویل می شود.

به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تولید تجهیزات واگن های ریل باس به صورت مشارکتی میان هر دو شرکت ایرانی و کره ای انجام شده و دانش فنی تولید تجهیزات به داخل منتقل می شود. ضمن اینکه شرکت کره ای لیسانس و گواهی تولید واگن ریل باس و تحویل به شرکت های ایرانی را تحویل خواهد داد.

وی تأکید کرد: اجرای این قرارداد بیش از ۱۷۰۰ شغل در زمان تولید و دو هزار شغل در زمان بهره برداری ایجاد می کند و مالک این ریل باس ها به طور کامل دولت خواهد بود که پس از تشکیل شرکت قطارهای حومه ای، مدیریت آنها به این شرکت واگذار می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت قطارهای حومه ای ۱۰۰ درصد دولتی بوده و قرار است پس از تشکیل مدیریت کل تردد های حومه ای را عهده دار شوددر ماه جاری نیز پیش نویس اساسنامه این شرکت نیز که در حال حاضر نهایی شده، با امضای مشترک وزرای راه و شهرسازی و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به هیئت دولت ارائه می شود.

گفتنی است  در پایان این نشست، دو قرارداد همکاری برای ساخت ۴۵۰ دستگاه ریل باس میان دو شرکت ایرانی ایریکو و کره ای هیوندای روتم برای تشکیل کنسرسیوم و یک قرارداد میان این کنسرسیوم با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.