تربت جام ـ خرگرد کهن جام از بزرگترین مراکز اقامتی و از اصلی ترین نقاط پر رفت و آمد در مسیر جاده ابریشم بشمار می آمد، علاوه بر کالا، فرهنگ، شعر، عرفان، دانش، صلح و دوستی را به اقصی نقاط جهان می فرستاده است.

خرگرد جام در گذرگاه جاده ابریشم

قدس آنلاین- گروه استان ها- علی نوروزی: خرگرد جام را می توان از کهن ترین مراکز تمدن خراسان بزرگ و یکی ازکانون های فرهنگی برجسته در حوزه تمدنی ایران معرفی کرد که دانشوران و عارفان بسیاری داشته اند.

گفتگو با دکترعلیرضا قیامتی به عنوان نویسنده کتاب (خرگرد جام در گذرگاه جاده ابریشم) حاصل پژوهشهای وی به جامعه فرهنگ وادب خراسان بزرگ می باشد آنچه را می خوانید مصاحبه قدس آنلاین با این پژوهشگر و خراسان شناس می باشد.  

کتاب (خرگرد جام در گذرگاه جاده ابریشم) دارای چه بخش هایی است؟

حاصل پژوهشهای چند ساله در حوزه خرگرد شناسی انجام شده است که با مقدمه دکتر مرتضی دامن پاک جامی به جامعه فرهنگ وادب عرضه گشته است این اثر برجسته در دو بخش تنطیم شده است.

هربخش این کتاب شامل چه محتوایی خواهد بود؟

 بخش نخست نمایه پژوهشهای علمی  و بخش دوم خرگرد به روایت تصویرکه توسط فرزاد رشتی تنظیم و ارایه گردیده است.

لطفا درخصوص معرفی این کتاب توضیح دهید؟

این کتاب اندکی از جایگاه سترگ شهر تاریخی خرگرد کهن جام را نمایان می سازد و به بررسی تاریخ، آثار باستانی نامداران، هنر، آداب و آیین های این منطقه می پردازد.

چه کسانی درنشر این کتاب ارزشمند با شما همکاری کردند؟

 این اثر با همت و تلاشهای دکترمرتضی دامن پاک جامی، معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای وزارت امورخارجه به زیور طبع آراسته گردیده است و با مقدمه عالمانه ایشان غنایی دو چندان یافته است و درسالهای اخیر در راه اعتلای نام جام، مدیون همراهی های عاشقانه ایشان است که باعث شده، نام جام در بهترین مراتب و سطوح ملی و جهانی مطرح گردد.

نقش این کتاب در اعتلای فرهنگی منطقه جام چگونه است؟

این کتاب توانسته است خرگرد جام را از کهن ترین مراکز تمدن خراسان بزرگ و یکی ازکانونهای فرهنگی برجسته در حوزه تمدنی ایران معرفی کند. شهری که پیشینه هزاران ساله دارد و پیش از اسلام، با عنوان «زرشتک» از مراکز مهم علمی و دینی ایران باستان و موبدان زرتشتی بوده وآثاری سترگ از دوره ساسانیان و اشکانیان همچون کاخ خسرو و ارگ زرشتک در آن آشکار است.

دراین کتاب به جایگاه علمی خرگرد جام هم اشاره شده است یا خیر؟

این شهر فرهنگ مدار از باشکوهترین پایگاههای علمی و فرهنگی بویژه در دوره ساسانیان و بعدها دردوره تیموریان محسوب بوده است گفت: وجود دهها چهره ارزشمند علمی و فرهنگی، گواه این مطلب است. شهری که زادگاه خاتم الشعرای شعر فارسی، عبدالرحمان جامی است. شهری که هاتفی خرگردی، از بزرگترین شاعران قرن دهم را در خودپرورده است. شهری که عارف پرسوز وگدازی چون قاسم انوار را در خود جای داده. شهری که بزرگترین خوشنویس قرن دهم ایران، یعنی پیرعلی جامی را به هنر ایران معرفی کرده است. شهری که منجمی بزرگی چون حکیم احمد خرگردی و فیلسوفی برجسته چون امیر یوسف زرشتکی ملک الشعرای خراسان (قرن دهم)، مولانا ابوالمکارم اسپرغابادی، مولانا محمد جامی و نورالدین ترخان را بر چکاد فرهنگ ایران زمین نشانده است. بسیاری از نامداران این خطه چون مولانا میرجان و یوسف اهل جامی و خواجه کلان سمرقندی پروانه استادی خویش که در سمرقند و هرات تدریس می کردند را از شهرخرگرد کسب کردند.

شما دراین کتاب به جاده ابریشم هم توجه کردید چرا؟

خرگرد از بزرگترین مراکز اقامتی و از اصلی ترین نقاط پر رفت و آمد در مسیر جاده ابریشم بشمار می آمد خرگرد علاوه بر کالا، فرهنگ، شعر، عرفان، دانش، صلح و دوستی را به اقصی نقاط جهان می فرستاده است. وجود بزرگترین رباط خراسان همچنین آب انباری بزرگ وکم نظیر، ارگها و برجهای باصلابت، میلهای راهنمای متعدد، برج دیدبانی و آثار دیگر، بر تاثیر شگرف آن به عنوان محوری کلیدی در مسیر جاده ابریشم توجه هر پژوهشگری را بخویش جلب می کند. کمتر مکانی چون خرگرد می تواند یافت که این همه در فرهنگ و عرفان خراسان کهن و جاده ابریشم تاثیر گذار باشد.

انجمن احیای خرگرد جام چه هدفی را دنبال می کند؟

خرگرد کهن جام یکی از بزرگترین محورهای جاده ابریشم است که بنیاد مطالعات آسیای میانه و یونسکو به این منطقه اهمیت می دهند و می تواند گفتمان های جدیدی در قالب دیپلماسی فرهنگی به کشورهای فارسی زبان ارائه کند هرچند شناسایی مفاخر به نسل نو به همبستگی و غرور ملی ومذهبی کشور و منطقه کمک کند که باتوجه به شرایط فعلی کشورهای پیرامونی خراسان بزرگ می تواند به منطقه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.