اولین جدول نرخنامه تعرفه‌های اینترنت ثابت از سوی شرکت «شاتل» در حالی منتشر شد که انتظارها درباره انتشار نرخنامه سایر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ادامه دارد.

انتشار اولین جدول تعرفه اینترنت غیرحجمی‌

قدس آنلاین- اولین جدول نرخنامه تعرفه‌های اینترنت ثابت از سوی شرکت «شاتل» در حالی منتشر شد که انتظارها درباره انتشار نرخنامه سایر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ادامه دارد. اگرچه این جدول نیز خیلی زود با توضیحات شرکت شاتل مبنی بر وجود ابهامات در مصوبه‌ ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات حذف شد، اما پیگیری خبرنگار ما نشان می‌دهد که قیمت‌های پیشنهادی این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین و اثرگذارترین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در کشور، نسبت به گذشته شرایطی به ظاهر بهتری را دارد.

شاتل که پیش از این (به صورت تقریبی) ۲۰ گیگابایت ترافیک را با سرعت ۱۲۸ تا ۲۵۶ با قیمت ماهیانه بین ۹ تا ۱۲هزار تومان ارائه می‌کرد (تقریباً هر گیگ ۲۵۰۰ تومان) اکنون و بر اساس جدولی که اعلام و حذف شده، قرار است هر ۱۲ گیگابایت ترافیک را با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت، ماهیانه به قیمت ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند؛ یعنی در یک دوره ۶ ماهه ۷۲ گیگ ترافیک را با سرعت ۵۱۲ به بهای ۷۱ هزار و ۲۵۰ تومان خواهید خرید که البته ۲۴ گیگ آن ترافیک بین‌المللی است! ضمن اینکه پس از عبور از مرز ۱۲ گیگابایت ترافیک ماهیانه (مصرف منصفانه)، شما هر گیگ ترافیک اضافه را برای مصرف داخلی به بهای ۱۰۰۰ تومان و برای استفاده از پهنای باند بین‌الملل به بهای ۲۰۰۰ تومان خریداری می‌کنید.

نکته مهم اینجاست که بر اساس مصوبه‌ای که از دهم آذر باید اجرایی شود، کاربران می‌توانند حداکثر به میزان یک ‌سوم ترافیک (آستانه مصرف منصفانه) از ترافیک بین‌الملل استفاده کنند! پس از پایان ترافیک مجاز سرویس در هر ماه، سرعت آن سرویس به سرعت قانونی مصوب در مصوبه ۲۶۶ کاهش می‌یابد، اما مشتریان می‌توانند با خرید حجم ترافیک دلخواه به سرعت اصلی سرویس خود بازگردند.

اگر خوب دقت کنیم روشن می‌شود با توجه به اینکه بیشتر مصرف پهنای باند مشترکان، مربوط به ترافیک بین‌الملل می‌شود در مثال ۱۲ گیگ ترافیک ماهیانه فوق، تنها چهار گیگابایت آن ترافیک بین الملل خواهد بود که همان مقدار قبلی است؛ یعنی شرایط تغییری نکرده است! تنها تفاوت این است که شما امکان استفاده از هشت گیگ (در همان مثال فوق) ترافیک داخلی را تقریباً به صورت رایگان خواهید داشت اما چنین تفکیکی برای کاربران بسیار دشوار است و از سویی بیشتر استفاده آن‌ها از پیام‌رسان «تلگرام» یا شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و موارد مشابه است که با ترافیک خارجی انجام می‌شود.

انتظار می‌رود حالا که یکی از شرکت‌های فروشنده پهنای باند، اولین چراغ را روشن کرده و وارد میدان رقابت شده است، دیگر شرکت‌ها نیز با ارائه نرخ‌های منطقی و رقابتی، وارد عرصه شوند تا قیمت‌ها تا حد امکان به نفع مصرف کننده‌ای که سال‌های سال، اینترنت را بسیار گران خریده است، کاهش یابد. شرایط فعلی تنها وقتی خوب است که مصرف کننده از پهنای باند داخلی استفاده کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.