ائمه به مسلمانان دستور می‌دادند با اهل تسنن وحدت داشته باشند علت آن هم حفظ مسائل عالیه اسلام و روشن شدن حقایق مذهب تشیع برای آنهاست که موجب جلب قلوب می‌گردد.

توصیه ائمه(ع)، وحدت «شیعه» و «سنی» برای حفظ اسلام است

قدس آنلاین- ائمه به مسلمانان دستور می‌دادند با اهل تسنن وحدت داشته باشند علت آن هم حفظ مسائل عالیه اسلام و روشن شدن حقایق مذهب تشیع برای آنهاست که موجب جلب قلوب می‌گردد.
مسئله وحدت با اهل سنت و ایجاد روند اتحاد فقط مربوط به دهه‌های اخیر نیست که مثلا از آیت الله بروجردی یا دیگر علما آغاز شده باشد سیره خود ائمه اطهار نیز مبتنی بر همین بوده است و در زمان خود نیز به مسلمانان دستور می‌دادند در مساجد و مراسم تشییع جنازه اهل سنت شرکت کنند و با آن‌ها وحدت داشته باشند این مسئله از زمان امام صادق رواج بیشتری می‌یابد. علت آن هم فقط حفظ مسائل عالیه اسلام است. در عین حال با این تعامل و رفت و آمد حقایق مذهب تشیع هم برای اهل سنت روشن می‌شود که موجب جلب قلوب آن‌ها می‌گردد.

 غیر از مسائل اساسی مثل وحدت کتاب و اصول دین حب اهل بیت عصمت و طهارت است که در این میان مطرح می‌شود. باید توجه داشت که حب اهل بیت از ابتدا بین اهل سنت به جز عده خاصی رواج داشته است که البته این عده خاص الان به شکل تکفیری‌ها بروز کرده اند و حسابشان از بقیه جداست. اینان در قرون همزمان با اهل بیت هم به شکل سلفی‌ها و حرب با اهل بیت بروز پیدا کردند. اما در میان بقیه گرایش‌ها حب به اهل بیت وجود دارد و آنان حتی احادیث و کتاب‌های مربوط به آن را دارند و اشعاری را نیز در این زمینه سروده اند، این‌ها ظرفیت‌های بزرگی برای جلب حب به اهل بیت و ایجاد زمینه وحدت است.

 یکی دیگر از چیزهایی که لازم است در زمینه ورود به آن کار شود پذیرش مرجعیت علمی علمای اهل سنت است. به عنوان مثال ماجرای خلافت حضرت رسول وخلافت حضرت امیر (ع) یا هرکس دیگر هر چه بوده گذشته است، همین عاملی شده برای زمینه اصلی اختلافات میان شیعه و سنی البته این که اصل مرجعیت علمی در اختیار ائمه اطهار است را خود آن‌ها نیز قبول دارند و این را به کرات درباره امیرالمومنین گفته اند، در کتاب هایشان نیز تاکید شده است و درواقع ما اگر بتوانیم این را جا بیندازیم و حتی قسمت هایی از دین را با آن‌ها مشترک شویم زمینه سازی خوبی برای اتحاد ایجاد می‌شود.

این عوامل زمینه تقریب علمی و مذهبی مذاهب را فراهم می‌آورد و از لحاظ منشی شیعه و سنی را به هم نزدیک می‌کند. باید توجه داشت که در جبهه مقابل، تکفیری‌ها و سلفی‌ها سعی دارند جهان اهل سنت را در اختیار و سیطره خود بگیرند در حالی که اگر ما هم تلاش کنیم خواهیم دید پتانسیل تقریب شیعه و سنی در اهل سنت وجود دارد.

 در خصوص زمینه‌های ایجاد وحدت توسط مومنین هم روایت معتبری از امام رضا (ع) وجود دارد که می‌فرماید: دشمن برای از بین بردن اهل بیت در حوزه جعل حدیث سه کار انجام داده اول این که از زبان اهل بیت حدیث جعل کرده دوم این که درباره اهل بیت غلو کرده و آن‌ها را به مقام خدایی و امثالهم نشانده و سوم اینکه در مقابل این افراط‌ها موضعی را بیان کرده اند که ائمه بشر کاملا معمولی هستند و امتیاز ویژه‌ای نسبت به بقیه ندارند. اگر محبین اهل بیت همین فرمایش امام رضا را در نظرداشته باشند حتی اگر حدیثی در یکی از کتاب‌ها پیدا شود که حاوی سب و لعن دشمنان اهل بیت باشد تاثیرگذار نخواهد بود. مومنین بدانند اگر کلمه توحید را خراب نکنند یا درباره ائمه غلو نکنند وظیفه خود را به عنوان مومن انجام داده اند.  
 همچنین می‌توانند ائمه را به عنوان عبد صالح خدا به جامعه معرفی کنند و زمینه پذیرش برای آنهایی که مخالف هستند برقرار شود زمینه گرویدن فکری هم بیشتر می‌شود. به عنوان مثال در عربستان وقتی درهای مساجد را هنگام خواندن دعای کمیل روی شیعیان داخل مسجد می‌بنند بسیاری از شرطه‌ها و سربازان سعودی با شنیدن فرازهایی از دعای کمیل از موضع خود عقب نشینی کرده و گاه محب اهل بیت می‌شوند.
 اگر ما از اهل بیت که بندگانی در اوج عبودیت و بندگی بودند الگوی خوبی به جامعه ارایه کنیم متوجه می‌شویم جهان اهل سنت توانایی پذیرش دین را دارد، اما اگر درباره ائمه غلو کنیم یا دشمنان آنان را با کلمات سخیف مورد خطاب قرار دهیم فقط دشمنی‌ها بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.