دستگاه‌های مسئول باید در امتداد نامه‌های رهبر انقلاب حرکت کرده و اهداف آن را دنبال کنند نه این که بار ضعف آنها را رهبر انقلاب به دوش بکشند

دیپلماسی تدافعی باید پایان یابد

قدس آنلاین- امروز سالروز انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی است. در حقیقت ایشان با رویکرد دیپلماسی عمومی تلاش می‌کنند حقیقت جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان و به خصوص جوانان که در معرض تهاجم مسموم دنیای کفر و غرب قرار دارند معرفی کنند.

واقعیت آن است که حقیقت اسلام موضوعی نیست که اگر به فردی بدون غرض و مرض ارایه شود از آن روی گردان شود اما طی سال های بعد از انقلاب همواره یکی از انتقادات جدی به سیستم دیپلماسی ما توانایی ضعیف در معرفی خوب اسلام و انقلاب اسلامی بوده است. درواقع دستگاه عریض و طویل دیپلماسی ما نتوانسته آنگونه که شایسته است با جوانان و مردم جهان ارتباط گرفته و آنها را با آرمان ها و باورهای اسلامی و انقلابی مردم کشورمان آشنا کند.

البته این انتقاد فقط متوجه دستگاه دیپلماسی نیست چرا که در حوزه رسانه هم کارکرد ما بیشتر جنبه سرگرمی پیدا کرده و عملاً نفوذ خوبی درمیان رسانه های جهان نداشته ایم و جالب آنکه طی همین سال های اخیر برخی کشورهای منطقه توانسته اند با راه اندازی شبکه های ماهواره ای بخشی زیادی از مخاطب منطقه را جذب کنند. اشکال دیگر در حوزه عملکردی ما فرو رفتن در لاک دفاعی برای مدت طولانی است تا آنجا که بیشتر وقت متفکرین و افراد فعال ما صرف پاسخ دادن به حملات دشمن شده است در حالی که قطعاً جمهوری اسلامی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که باید از آنها استفاده می شد.

در دولت جدید هم اساس سیاست به سمت لبخند و مذاکره پیش رفت و ما در مرکز اخبار رسانه‌های جهان قرار به عنوان مذاکره کننده برای حقمان قرار گرفتیم. درهمین حال بدترین شرایط را با برخی کشورهای منطقه پیدا کردیم و همچنین تصویری که توسط رسانه‌های غربی و عربی از ما به کشورهای منطقه و جهان ارایه شده یک نمایش تبلیغاتی به نفع غرب است. از سوی دیگر در داخل هم دچار مشکلات زیادی شده‌ایم که مهمترین آنها مشغول شدن به موضوعات داخلی و قبیله‌گرایی ها و رقابت‌های انتخاباتی بر سر به دست گرفتن قدرت است که عملاً ما را از پرداختن به موضوعات جهانی باز می‌دارد.

در این شرایط رهبر معظم انقلاب دست به قلم شده و در یک حرکت رو به جلو و فعال، جوانان غربی را مورد خطاب قرار می‌دهند تا در این جنجال رسانه‌ای صدای جدیدی به گوش آنها برسد و کانال تازه‌ای برای دریافت اخبار و حقیقت پیدا کنند آن هم در شرایطی که برداشت مردم غرب از اسلام یک برداشت سطحی و برگرفته از آموزه‌های لیبرالیستی است. این در حالی است که دستگاه‌های مسئول باید در امتداد نامه‌های رهبر انقلاب حرکت کرده و اهداف آن را دنبال کنند نه این که بار ضعف آنها را رهبر انقلاب به دوش بکشند

روحیه ضد دینی مردم غرب ناشی از دین کلیسایی است

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در این خصوص معتقد است: برداشت مردم غرب از دین همان چیزی است که در مسیحیت کلیسایی قرار گرفته و سبب شده روحیه ضد دینی در آن‌ها شکل گیرد، از این رو نامه مقام معظم رهبری در آن مقطع واقعیت‌های بسیاری را برای آنها آشکار کرد.

فروزنده با بیان اینکه نامه رهبر انقلاب توانست پشت‌ پرده سیاست دیگرستیزی که امروز علیه اسلام و مسلمانان شکل گرفته را افشا کند گفت: در غرب امپراتوری رسانه‌ای وجود دارد و نمی‌گذارد مردم با واقعیت‌ها آشنا شوند، از این رو طبیعتا نگارش این نامه یک حرکت و تیری در تاریکی بود که تاثیرات بسیاری داشت.  

وی خاطرنشان کرد: از اینکه چقدر توانستیم کار رسانه‌ای کنیم تا این نامه در بُعد جهانی تاثیرگذار باشد، اطلاع دقیقی ندارم اما هر جوان و فرد اروپایی که این نامه را بخواند، قطعا در وی اثرات بسیاری خواهد داشت و حداقل این سوال جدی را برایش ایجاد می‌کند که حقیقت چیست و روحیه تحقیق و تفحصی که در جوان وجود دارد، سبب می‌شود به وادی آشنایی با دین وارد شده و شناخت خود را از دین کامل کند. این نامه نقطه آغازی برای کسانی خواهد بود که ظرفیت و زمینه هدایت را دارند.

اما غرب مایل به انتشار و گسترش این نامه‌ها نیست و رسانه‌های آنها می‌کوشند این نامه‌ها دیده نشوند چون می‌دانند که دریچه تازه ای به روی مردم جهان باز خواهد کرد شاید به همین دلیل است که سارا فلاندرز، تحلیلگر آمریکایی و عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی می گوید: رسانه‌های آمریکایی که در کنترل و تحت حمایت نیروهای نظامی هستند درصددند تا مردم این کشور به‌ویژه جوانان که مخاطب نامه حضرت آیت‌الله "سید علی خامنه‌ای" هستند، از محتوای این نامه ارزشمند آگاه نشوند. این نامه را خوانده‌ام و با در نظر گرفتن محتوای آن، در زمان بسیار مناسبی منتشر شده است.

گاهی روابط دیپلماتیک رسمی کافی نیست

حسین نوش‌آبادی کارشناس امور بین الملل و سفیر سابق ایران در عمان هم به‌مناسبت دومین سالگرد نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکایی شمالی گفت: گاهی اوقات روابط رسمی و دیپلماتیک متعارف در بیان حقایق و زدودن افکار مسموم کافی نیست. استفاده از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی و بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی و نوین و به‌کارگیری روش‌های مؤثر مانند شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در انتقال پیام بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی خارجی کشور و نهادها و سازمان‌هایی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بهره‌گیری از سفرا و رایزنان فرهنگی معتقد و انقلابی و متعهد به نظام و ولایت و نیز تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی با استفاده از امکانات رسانه‌ای و تبلیغی و فعال کردن مدیریت محتوایی شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی می‌توانند در امتداد این پیام‌ها و زنده نگه‌داشتن جریان روشنگری و ارائه تصاویر سالم و منطقی از اسلام ناب، نهضت بیداری را نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل مناطق جهان که امکان ارتباط وجود دارد، فعال وزنده نگه دارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.