گرگان- عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‎های معلولان کشور گفت: مناسب سازی محیط پایه اساس برطرف کردن سایر نیازهای افراد دارای معلولیت است و محیط مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی بر آموزش و اشتغال این افراد داشته باشد.

مناسب سازی محیط پایه اساس برطرف کردن سایر نیازهای معلولان
رضا شاه حسینی در گفتگو با قدس آنلاین افزود: دغدغه های معلولان مانند همه افراد اجتماع است و معلولان نیز نیاز اشتغال، مسکن، حقوق شهروندی و حضور اجتماعی را دارند اما آن چه باعث می شود این نیازها تشدید شود ، عدم حضو این افراد به شکل حساب شده در جامعه است و زیرساخت های لازم برای حضور معلولان در حال حاضر در اجتماع وجود ندارد . همین مساله موجب می شود این قشر از جامعه نتوانند توانممندی های خود را در اجتماع به صورت شایسته بروز و ظهور دهند.
وی تصریح کرد: بسیاری از آموزشگاه ها و دانشگاه ها و ادارات مناسب سازی نشده اند و این شرایط را برای معلولان استان سخت کرده است.
یک پله ۲۰ سانتی حکم دیوار چین را برای یک معلول دارد 
کارشناس ستاد مناسب سازی محیط و مبلمان شهری گرگان در ادامه با بیان این که بسیاری از مراکز خدمات درمانی ما نیز با چنین مشکلی روبه رو هستند،گفت: یک پله ۲۰ سانتی برای فردی که از ویلچر استفاده می کند حکم دیوار چین را ایفا می کند و همه این ها باعث می شود این افراد از حقوق اولیه خود محروم شوند. 
شاه حسینی با بیان این که، از سال ۸۹ ستاد مناسب سازی محیط در استان شکل گرفته است، گفت: اقدامات خوبی در ستاد مناسب‎سازی استان انجام شده و گلستان جزو استان‎های پیشرو در این رابطه محسوب می‎شود، در حالیکه نسبت به سایر استان‎های کشور از عملکرد خوبی برخوردار هستیم اما این اقدامات راضی‌کننده نیست.
کمتر از ۱۵ درصد از اهداف ما در خصوص مناسب‎سازی مبلمان شهری محقق شده است 
کارشناس ستاد مناسب‎سازی محیط و مبلمان شهری گلستان ادامه داد: با همه اقدامات انجام شده، کمتر از ۱۵ درصد از اهداف ما در خصوص مناسب‎سازی مبلمان شهری محقق شده است در واقع نیاز داریم با فرهنگ‌سازی بستر مناسب برای حضور معلولان در جامعه و مشارکت اجتماعی فراهم شود.
شاه حسینی بیان کرد: بسیاری از رمپ های ساخته شده توسط ادارات و نهاد ها و یا بانک ها در استان استاندارد ساخته نشده است و فقط چون الزامی قانونی بود ،بدون رعایت استانداردهای لازم ساخته شده است که نیاز است برای رفاه حال معلولان مناسب سازی مناسب صورت گیرد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‎های معلولان کشور تصریح کرد: طبق ماده هفت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید سه درصد از استخدامی‎های کشور به اشتغال معلولان اختصاص یابد اما در این زمینه سازمان‎های دولتی از جمله آموزش و پرورش هنگام استخدام نیرو بخشنامه‎ای تحت عنوان سلامت جسمی دارند که این امر موجب اعتراض معلولان شده چرا که این کار مغایر با حقوق شهروندی است.
شاه حسینی افزود: علیرغم اینکه در سطح کشوری و جهانی معلولان ما افتخارات بسیاری کسب کرده اند، و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورده اند، ودر جامعه نخبگان معلول زیادی درهمه قشرها فعال هستند اما باز هم به لحاظ فرهنگی نگاه ها به این قشر مطلوب نیست.
وی بیان کرد: معلولین ما علاوه بر استخدام سه در صد دولتی می توانند در بخش های غیر دولتی اعم از کارخانجات و عرصه های کارآفرینی نیز فعالیت کنند. در حال حاضر کارخانجاتی در گرگان و گنبد از افراد معلول استفاده می کنند و بهزیستی نیز در قالب طرح اشتغال حمایت شده ورود پیدا کرده است و معلولان را برای اشتغال مناسب حمایت می نمایند که امیدواریم این طرح مستمر باشد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‎های معلولان کشور در ادامه افزود: انتظار ما این است که سازمان های مردم نهاد و سایر نهادها در زمینه کاهش مشکلات معلولین مشارکت لازم را داشته باشند و اگر زمینه حضور نخبگان معلول بیشتر در جامعه فراهم شود بیشتر می توانند اثرگذار باشد وزمینه را برای حضور دیگر معلولان فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.