قرار است دولت طرحی را در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا کند که هنوز در مراحل کارشناسی وبررسی بیشتر قرار دارد. در این طرح قرار است شناسایی افراد نیازمند ومحروم وتفکیک آن از یارانه بگیران ثروتمند، به مسئولان و مدیران محلی مانند استانداران، بخشداران، فرمانداران و دهیاران سپرده ‌شود تا علاوه بر واگذاری کار به بخش‌های کوچک‌تر منابع یارانه‌ها هدفمندتر بین مردم توزیع شود.

توپ حذف یارانه ها در زمین استان ها

قدس آنلاین- قرار است دولت طرحی را در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا کند که هنوز در مراحل کارشناسی وبررسی بیشتر قرار دارد. در این طرح قرار است شناسایی افراد نیازمند ومحروم وتفکیک آن از یارانه بگیران ثروتمند، به مسئولان و مدیران محلی مانند استانداران، بخشداران، فرمانداران و دهیاران سپرده ‌شود تا علاوه بر واگذاری کار به بخش‌های کوچک‌تر منابع یارانه‌ها هدفمندتر بین مردم توزیع شود.

این رویکردها و همچنین نقص‌های طرح‌های قبلی برای حذف یارانه در حالی محل بحث وبررسی است که به گفته حاجی بابایی نماینده مجلس، اهداف دیگری از حذف یارانه‌ها وجود دارد و برخی‌ها می‌خواهند با استانی کردن یارانه‌ها ۳۱ استان را در حذف یارانه‌ها شریک کنند تا معلوم نشود چه کسی این کار را کرده که این ظلم است و مجلس هم نباید زیر بار آن برود.

بنابر اظهارات حاجی بابایی، رئیس جمهور می‌گوید قرار است یک تحول در بودجه کشور به وجود آید، مانند اینکه یارانه را استانی کنیم، ولی این باتلاقی است که هر چقدر بیشتر به سمت آن برویم بیشتر پایین خواهیم رفت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هنوز بسترهای شناسایی یارانه بگیران مانند اطلاعات ثبت شده دارایی ومالی آنان جمع آوری نشده وبه گفته برخی مسئولان این اطلاعات بیش از ۷۵ درصد نیست که باز هم نقص کار را می‌رساند.

* دو معضل تجربه شکست خورده وسیاسی کاری

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طرح دولت برای غربالگری استانی یارانه‌بگیران خوب است، به شرط اینکه الزامات اجرایی آن فراهم باشد به خبرنگار ما گفت: درباره پرداخت یارانه‌ها هر چقدر که سیستم دولتی متمرکزتر باشد وتفویض اختیار هم صورت بگیرد، این مسئله در رشد اقتصاد ما نیز اثرگذارتر خواهد بود که این یک جنبه کار است.

دوست حسینی با بیان اینکه در این طرح باید شناسایی دقیقی از نیازمندان وافراد بی نیاز به یارانه در استان‌ها صورت بگیرد تا مانند طرح‌های قبلی به مشکل نخورد، اظهارداشت: البته قبل از این موضوع، طرح‌های دیگری از سوی کمیته امداد وبهزیستی مطرح شد تا شناسایی دقیقی از نیازمندان ومحرومان صورت بگیرد تا مبالغ یارانه نیز بر اساس این ارزیابی‌ها پرداخت شود.

وی در پاسخ به این پرسش قدس که آیا سازمان‌ها ودستگاه‌های دولتی توان تشخیص وشناسایی افراد محروم وپولدار را دارند، تصریح کرد: در اصل سازمان مدیریت ومرکز آمار با آن دستگاه‌های عریض وطویل باید به عنوان متولی امر، نیازمندان وغیرنیازمندان را شناسایی کنند ودیگر دستگاه‌ها مانند سازمان امور مالیاتی وبانک ها، استانداری‌ها و... همکاری کنند که کار پیچیده وگسترده‌ای است و درصورت حل این مسائل، اطلاعات افراد، قابل شناسایی هستند.

وی با بیان اینکه گستردگی این کار در مناطق محروم، حاشیه شهرها، روستاها و مرزنشینان بیشتر است واین‌ها ۴۰ درصد از یارانه بگیران دهک‌های پایین جامعه هستند، افزود: تاکنون برای شناسایی وتمیز دادن این افراد کم کاری شده ومقداری هم این موضوع با مسائل سیاسی آلوده شده که به عنوان مثال قبل از انتخابات یارانه یکسری از افراد حذف و دوباره برقرار شد و پس از آن دوباره حذف شد که این‌ها موارد زشتی در عرصه سیاست است که تا اندازه‌ای چهره این طرح‌ها را نیز تخریب کرده است.

دوست حسینی افزود: بهتر است در راستای طرح استانی شدن یارانه ها، نگاه رفاه اجتماعی ودلسوزانه فارغ از مسائل سیاسی اعمال شود که متأسفانه این را کمتر می‌بینیم. وی تصریح کرد: اصل طرح با توجه به هدفمند شدن منابع و اختصاص آن به استان‌ها با هدف تمرکززدایی وشناسایی بهتر افراد کار خوبی است که البته در این راستا نیز باید نظارت‌ها اعمال شود تا منابعی که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد خارج از برنامه هزینه نشود.

* پرداخت مستمر یارانه‌ها مشکل ساز است

یک نماینده مجلس هم با بیان اینکه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه این طرح را در کمیسیون‌های مختلف مطرح کرده است، به خبرنگار ما گفت: نوبخت در جلسه‌ای مطرح کرد که چون ما اطلاعات کاملی از افراد منطقه‌ای ومحلی نداریم بهتر است که مسئولان وعوامل دستگاه‌های دولتی در استان ها(استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و...) کار شناسایی یارانه بگیران را عهده دار شوند.

علیم یارمحمدی با بیان اینکه دولتی‌ها معتقدند حدود ۷۵ درصد اطلاعات یارانه بگیران را دارند، اظهار داشت: در این باره ما در کمیسیون عمران اعتقاد داریم که در این طرح به جای پرداخت پول به تمام طبقات اجتماعی در قالب یارانه‌ها، این بودجه باید صرف پروژه‌های عمرانی که اشتغال ودرآمدزایی بالایی را ایجاد می‌کنند صرف شود، چرا که پرداخت یارانه‌ها به این شکل کار صحیحی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این مطلب که دولت باید برای ساماندهی این موارد تدبیری جدید و اساسی بیندیشد، خاطرنشان کرد: البته در این زمینه دولت طرح هایی را اجرا کرده و ناموفق بوده واکنون نیز اعلام می‌کنند که تعداد افراد یارانه بگیر از جمعیت کشور بیشتر است که این کار پسندیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس به نظرمی رسد که دولت نمی‌تواند روی یک سیستم مرکزی برای شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد متمرکز شود.

•       موافقان و مخالفان در مجلس

یار محمدی با بیان اینکه در مجلس هم تعدادی از نمایندگان موافق طرح واسپاری موضوع یارانه‌ها به دستگاه‌های منطقه‌ای ومحلی دولتی وتعدادی نیز مخالف آن هستند، گفت: در این زمینه دولت مدعی است که این طرح روش خوبی است وبا مطالعه و کار کارشناسی است ونتیجه آن نیز از سایر روش‌های دیگر بهتر است و از سویی مسئولیت کار در آنجا برعهده دولت‌های کوچک‌تر و منطقه‌ای قرار دارد و با توجه به شناخت مسئولان از منطقه ومردم محلی آن‌ها باید پاسخگوی یارانه بگیران باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح جدید دولت، درآمدهای یک فرد ودارایی‌های وی قابل شناسایی است تا بر اساس آن یارانه پرداخت شود وآیا مکانیزمی برای این مسئله تدارک دیده شده است، افزود: گروهی از دوستان در مجلس که به طرح اعتراض داشتند، همین موارد را عنوان کردند ومعتقد بودند که ما اطلاعات کافی برای شناسایی افراد ودهک‌های مختلف جامعه را در اختیار نداریم، اما مسئولان امر معتقدند که تکنولوژی وزیرساخت‌های این مسئله آماده است.

یارمحمدی با اشاره به اینکه این طرح زمانی قابلیت اجرایی دارد که کل اطلاعات مردم شفاف و زیرساخت‌های اطلاعاتی افراد مانند سایر کشورها کامل باشد، تصریح کرد: هم اکنون با توجه به اینکه بودجه عمرانی کل کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و بسیار اندک است، زیرساخت‌های کشور در این بخش هنوز آماده نشده و با حذف یارانه دهک‌های بالا این منابع می‌تواند در پروژه‌های عمرانی هزینه شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.